Rubina D Skrevet 5. februar 2007 #1 Skrevet 5. februar 2007 Igjen måtte den astmaen ødelegge. I dag har de utedag i barnehagen og 5-åringen gledet seg enormt. Han elsker å være ute. Men så måtte det komme et anfall. Det har vært så mye han har gledet seg til som blir ødelagt av astmaen i det siste. Hadde det enda vært ett svar på hva som utløser anfallene hadde det vært greit, vi kunne ungått det. Men det er forskjellig fra gang til gang. Og nå om dagen virker det som om det er flere allergier som har meldt seg gjeldende. Vi skal til legen senere i dag for å ta nye allergiprøver, og så om vi kanskje må bytte medisiner. Været har jo også sin innvirkning. Den såkalte vinteren vi har hatt frem til nå har jo også gjort sitt til at han har blitt verre. Pollenallergien vi gruet oss til fra mars- august troppet jo opp allerede i november. Men selv med alle mulige forhåndsregler har han vært mye syk. Han elsker alle dyr, men han er allergisk. Fordi andre barn han går sammen med har dyr må han ta allergimedisiner hver dag. Og det konstante spørsmålet om vi ikke kan ha hund, hest, mus etc etc. Og like vondt for oss foreldre hver gang: Kjære gutten min vi kan ikke ha noe dyr for da blir du syk. Han ble til jul en veldig lykkelig eier av en robothund! Før kunne han ikke delta i en eneste barnebursdag på grunn av at han var for liten til å ta medisinene sine selv. På et foreldremøte i barnehagen da gutten var 3 år sier plutselig en far: Kan dere ikke heller komme 20 minutter før og vise oss hvordan han skal ha de medisinene og legge igjen mobilnummer. Det er jo sikkert ikke så vanskelig, og da får han være med han også. Siden har han vært med i selskaper, men har i noen tilfeller hatt behov for medisinene sine ( og det vanskeligste her er å få ham til å være rolig en stund etterpå ) Hans egen barnebursdag før jul ble totalt spolert. Da måtte mor ringe alle foreldrene å be dem hente unger mens far ringte etter ambulanse. En av foreldrene ( som selv har ett astmabarn ) tok med seg storebror på 6 1/2 så han skulle være der til dagen etter. På sykehuset måtte vi være i to døgn pluss at vi fikk med oss et tillegg til medisinene som vi skulle bruke i 5 dager og hvis vi får flere sånne anfall. Jeg føler alt for ofte at astmaen "stjeler" en del av barndommen hans. Det er mye astma både i min manns og min egen familie, og vi har det begge to selv også. Men det er ingen andre som er så hard rammet som 5-åringen. Jeg vil heller at min egen astma skal være verre enn at han skal tidvis ha det så grusomt hardt. Dette ble nok både rotete og sytete, men jeg måtte bare få ut litt frustrasjon
Kipa Skrevet 5. februar 2007 #2 Skrevet 5. februar 2007 Skjønner for all del at du er frustrert! Har desverre ingen råd..ville bare gi deg en klem!
Rubina D Skrevet 5. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 5. februar 2007 En klem var det jeg trengte mest!! Tusen takk
ATV Skrevet 8. februar 2007 #4 Skrevet 8. februar 2007 http://www.geomed.no/mediaomtale.htm se ned på denne siden om sindre på 5 år som blei frisk fra astma. kjenner den ungen og han var hardt rammet før, etter behandlingen er han en ny unge, fra og bruke pustemarskin opptil 4 ganger pr dag til og ikke ha brukt den siden oktober, helt ny unge med energi til tusen. skader ikke og prøve, vet også om 2 andre som har benyttet dene metoden og har blit helt friske.
Gjest niomi Skrevet 8. februar 2007 #5 Skrevet 8. februar 2007 Uff, føler med dere. Både jeg og broren min er astma- og allergibarn, og min mor og far har vel hatt sine runder med frustrasjoner... Men kan trøste deg med to ting - ingen av oss føler at vi har mistet barndommen på noen som helst måte, selv om vi tidlig måtte lære oss å passe oss for en haug ting, og vi begge er nå tilnærmet friske. Jeg blir syk av pollen, hester og katter nå, og broren min reagerer på enkelte matvarer. Men ingen av oss bruker medisiner til daglig lenger, og vi har begge meget sterk lungekapasitet. Astmalegen vår mente at vi kunne takke korpsbevegelsen for at vi fungerte så bra som vi gjorde - spilte/spiller trumpet, noe som trener lungekapasiteten på en effektiv og skånsom måte. Å prøve ut alternative behandlingsformer kan være lurt, med mindre det stresser barnet mer enn nødvendig. Selv var jeg veldig dårlig som tenåring, og har god erfaring med akupunktur som behandlingsform.
Gjest Vintersol Skrevet 8. februar 2007 #6 Skrevet 8. februar 2007 (endret) Sønnen din (og familien) har min fulle sympati! Jeg vet hva du snakker om, for datteren er astmasyk stort sett hele vinteren og våren igjennom, og det er veldig slitsomt for alle parter. Men hun føler ikke at hun går glipp av barndommen, hun må bare "tilpasse livet slik at det passer for meg" som hun selv sa. (Hun er 12 år nå) Men jeg vil bare kommentere noe Niomi sa om korps og lungekapasitet. Jeg må bare "reklamere" litt! Datteren spiller også i korps, og selv når hun sliter med å puste, og har dårlig lungekapasitet (til henne å være) er legen forbløffet over at spirometeret viser langt over forventede verdier! Han mener at korpset ene og alene har skylden for den gode lungekapasiteten. Dette nevner jeg bare for å få fram poenget om at det er ikke bare idrett som er bra for astmatikere. Blåseinstrumenter er et utmerket alternativ for de som ikke har lyst til å drive med sport, og trening får en mye av i korps også. Endret 8. februar 2007 av Vintersol
Gjest StoreSky Skrevet 8. februar 2007 #7 Skrevet 8. februar 2007 Har astma-barn selv! Klem til dere, jeg skjønner veldig godt hvordan dere har det.... Ble robothund til jul her også!! Vintersol: oj! jeg som har tenkt at min datter IKKE skulle begynne med korps-var så redd for nederlagsfølelse atter en gang...
Furstina Skrevet 8. februar 2007 #8 Skrevet 8. februar 2007 Finns det inga allergidagis i närheten? eller är det kanske ett svenskt fenomen? Här har vi ETT dagis av kommunens 20-tal som är för barn med allergi. Min väninna som bor i en annan kommun hade sin prematurson på ett allergidagis eller om det var dagis för infektionskänsliga barn. På ett sådant får barnen inte ha några husdjur hemma, det sitter skyltar i närheten som ber hundägare om att visa hänsyn och välja en annan väg. Barnen får inte gå till dagis om de är snuviga (eftersom de flesta barnen är ytterst infektionskänsliga). Föräldrarna uppmanas att inte röka, lokalerna är extra lättstädade och det går få barn på varje avdelning. De barn som får gå på ett sådant dagis betalar de inte mer än för ett vanligt dagis. Om det finns något sådant i närheten kanske det vore nåt för din son?
Gjest niomi Skrevet 8. februar 2007 #9 Skrevet 8. februar 2007 Jeg vet ihvertfall om en allergibarnehage i nærheten av Lutvann i Oslo. En kjapp googling fant også allergibarnehager i Gamle Oslo og Bodø og Tromsø.
Gjest Vintersol Skrevet 8. februar 2007 #10 Skrevet 8. februar 2007 Har astma-barn selv! Klem til dere, jeg skjønner veldig godt hvordan dere har det.... Ble robothund til jul her også!! Vintersol: oj! jeg som har tenkt at min datter IKKE skulle begynne med korps-var så redd for nederlagsfølelse atter en gang... ← Til trådstarter: håper du tilgir at jeg kupper tråden din litt, men jeg ønsker å svare StoreSky på dette. Om datteren din vil oppleve ett nytt nederlag vet ingen før hun har prøvd, det er jo ikke alt som passer for alle... Men slik det fungerte for datteren min så startet de veldig lett med 25 minutters øvelse en gang i uken. Alle blir slitne med en gang de begynner å spille et blåseinstrument, også friske barn, derfor starter de alltid veldig lett. Etter noen måneder (vanligvis 4-6 mnd) er det vanligvis slik at øvetiden blir utvidet til ca 45 minutter en gang i uken, og da var datterens lungekapasitet så god at hun ikke merket det i det hele tatt i gode perioder. I dårlige perioder tok hun det rett og slett litt med ro. Hun spilte det hun orket, men hun ville alltid på øvelsene uansett form fordi det sosiale ble så viktig for henne. Dette hadde vi avtalt med korpsledelsen. Nå går hun i sitt 5. år, og kan ikke tenke seg å slutte. Hun har det veldig tøft i perioder (når det er kaldt, og under pollensesongen), og spesielt 17.mai er vanskelig for henne, men hun var mye verre før hun begynte å spille, og uten denne "lungetreningen"!
Rubina D Skrevet 16. februar 2007 Forfatter #11 Skrevet 16. februar 2007 Jeg glemte hele tråden ene og alene fordi jeg til slutt ikke hadde noe annet valg enn å ringe ambulansen. Vi ble lagt inn på elverum og ble skrevet ut to dager senere. Her i stange hvor jeg bor er det ingen allergibarnehager. Min sønn vil også begynne å spille i korps og det skal han få lov til å prøve. Som sagt så kommer nederlagene, men vi takler dem etterhvert. Vi kan ikke gi opp å prøve. Vi har nå fått nye medisiner og foreløpig ser det ut til å gå bra med ham.
Kipa Skrevet 16. februar 2007 #12 Skrevet 16. februar 2007 (endret) til trådstarter! Endret 16. februar 2007 av Kipa
Gjest Vintersol Skrevet 16. februar 2007 #13 Skrevet 16. februar 2007 Jeg glemte hele tråden ene og alene fordi jeg til slutt ikke hadde noe annet valg enn å ringe ambulansen. Vi ble lagt inn på elverum og ble skrevet ut to dager senere. Her i stange hvor jeg bor er det ingen allergibarnehager. Min sønn vil også begynne å spille i korps og det skal han få lov til å prøve. Som sagt så kommer nederlagene, men vi takler dem etterhvert. Vi kan ikke gi opp å prøve. Vi har nå fått nye medisiner og foreløpig ser det ut til å gå bra med ham. ← Håper det går bra med dere videre! Og bare et lite "råd" til deg, for jeg regner med at du blir veldig sliten av dette: husk at den beste gaven du kan gi din sønn er at du tar godt vare på hans mor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå