Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 20, som nå innser at store deler av en "ung kvinnes utdanning" har gått meg hus forbi. Hvor mange jenter på min alder kan si at alt de gjør for å ta vare på seg selv er å dusje, vaske håret, og børste gjennom det en gang eller to i løpet av dagen?

Gjennom en vanskelig barndom har jeg slitt, og sliter enda, med depresjoner og sosial angst. Dette har ført til at jeg har hatt få venner, jeg har aldri vært "en av gjengen", og de vennene jeg har hatt har brydd seg om helt andre ting enn sminke og hudkremer. Med en mor som heller ikke bryr seg om slikt, har det nå bare fått skure og gå.

Men jeg er 20. Er det ikke nå man skal pynte seg, kose seg, legge et godt grunnlag for huden resten av livet? Jeg må innrømme at jeg får vondt inni meg hver gang jeg ser en pen, sminket jente på byen. Selv er jeg litt kraftig, har litt ekstra polstring både her og der, og er ikke spesielt pen. Det gjør ikke underverker for selvtilliten å gå rundt og tenke på hva folk mener når de ser meg, ustelt og fæl, i anonyme klær og med bustete hår.

Ansiktet mitt er fælt. Jeg har tjukt, blondt hår, og firkantet ansikt. Buskete øyenbryn, uren hud. Jeg er ikke pen med løst hår, men enda mindre pen med håret i hestehale, så det blir stort sett bare hengende, uten at jeg får gjort noe med det.

Jeg vil jo egentlig gjøre noe med det. Jeg vil det, virkelig. Jeg vil kunne bestille en time et eller annet sted og be de lære meg sminke meg. Problemet mitt er at jeg ikke klarer det. Bare det å komme seg til frisøren er et stort nok steg. Angsten vinner over meg, gang på gang.

Så, kjære dere her på kvinneguiden. Kunne noen tenkt seg å hjelpe meg? Ikke mye - kanskje fortelle hva slags basis-ting man bør ha på badet, det grunnleggende om å ta vare på kroppen sin, grunnleggende sminketips? Jeg tror det eneste jeg eier nå er en mascara og litt hårvoks, og resultatet blir aldri særlig vellykket.

Hva bør jeg kjøpe`? Anbefal! Jeg er student, og ikke laget av penger, men for en gangs skyld skal jeg prioritere meg selv... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo gjort store framskritt allerede! funnet ut at du skal prioritere deg selv :)

begynn med å bestille en time til hudpleier og få henne til å forme brynene dine. det koster ikke så veldig mye og er verdt det. kanskje kan hun vise deg hvordan hun gjør det slik at du selv kan holde formen vedlike selv.

kjøp renseprodukter, gjerne billige, så du får fjernet sminken om kvelden. Du trenger kanskje noen innkjøp nå, men det vil være verdt det og det tåler selv en studentlommebok, min gjør d ihvertfall.

kjøp skrubbehansker og en god dusjsåpe. trenger ikke være fancy, bare en du liker lukten av. gå til en frisør og spør etter lærlinger, de kan klippe billig og de aller fleste er kjempeflinke. da får du en del tips.

jeg foreslår at du bare bruker litt mascara først, til du bli vant med å gå med sminke. huden din har også godt av å bli bedre før du bruker alt mulig på den. pudder og evt foundation kan du ta etterhvert :)

bulker her og der har jeg og, flust av dem. men har kanskje lært å kle meg etter figuren og jeg kan rett og slett ikke gå rundt å være ulykkelig på grunn av kroppen min, men jeg prøver jo å gjøre noe med vekta. det kan du også hvis du vil, men kun fordi du vil selv. ikke la noen andre presse deg til det.

dropp hårvoxen :) kjøp et par fine spenner og prøv deg frem. alt er bedre enn vanlig strikk og man føler jeg litt mer stelt.

en god bodylotion er bra om du har tid (det har sjelden jeg, men noen ganger slår jeg til).

• Liker 1
Skrevet

Nja, jeg er ikke av de mest drevne selv, men ett tips kan jeg komme med og det er: "Spør Frisøren." Altså, hvis du har en flink frisør så spør ham eller henne om råd angående "sveisen" neste gang du skal klippe deg. Flinke frisører ser hva som passer din ansiktsform og hva som får fram det beste hos akkurat deg. Tykt blondt hår må være et veldig godt utgangspunkt.

Ellers så kan det være en idé å investere i rensemelk, hudvann og en fuktighetskrem.

Sminketips skal jeg ikke prøve meg på for der er jeg elendig selv, -jeg bruker ikke en gang mascara til daglig. Det som jeg av og til bruker er en liten dash solpudder for å få litt farge i kinnene. Og jeg har et par leppestifter som jeg haler frem en sjelden gang. En nøytral farge for bruk om dagen og en med litt mer farge til festbruk. Hvis du tør så kan det være lurt å spørre betjeningen på parfymeriet.

Skrevet

Jo visst! Det er no ein skal kose seg! MissEscada har allereie kome med masse gode råd! Eg er spesielt enig med henne om å kjøpe nokre spenner! Særs få menneske kler å dra håret hardt tilbake i hestehale, og dersom du har firkanta fjes, vert det oppmjuka av å ha det litt opp og litt ned!

Eg har og ein god del bulker og valker osv, men har lovt meg sjølv å aldri gå i allværsjakke og/eller joggebukse ute i offentlegheten! Det er svææært få som ser særleg fjonge ut i det.

Vil gjerne foreslå eyeliner! Eg har så små vipper at det ikkje er poeng i mascara, så må tegne på meg auger!

Lykke til!

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville begynt med å gå til hudpleier - sånn som jeg kjenner meg selv er det lettere å begynne selv, ikke gå til frisør eller hudpleier når en føler seg totalt som "en dass". Da blir det lett å utsette og utsette, men selvsagt er det veldig lurt å gå til en profesjonell om en i det hele tatt tør :)

Kjøp deg en god ansiktsmaske, f eks grønnleire som du kan kjøpe i tørr form og blande med vann - den er bra for uren hud. Kan bestilles fra www.myrra.no, f eks. Og kjøp en god hudpleieserie som passer huden din, på apoteket har de bra serier som er greit priset. På helsekosten har de også noen serier.

Hvis du skal ha mer sminke anbefaler jeg å kjøpe en rouge og pudder og/eller en god foundation (mange råd her inne, men husk at billigfoundation gjør huden mer uren) - få hjelp i butikken til åvelge farge. Øyenskygge er også greit å ha.

Når jeg tenker meg om bør du sikkert gå til en frisør og få klipt håret i en frisyre som kler deg, men hvis du ikke tør kan du begynne med å kjøpe en pakke med striper eller en toning som kan friske opp hårfargen din. En farge jeg synes er fin er gyllenbrun, den kan brukes om du er mellomblond e.l.

Angående klær så kjøp plagg som er feminine selv om du synes selv at du er kraftig. De kan godt være diskrete; at de er litt innsvingt, utringet eller har blondekanter, f eks.

Jeg er ganske sikker på at du kommer til å tørre å gå til frisør og hudpleier når du bare kommer igang og føler deg litt bedre :) Det gir faktisk selvtillit å dulle litt med seg selv, samme hvordan man synes man ser ut.

Skrevet (endret)

Når du sier at du ikke er pen, har det sikkert å gjøre med at du ikke sminker deg og gjør det beste ut av ansiktet, samt det at du føler deg usikker. Så det at du har bedt om råd her er første skritt på veien mot å bli pen! Det er veldig få kvinner som er smellvakre fra naturens side, men de fleste er pene på en eller annen måte. Det kan du også bli hvis du følger opp rådene du får i denne tråden! Og hvis du etter hvert føler at du ser OK ut, vil utstrålingen som følger med gjøre deg enda penere.

Som det ble nevnt ovenfor er frisør samt det å få brynene nappet eller vokset i en skjønnhetssalong første skritt på veien. Ansatte i parfymerier kan gi gode tips om sminke. (Noen få av de som jobber i slike butikker er litt arrogante, men du kan jo finne en som ser hyggelig ut og som ser ut til å gi god service.) Mange overdriver når de begynner å sminke seg, så det kan du jo passe deg litt for. Begynn litt forsiktig!

Endret av bada
Skrevet

jah! skrubbehansker er toppers! til ansikt og til kroppen. Det gjør sorte prikker mindre synlig og fjerner død hud som kan føre til kviser.

Kjøp deg en god fuktighetskrem til ansiktet, på apoteket f.eks, strawberrynet.com eller bodyshop har de flere bra, masse fuktighet!! (Bodybutter er skikkelig bra bodylotion fra sistnevnte) :Nikke:

hvis du har blå ringer under øynene eller bare vil friske opp litt ved spesielle anledninger, (kan også brukes på kviser) Helena Rubinstein's Concealer på tube!

Mitt siste råd.. ROUGE! I en rosatone( finner masse billige på h&m), det frisker opp veldig. Du kan også ta en sveip med LITT over øyelokkene så får du en fin avsluttningseffekt. Ser veldig bra ut, men ikke for mye!

Bare ping hvis det er noe du lurer på :)

Skrevet

Hva en ung kvinne trenger: ;)

Ansikt: Ansiktsrens til morgen og kveld, en maske til å bruke 1-2 ganger i uken, evt spesialprodukter for uren hud, fuktighetskrem.

Kropp: Skrubb (enten krem eller vott e.l.), dusjsåpe, bodylotion (nøytral lukt).

Lukt: Finn en parfyme du føler deg vel med.

Hår: Spør frisøren om hårprodukter som passer for deg. Si at du vil ha en enkel og lettstelt frisyre. Husk at DU er kunden: Du betaler for frisørens kunnskap. Derfor kan du spørre og grave så mye du tør, orker og vil..

Sminke: Begynn med mascara og eyeliner. Kjøp gjerne en duo øyenskygge (to-i-en-boks), og en lipgloss med litt farve. Etterhvert kan du utvide med mer sminke -men det er jo ikke noe poeng å bli en sminkedukke, heller...

Vil også anbefale hudpleier til å finne riktige produkter - dvs hvis du har råd som student... Det er ofte dyrt å gå dit, og de anbefaler produkter som koster skjorta for en student (særlig om du skal kjøpe alle på en gang!). Men: Er du villig til å betale rundt 500,- for en hudkrem, så vil jeg som sagt anbefale dette!

Og ikke bry deg om hvordan andre ser ut - det er slettes ikke sikkert at andre folk har bedre liv enn en selv! :klem:

Skrevet (endret)

Jeg kom på noe Dita von Teese sa i et intervju jeg så engang... det var noe slikt som:

"Jeg takker gud for sminke hver dag, uten det hadde jeg bare vært en som ingen la merke til.."

DITA

DEN dama jo!

Jeg tror det er veldig lett å tro at andre har alt og er super lykkelige bare fordi de kanskje ser bra ut, har kule klær eller smiler mye hver dag, men det er ikke alltid det er tilfelle.

De fleste mennesker har noe vanskelig de må takle i hverdagen, vanskelig på hver sin måte. Alle har sin Nemesis, er det ikke så...? :)

Endret av Gipsi
Skrevet (endret)

Sier som de andre jeg:

Gå til frisør og få klipt deg en fin lettstelt sveis. Ta en hårtoning hjemme i en litt freshere utgave av din egen farge hvis du ikke har råd til å gjøre det hos frisøren. Toning er greit (slik som går ut etter feks 12 vask) i tilfelle bom ;) IKKE begynne med drastiske fargeendringer med en gang. Frisøren kan nappe brynene for deg (koster ca 100 kr) slik at du kan følge frisørens napp hjemme selv.

God fuktighetskrem, du trenger ikke dyre greier. Jeg brukte ofte Nivea sine før og syntes spesielt den blå aqua et eller annet var veldig god. Kjøp en som passer din hud. En god ansiktsvask bør du også ha og evt. en toner, samt øyemakeup fjærner. Start på dagligvare, H&M eller vita, så kan du heller avansere etterhvert. Det er mange gode nok produkter for ung hud der altså. En rensemaske/ leiremaske kan også være kjekt, spør evt. på apoteket/ helsekost. samme med mild skrubb til ansiktet. Hvis du vil bruke mer penger på dette, er det kjekt å dra til hudpleier og få anbefalt produkter for deg.

God dusjsåpe, hampvott eller skrubbkrem (holder med en eller to ganger i uka), bodylotion (Dove sin silkening lotion er litt skimrende, men god til daglig bruk)

Parfyme gjør mye for om du føler deg vel. Kjøp en du liker.

Makeup: Som de andre sier: En svak duoskygge (H&M sine er kjempegode, koster ca 30 kr. bruker de selv og jeg bruker en formue på andre ting) i naturlige farger, en pen rouge, også H&M feks og i en naturlig farge til deg (feks rosa-aprikos?), mascara og kajal (elsker fortsatt H&M sin)

en naturlig lipgloss er også flott. H&M igjen (det er faktisk mye av H&M sin sminke som er veldig god, bare ligg unna pudderet og foundation.

Klær: som de andre sier; begynn å kjøpe deg enkle feminine klær. da mener jeg feks. enkle olabukser/ svarte bukser/ grå bukser etc. og enkle søte topper (feks med en blondekant i halsen e.l.) En enkel cardigan over feks.

Tenk enkelt, med feminine små innslag (som i topp)

Noen enkle pene støvletter/ sko og evt. en veske/ bager også en investering. hjelper ikke med aldri så fine klær om man går rundt i slitte støvler ;) Din Sko/ økonomisko har mye fint til en rimelig penge, veske: h&M feks.

jeg ville ihvertfall ha tatt meg noen timer inne på H&M både i kles og makeupavdelingen. Mye fint til en rimelig penge.

Ang. hårspenner vet jeg ikke om jeg er enig. er ikke veldig glad i hårspenner om man ikke virkelig vet å bruke de. Få heller klippet opp håret ditt rundt ansiktet så du får en fin ramme og lettstelt sveis.

Lykke til :)

Edit: Har ikke apoteket kommet med en ny serie for ung uren hud? Tror det er Cliniderm elelr Aco. Litt dyrere enn dagligvare, men ikke mye. Da kan du også få hjelp av de som jobber der.

Endret av kitekatt
Skrevet

Et lite tips:

Ofte har bestemte merker (feks Lancome) demonstrasjon av sine produkter i kosmetikkforretninger. De tilbyr deg gratis legging av make up, og så er det opp til deg om du vil kjøpe produktene etterpå. Du trenger ikke kjøpe alt (kan bli dyrt), men noe kan du kjøpe og resten kan du få dem til å skrive ned på et papir og kjøpe etterhvert som du får råd. Selv fikk jeg forslag til bryllupssminke slik og var storfornøyd. Kjøpe alt.

Spør på parfymeri om de skal ha demonstrasjon i nærmeste framtid.

Gjest Huldali
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å hamstre inn dameblader etter du har vært å kjøpt deg noen gode hudprodukter! '

Så kan du sitte i sofaen med en deilig ansiktsmaske, bena i fotsalt og lese deg til hvodan man kler seg, hvordan man sminker seg og hva du bør kjøpe av det ene og det andre. Mange av disse bladene har mange gode tips og råd å komme med når det gjelder klær og sminke. Har også sett at de av og til har "slik kler du deg etter figuren"-artikkler.

OG hvis du skulle være en av dem som tenker "å, jeg skulle sett sånn ut" når du leser slike blader, så tenk på at du også kan bli utrolig vakker! Å bruke bladene som en god inspirasjon og gjøre det om til din stil og hva som måtte passe deg tror jeg kan være kjepe lurt. Det er bare å komme igang og la selvbildet stråle! :)

Sikker på at du kan lære masse ved å lese mange blader! Ogs er det jo koselig og da ;)

Ta også en titt på nettet, noen av de kjente bladene har hjemmesider der det står om mote og sminke.

Skrevet

Mange gode tips her. :)

Basis-ting å ha på badet:

Ansiktskrem, rens/toner, øyekrem og peeling. På hudpleiesalonger selger de i mange merker reisesett eller startersett til din hudtype. Da får du prøvd ut produktene, og det er ikke like dyrt som å kjøpe de store størrelsene.

Bodylotion: Det finnes i alle prisklasser, og her kan du trygt velge rimelig. Mine favoritter er Bodyshop sine bodybutter, og Yves Rocher (kjempebillig og når du bestiller må du betale senest 3 mnd etterpå) sine fra Plaisirs Nature. www.yves-rocher.no - Her kan du også få litt tips.

Deodorant og parfyme: Det finnes så mange, en god deo som beskytter mot lukt, og du kan teste ut forskjellige dufter ved å få prøver på parfymeriene. Selv liker jeg Gucci - Envy me, Dali - Dalissimie og Dalimania, Chanel, Escada ,DKNY, JLo osv. De fleste finnes i veskestørrelser - i små størrelser, og de er billigst!

Makeup: Med en god mascara, lipgloss og litt solpudder, ser du fresh ut og det går raskt å legge! Disse er basis i makeup-veska. Spør gjerne etter tips i parfymeri, de er flinke til å hjelpe.

(Foundation, concealer, øyeskygge, eyeliner, øyenbrynsblyant, lipliner osv kan tas etterhvert.)

Neglelakk på neglene ser velstelt og pent ut. Da gjerne i lyse, diskre farver til daglig.

Nå vet jeg lite om håret så jeg kan ikke gi så mange tips, men hvis det er vanskelig å gå til frisøren, så anbefaler jeg deg å ringe de og spørre om tips.

En av mine favorittsider er Glamour.com og der får du masse tips om hår, styling og makeup.

Lykke til!

Skrevet

Mange fine tips folk kommer med.

Håper at du også kan jobbe med selvbildet/selvfølelsen.Er ikke den der kan en være den vakreste i verden, og fremdeles føle seg stygg....

Du er god nok akkurat som du er.

:klem: fra meg

Skrevet (endret)

.

Endret av stikkelsbær
Skrevet

Mange gode tips over her! En ting til, hvis du bor i noenlunde nærhet til en hudpleie skole kan du ofte få billig hudpleie der, og der får du anskje tips til sminke etc også!

Jeg ville lagt penger i en god ansiktskrem og foundation/rouge, og heller billigere bodylotion, renseprodukt og mascara...

Og en god klipp som passer hårtypen og ansiktet ditt er uvurdelig, men virkelig dtktige frisører er det langt i mellom etter min erfaring. Og du har kanskje ikke noen å spørre om anbefalinger... Men hvis du sier ca hvor i landet du bor kan kanskje noen her på forumet tipse deg om en bra frisør i nærheten?

Skrevet

Tusen, tusen takk for alle svar! Må bare si at jeg gleder meg til å ta en shoppingrunde i nærmeste fremtid, og komme i gang med å følge alle gode råd :)

Litt liten tid, på vei til hyttetur (uten sminke...), men skal få svart skikkelig senere. Bor forresten i Bergen, kom gjerne med anbefalinger!

Skrevet

Siden du bor i Bergen: Geir hos KICK frisør er genial (moderatorer, jeg må da få skrive navnet hans når jeg anbefaler ham).

Skrevet

Jeg synes Gipsi sa det bra over her. De fleste av oss må faktisk jobbe litt for å se bra ut. Og vi har alle noen/mange deler av kroppen vi ikke er fornøyd med.

Ditt største problem er nok ikke den dårlige huden, håret eller den ekstra polstringen. Alt det kan man veldig lett gjøre noe med. Din dårlige selvtillit er den virkelige bøygen. Og den er vanskelig å gjøre noe med. Men en ting er sikkert; selvtilliten øker når man føler seg bra.

Her kommer noen råd fra meg:

Hår og hud er det viktigste for meg i forhold til når jeg føler meg bra. En stor kvise på haka kan faktisk ødelegge hele dagen. Og når håret henger daft ned og fargen er ufresh, så er det rett og slett ikke noe håp. Jeg ville prioritert å bruke noen penger hos en flink frisør. Og da tenker jeg ikke på frisøren som klipper mamman din. Du trenger en ung, spenstig frisyre som gir selvtilliten din en skikkelig boost. Og det får du (som regel) ikke hos Gretes frisørsalong på hjøret. Tipset over med å bruke en lærling er bra. De er ofte veldig flinke, men likevel rimeligere. Hør på hvilke råd frisøren gir deg. De har som regel veldig god peiling. Men ikke la deg overtale til altfor drastiske tiltak. Dette er jo litt nytt for deg, og det er greit å ta et skritt av gangen. Men langt, tykt lyst hår høres jo ut som et drømme-utgangspunkt ;)

Før du kjøper en masse kremer og renseprodukter synes jeg du skal tenke over hva årsaken er til at du har uren hud. Noen har det jo bare sånn fra naturens side.... Mens hos andre er det bestemte årsaker til at akne/kviser kommer jevnlig. Kosthold er viktig. Medisiner kan virke inn på huden. Bruk av feil kosmetikk kan gi kviser. Det samme kan dårlig inneklima og at man oppholder seg lite ute i frisk luft. Hvis årsaken til at du har mye kviser er at du spiser feil, hjelper det fint lite at du begynner å bruke renseprodukter... Men for all del, renseprodukter og en god krem er viktig for huden på lang sikt. Da jeg som tenåring fikk et kviseproblem fikset jeg det med dampbad (fyll en bolle med kokende vann, hold ansiktet over bollen og dekk deg og bolle med et håndkle) og en helt nøytral fuktighetskrem fra apoteket. Dampbad er bra for huden og er gratis!

Jeg er også litt usikker på om det å hente inspirasjon fra ulike magasiner er en særlig god ide for deg. Du skriver selv at du blir litt nedbrutt når du ser pene jenter. Har du forresten tenkt på disse "bli-ny" spaltene i KK og andre blader. Det er jo gratis og gir kjemperesultater!

Skrevet

Vi burde ha en "bli ny" sak her på KG! En hver mnd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...