Gå til innhold

Bannmur - trenger jeg det ?

LaToya

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har pc hjemme som brukes middels, det vil si at jeg sjekker mailen daglig, surfer ikke så mye på nettet og laster ned noe musikk. Jeg er med andre ord ingen storforbuker.

Gjennom jobben har jeg fått Norman viruskontroll med brannmur.

Jeg har ingen kunnskaper om brannmuren og sliter litt.

1. Eks når jeg surfer på nette, på hver NY internettside så får jeg gul boks om jeg vil tillate denne siden ( eller noe sånt )

Veldig irriterende.

Jeg har prøvd å titte på brannmuren og valgt det lavest aktivites/sikkerhetsnivå, men denne meldingen popper opp hver gang likevel.

2. Jeg kan evnt. skru av brannmuren hver gang jeg skrur på pc, men dette er kjedelig.

3. Når jeg skrur på pc så bruker den 2-4 minutter før Norman viruskontroll boksen kommer opp ( og før den kommer for jeg ikke trykket på noe ) Jeg må med andre ord sitte og vente til boksen kommer og den grønne N legger seg i System Tray linja ( eller hva det heter )

Har lurt å fjerne hele Norman og velge Norton, men ser at det følger med brannmur der også. Er den like vrang som Normann for en som ikke kan noe ?

Hva ville du gjort ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

For all del IKKE bruk en pc uten firewall. Kjenner ikke til Norton men antagligvis så kan du stille den inn slik at den håndterer det automatisk, slik at du slipper å svare JA-deny på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

For all del ikke bruke en pc uten brannmur? Aldri hatt en brannmur i mitt liv jeg (bortsett fra den jeg bygget på snølykta det året vi bygde hus og lærte om sånne brannmurer... og det kan jeg si, snølykter mister 99% av poenget når du lager brannmur, det oppdaga vi fort da vi tente lyset...)

Er jeg håpløst dum da, som bruker pc'n min hver eneste dag, uten en brannmur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fredagsbarn:

Jeg skal ikke si at du er dum som bruker pc'en din uten brannmur. Dersom du leser det jeg har skrevet her kan du i alle fall se hva som kan skje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Slikt virker skummelt ja, Julienne. (Noe sier meg forresten at noen sa at det var en brannmur i routeren vår, eller hva den sorte boksa heter. Kan det stemme? Hjelper det i så fall noe?)

Men datating er ikke min sterke side akkurat. Tenke vi sier det sånn jeg, at.... dette stoler jeg på at min samboer passer på for meg? Evt kan jeg ta en prat med ham om det, en gang jeg husker på det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at det skulle vere en brannmur i min router også, men har ikke peiling om den er "aktiv". Er det noen måte å kontrolere dette på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Vel, jeg fikk vite at da 2ingentign virket" med dcc på irc, så var det pga den, så jeg tipper det er "aktivt" nok?

Kan ikke noe om dette jeg. Blander meg ikke i sånne ting. Stikker ledningne der sambo sier de skal stikkes (og når ejg får leke meg helt selv baki der, så setter jeg dem tidvis i feil hull) og så satser jeg på at alt funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvitveis

Om du må ha brannmur, Moniica? Det fins noen situasjoner du bør ha en brannmur (du jobber i et stort firma, kjent firma, firma med sensitive opplysninger på sine harddisker - da er det en utfordring for noen å hacke deg). Men er du en vanlig personbruker så skal du spørre deg selv: Hvem er det som tjener på at du skaffer deg brannmur? Svaret er opplagt - de som selger dem. Kaster de det etter deg, okai, da kan du jo vurdere det.

Hvis du føler deg sikrere, hvis du er uvant med data (helt ærlig så hørtes det ikke sånn ut på meg når du til og med vet hvordan du skal justere nivåene), og bruker deg av sunn fornuft så er det heller ingen grunn til å ha viruskontroll.

Det hender det kommer små spyware-snutter herfra og derfra og legger seg på harddisken din, men navnet er en krisemaksimering, og kan i dag lett vaskes bort hvis de irriterer deg.

Fredagsbarn, har du lasta ned et møkkete program eller åpna et vedlegg du ikke skulle ha gjort nå'a :ler: Det du beskrev var en typisk virus og ikke noe som er typisk for hacking i det hele tatt.

Tusenfryd, som storbruker i mange år uten verken brannmur eller viruskontroller, sier jeg bare *sukk* til sånne produktpushere som deg :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt på veg enig med siste innlegg her.

Men om man bør ha brannmur som priv peron synes jeg og er avhengig av hva du bruker PC til og hvordan du kommer deg ut på nettet.

Med bredbånd, bør du ha en brannmur, hverfall hvis du bruker nettbank.

Med isdn linje er det absolutt ikke nødvendig.

men så kan man jo spørre seg om hvem som bør være ansvalig for sikkerheten. Spør du meg så bør de som levere linje/nettleverandør være den ansvarlige.

jeg har brannmur og bredbånd og bruker nettbanken. I mitt arbeid vet jeg at å bruke nettbanker er ikke sikkert. men så lenge bankene kjører på med holdningen om at det er sikkert nok så tar de nok også skylden hvis det skulle skje noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Fredagsbarn, har du lasta ned et møkkete program eller åpna et vedlegg du ikke skulle ha gjort nå'a :ler:  Det du beskrev var en typisk virus og ikke noe som er typisk for hacking i det hele tatt.

Hva har jeg beskrevet som virket typsik for virus? Har ikke skrevet at jeg har vårt utsatt for hacking heller jeg.

Min pc er det ingen som bryr seg om å angripe tenker jeg, tross alt, det finnes da ikke noe spennende på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hvitveis

Samme hva jeg har skrevet i det siste (her!) så har jeg en følelse av å ha blitt ignorert. Eller er jeg usynlig, har jeg tenkt. Takk, Fredagsbarn, som SÅ meg, og unnskyld for at jeg blanda deg oppi dette; det var selvfølgelig ment til Julienne.

Tilgitt? :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvitveis:

Nei, jeg tror faktisk ikke det var virus. Maskina var nettopp sjekka for virus, og antivirusprogram hadde jeg. Hadde derimot ingen brannmur da fordi det ble problemer med nettverket. Har heller ikke mottatt noen virusmailer på leeenge og heller ikke lasta ned noen nye programmer. Min samboer er veldig datainteressert og kan litt om hacking, så det er ikke noe jeg slenger ut uten å ha peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...