Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at alle barn går på sfo etter skolen? Når er egentlig skoledagen slutt, er det klokka to sånn som da jeg var liten? Jeg har egentlig lyst til å bli en sånn mor som er hjemme når barnet kommer fra skolen, men det er kanskje ikke gjennomførbart hvis man ikke er husmor :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I min kommune er skoledagene sånn for 1-3 klasse

mandag 0830-1400

tirsdag 0830-1210

onsdag 0830-1100

torsdag 0830-1400

fredag 0830-1210

Ifjor gikk de til 1400 hver dag og hadde fri på onsdager.

På grunn av skiftordninger i min jobb går 6 åringen min hver dag på sfo, men har ytret at han synes dette er slitsomt.

Til neste år begynner minstemann også på skolen, og det samma gjør datra til venninna mi.

Da skal ungene på sfo tirsdag, onsdag og torsdag.

Alle tre skal hjem til meg på mandager, og til min venninne annenhver fredag.

Så kan du samarbeide med andre foreldre er det å anbefale på det sterkeste.

Skrevet

Her slutter 2.klassingen 2 dager 12.20 og 3 dager 13.15 (likt i 1. klasse). 6. klassingen slutter 14.10 3 dager, 12.20 1 dag og 13.15 1 dag.

Da eldstemann begynte i 1. klasse sluttet han 12.20 hver dag, utvidede dager er et resultat av kunnskapsløftet.

Jeg er for tiden hjemmeværende og bruker derfor ikke Sfo. Barna får bare være på Sfo ut 4.klasse.

Skrevet

Så da må man faktisk bruke sfo hvis man har jobb, da. Heldigvis har jeg en fleksibel jobb som gjør at jeg organiserer arbeidsuka mi selv, så jeg kan gjøre sånn at jeg slutter tidlig enkelte dager. Nå er det 4 år til dette blir aktuelt, så jeg har god tid å tenke på...

Skrevet

Glemta å si at mine begynner også halv 9. Da jeg var i jobb hadde jeg Sfo til eldstemann også på morgenen da jeg begynte på jobb 07.30. Jeg hadde 50 % Sfo. :)

Skrevet
Nå er det 4 år til dette blir aktuelt, så jeg har god tid å tenke på...

Innen den tid vil timeantallet på de minste trinnene ha økt enda mer. Mener det er snakk om 5-6 timer per uke i den nye læreplanen. Så det er ikke sikkert at SFO eksisterer engang, men at en har fått heldagsskole. ;)

Skrevet

Her går så og si alle barna fra 1. til 3. klasse på SFO. De få som ikke gjør det har lite eller ingenting å finne på frem til de andre ungene kommer hjem, og føler nok det er veldig kjedelig.

De fleste er på sfo 30 minutter om morgenen og 2 -3 timer på ettermiddagen her.

Skrevet

Her skal jenta våres ikke gå på SFO i 1.klasse. SFO her har et veldig dårlig rykte og mannen og jeg kommer til og ha delt permisjon det året da vi får baby.

Hva vi gjør i 2. klasse vet jeg ikke. Håper ihvertfall vi kan bruke det ganske begrenset.

Vet ikke hva de andre barna i gata skal ennå, men tror det er flere som ikke kommer til å bruke SFO. I tilegg har jenta våres en del fritidsaktiviteter. Så vi synes det er veldig godt og få vært litt mer sammen med henne.

Skrevet

siden jeg er hjemme med mine andre barn så hvorfor betale for at 1.klassingen min skal gå på sfo?

men nesten alle i hans klasse går på sfo og han vil gjerne oxo så vi får se til høsten igjen om han kan få en dag eller to med sfo timer...

men selv så synest jeg synd på unger som skal være på skolen hele tiden......

Gjest StoreSky
Skrevet

I klassen til datteren min (2. klasse) så går neste alle på SFO, er vel to eller tre som ikke går der. To av de er veldig utenfor sosialt -den tredje redder seg med at hun har gått i barnehage med mange i klassen!

Min datter er super glad for SFO! Det er der hun leker, er med venner, gjør noen ganger lekser, snakker med voksne, er ute, etc.

SFO er jo ikke skole...På skolen sitter man stille og skal lære ting, alt er organisert av lærer. På SFO gjør de stort sett det de vil. (leker, tegner, vever, perler, leser bøker, er ute og leker, etc etc)

Gjest prestekrage
Skrevet (endret)

Vesla begynner på skolen til høsten og må ha full sfo plass (både morgen og etterskoletid. Sånn er det bare. Jeg jobber fra 8-16 hver dag.

På foreldremøtet i januar fikk jeg forståelse for at de fleste skulle gå på sfo...

Rart det der- hvordan alt har snudd seg. Da jeg gikk i småskolen var det bare 3 i klassen (30 elever) som gikk på sfo (eller fritidshjemmet som det het da) ...

(lurer på hvordan alle organisertet det da- selv var jeg så heldig at vi hadde praktikant)

Endret av prestekrage
Skrevet

Det var mange nøkkelbarn den gangen.

Gjest Mayamor
Skrevet

Desverre er det lett for barn som ikke deltar på sfo å falle utenom.

Så min gutt gikk på sfo, men da jeg fikk minstemann og eldstemann gikk i 2 klasse - sa jeg opp plassen. Han var fryktelig misunnelig og jeg måtte pent bare få ham tilbake på sfo fram til jul i 3 klasse. Men da var det mange som sluttet på sfo og det var ikke noe problem lenger. Når minstemann begynner på skolen - skal han få delt plass på sfo. Litt vil jeg nå ha ham hjemme også. Styrer min hverdag selv - så det er jo en vinn-vinn situasjon hvor jeg jobber mer når han er på sfo og mindre på hjemmedagene. ;)

Skrevet (endret)

2. klasse ved skolen jeg underviser ved er på skolen:

Mandag, tirsdag og onsdag: 8.45-13.25

Torsdag og fredag: 8.35-12.40

De fleste elevene i klassen har sfo-plass med mindre mor/far er hjemme. Dessverre er det ofte de tospråklige som hadde hatt godt av å være på sfo for å praktisere norsk som ikke går.

Min egen 2. klassing går på sfo sånn at jeg kan jobbe...

Endret av Kanutte
Gjest Mioscha
Skrevet

Mine barn går ikke på SFO. SKal jeg tippe vil jeg tro at ca 50 prosent går der.

Gjest Mayamor
Skrevet

I min gutts klasse:

1 klasse: kun 1 barn gikk ikke på sfo (men begyndte fra januar da han ikke hadde noen å leke med og følte seg utenfor)

2 klasse: samme

3 klasse: etter jul sluttet halvparten da de syntes det var kjedelig

4 klasse: 3 (av23) som gikk på sfo og de mistrivdes men foreldrene ville ikke la dem gå hjemme siden de var på jobb

Sier ikke dette er fasit - deler bare denne klassens erfaring. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...