Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger en liten tilbakemelding fra dere.

Saken er at vi har begynt utredning, og det er fordi jeg tatt en hvit løgn og sagt vi har forsøkt å bli gravide i over et år.

Sannheten er 6 mnd, vi er 34 og 40 år gamle. Altså ikke mye tid hvis vi må vente på alternative måter å får barn på, derfor har vi løyet.

Nå er alle undersøkelser positive så langt, og det som gjenstår er undersøkelse om sammenvoksninger i eggstokkene. Dette gjøres ved lapraskopi, kikkhullkirurgi, og full narkose.

Her er dilemmaet. Skal jeg underøke meg nå, eller vente og se om det har blitt en liten spire etter noen flere mnd.

Det er jo ikke bare å ta full narkose i hytt og pine, men det hadde vært fint å fått det sjekket.

Er vel engstelig for en masse ubehageligheter, som viser seg er unødvenig hvis det går vår vei om noen mnd.

Fint om dere kan si noe om hva dere ville ha gjort.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du.

Jeg personlig hadde prøvd noen måneder til. Kan skje du kunne spurt om å få prøve hormoner først i noen måneder.

En slektning av meg prøvde hormoner og ved to tilfeller ble hun gravid innen 3 måneder, det kan jo være et alternativ!! :P

Men det er opp til din mann og deg å finne ut hva dere vil og uansett hva avgjørelsen blir får dere ha LYKKE TIL :hoppe:

Skrevet

Pearl, jeg vet at det er opp til min kjære og meg, men jeg spurte for å få luftet tankene litt. Og se, allererde i første innlegg fikk jeg vite noe jeg ikke viste fra før. Min gynekolog sa at jeg først måtte til lapraskopi og deretter kunne vi prøve pergo time. Det var dette hormonet du tenkte på, ikke sant?

Så noen flere som har erfaringer rundt dette så mottas det med takk.

Vil jo heller ta hormoner enn å bli lagt i narkose, tror jeg.

Skrevet

Hei!

Ville faktisk tatt lapraskopi først, jeg.. Det er faktisk lettere å bli gravid etter en lapraskopi siden det blir litt "åpnere".

Har selv vært gjennom det, og det er ikke noe å grue seg til! Det er selvsagt dette med narkose, men jeg tror det er dagkirurgi, og da får du jo mest sannsynlig komme hjem samme dag.

Eneste jeg merket var at jeg var støl og oppblåst i magen noen dager, men dette gikk jo over ganske raskt, og da visste jeg jo at tette eggledere ikke var årsaken til at jeg ikke ble gravid. Så da bar det videre med andre ting...

MLB

Skrevet

Takk for innspill begge to, skal tenke videre.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Slik jeg har forstått det har dere veldig lyst på barn. Dersom du tåler narkose, ville jeg ikke vært redd for å ta en lapraskopi. Har selv hatt en kikkehullsoperasjon og det blir bittesmå sår etterpå, trengs ikke å sys engang.

Stå på !

Skrevet

Ja, det stemmer, vi har veldig lyst på barn ja.

Men kanskje jeg skal være litt mer tålmodig først og se om det løser deg av seg selv.Kanskje gi det noen mnd til.

Skrevet

Få det gjort!

Du stresser deg selv ved å kunne gjøre det nå og så gå og tenke på det. Dessuten kan de oppdage ting ved en lap. som krever ytterligere behandling, og jo fortere man kommer i gang med sånne ting, jo bedre er det. Ventetid tar et par måneder, så evt medisiner, hormoner. + evt en annen behandling - nei, se til å gjør det som gjøres kan, så dere kommer dere videre.

Dessuten er det helt riktig det som blir nevnt her, at en lap kan åpne opp litt, så det er mange som blir gravide rett etterpå.

Til alle som prøver og prøver, er til utredning og blir spurt om hvor lenge dere har prøvd og hvor ofte dere har sex etc. Lyv. Lyv så det renner av dere. I en prøveperiode som trekker ut blir ofte sex en plikt og liten glede. Hvor ofte gidder man da? Eggløsningstester, temperaturer - alt dette blir lett klinisk og man har pliktsex når det er påkrevet. DET forteller du ikke legen. Lyv.

Hvor lenge har dere virkelig prøvd og hvor lenge har dere slurvet med prevensjon? Det kan ofte være to forskjellige ting. Lyv.

Det er ikke en menneskerett å få barn. Men vi lever i et land hvor vi kan få hjelp til dette. Det er en kostbar behandling og vi anse oss selv om heldig som får muligheten til å prøve. På tross av helsekøer og at det er et skrikende behov for fosterforeldre og adoptivforeldre i verden og i Norge.

Skrevet

Mitt forslag - undersøk deg nå :D

Jeg har absolutt ingen erfaring eller kunnskap om emnet, jeg sier bare hva jeg ville ha gjort hvis jeg var deg :roll:

Så vidt jeg skjønner på deg er det ingen fare for farlige bivirkninger av undersøkelsen, eneste risikoen er de vanlige som kan oppstå ved full narkose (?)

Hvis det var meg ville jeg benyttet meg av det - må være greit å få "krysset ting av listen". I tillegg må det være greit å slippe å prøving i uvisse, jeg ville tro at det må slite litt på forholdet.

Skrevet

Tusen takk for svar kjære Tusenfryd. Jeg fikk tårer i åynene her jeg sitter, du beskrive en del av hverdagen på en godmåte ja.

I følge min gyn er det ikke ventetid, men kankje 2 mnd ikke blir regnet som noe ventetid.

Jeg venter spent ¨på en dato og tar da stilling til det da. Om to mnd er det helt ok å gjøre det, men akkurat nå føler jeg at vi kan prøve litt til.

Men ikke så lenge, kanskje bare frem til jeg får time!

Skrevet

Takk Hilde K S, og dere andre for innspill.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...