Gå til innhold

Fritak fra muntlig fremlegg

Dareen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vil tro at det burde gå greit, så lenge du har diagnose, og da legeerklæring på denne sosialangsten din. "Vanlig" lampefeber holder ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvilken utdanning du tar. Hvis dette er en av kunnskapene du skal ha etter endt utdanning vil jeg tro du får problemer. Uansett, snakk med studieveileder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan nok søke fritak ja.

men dersom det er et viktig ledd i din fremtidig jobb, så er det ikke sikkert hvor lurt det er. Er det bare en "vanlig" fremlegging går det nok bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det å legge frem saker muntlig har lite med mitt fremtidige yrke å gjøre.

Et tips, selv om kanskje ikke er den beste løsningen på kort sikt: hva med å søke om hjelp til å overvinne dette. Kanskje du på denne måten kan få spesiell oppfølging når du skal forberede og presentere oppgaven. Kanskje skolen kan hjelpe med å tilrettelegge?

Det kan være nyttig senere i livet, om ikke i jobbsammenheng så i andre. Håper uansett det blir en god løsning for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et tips, selv om kanskje ikke er den beste løsningen på kort sikt: hva med å søke om hjelp til å overvinne dette. Kanskje du på denne måten kan få spesiell oppfølging når du skal forberede og presentere oppgaven. Kanskje skolen kan hjelpe med å tilrettelegge?

Det kan være nyttig senere i livet, om ikke i jobbsammenheng så i andre. Håper uansett det blir en god løsning for deg.

Dette var et veldig godt råd synes jeg. For noen år siden var det verste jeg visste å snakke foran store forsamlinger. Jeg ble svimmel og fikk hjertebank bare av tanken. Så tok jeg en utfordring og tok på meg en jobb som innebar å holde foredrag for mange mennesker (40-80 tilhørere). Det var kjempeskummelt. Første gangen jeg gjorde følte jeg at det gikk veldig dårlig. Jeg var kjempenervøs og jeg vet at de som hørte på så det. Jeg tror kanskje at nettopp det var min største frykt, at andre skulle se at jeg ikke taklet situsjonen. Andre gangen jeg gjorde det, gikk det mye bedre, og tredje gang enda litt bedre. Det føltes som en kjempeseier å klare det! Ingen er verdensmester første gang en gjør noe, men en blir flinkere etter hvert.

Det gjelder å lære seg å ikke fokusere på seg selv, men heller tenke på hva en vil at tilhørerne skal sitte igjen med etter foredraget. For meg hjelper det også å tenke på at de fleste som hører på sannsynligvis synes at det å holde foredrag er minst like skummelt som det du selv synes. Og mange av de som hører på ville ikke våget å gjøre det. Det er en sannhet i de fleste tilfeller. Ellers så er det viktig å huske og puste, ikke snakke for fort og å tørre å ta pauser.

Ønsker deg lykke til! Om du ikke tar utfordringen denne gangen, så kan du gjøre det ved en senere anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...