Coronas Skrevet 3. mars 2007 #81 Skrevet 3. mars 2007 Kjekt at du svarer Hvis den muslimske guden ikke finnes, betyr det da at muslimene - - tar feil, rett og slett. Men de er jo flest. Og mer overbeviste, enn de kristne. Så det er jo mer sannsynlig, slik sett, at det er de kristne som tar feil, og at muslimene har rett. Poenget mitt er å framheve at det dreier seg ikke om gud finnes eller ikke, om man skal tro på gud eller ikke. Det dreier seg om man skal tro på "noe", eller ikke, og isåfall *hva*. Der den kristne guden kun er et av mange alternativ, og der folk i Norge er kristne - fordi de er født i Norge, ikke fordi den kristne gud i større grad enn andre guder finnes. ← Nå er ikke islam (muslimer) den største religionen i verden. Det er faktisk Kristendommen. http://en.wikipedia.org/wiki/Religions
KR-øst Skrevet 3. mars 2007 Forfatter #82 Skrevet 3. mars 2007 Sorry, jeg har fått nok av beviser på den påstanden. Uansett hvor mange dere er i verden, er dere ikke i flertall. Uten at det har noe med saken å gjøre. Men selv alle dere ber og ber, så blir ikke verden roligere og fredeligere. Skjevhetene, sykdommene og urettferdigheten er fremdeles her. Med så mange stemmer du hevder det er, bør han kunne gjøre noe. ← Jeg ser nå at jeg ikke har svart på dette innlegget ditt. Du beskriver verden i dag, men ingen av oss vet hvordan den hadde vært hvis ingen hadde bedt. De som vil se, ser nok at det går den gale veien, både her i landet og mange andre steder, bortsett fra der hvor kristendommen går fram. Etterhvert som man fjerner seg mer og mer fra Gud, både i barnehager, skoler, kirker og regjering, så ser vi at det går den gale veien. Dette kan skje fordi Gud har gitt alle en frihet til å velge selv. Du nevner 3 ting: Skjevheter,Sykdommer og Urettferdighet. Skjevheter og urettferdighet skjer fordi menneskene tenker mest på seg selv, istedet for å hjelpe hverandre, slik som Gud har gitt oss veiledning om. De fleste sykdommer skjer nok også fordi vi ikke følger Guds veiledning om hvordan vi bør leve, både med hensyn til livsstil og matvaner. Hvor mange tar hensyn til at vi ikke bør spise svin for eksempel? Eller blod, eller alt som lever i vannet som ikke har skall og finner? Jeg tror at mye elendighet hadde vært unngått om vi alle hadde fulgt Guds veiledning og påbud. Disse har vi fått for vårt eget beste.
Lizzee Skrevet 5. mars 2007 #83 Skrevet 5. mars 2007 De som hevder at den kristne Gud, og muslimenes gud er den samme, de overser, eller vet ikke, at muslimene tror at deres gud, gjennom koranen, får beskjed om å drepe alle muslimer som konverterer til kristendommen. Hva slags gud er det som gir ordre om å drepe sine egne tilbedere? Hvorfor er muslimene livredde for at de som konverterer, kaller seg kristne, hvis de fortsatt tilber den samme gud? ← Alltid like underholdende å lese hvordan visse KG-medlemmer krangler om hvem som tror rett! Er det rart det blir krig i verden... Det finnes vel bare en Gud. At muslimene tolker på sitt vis og de kristne på et annet vis er noe helt annet.... Og derav alle konfliktene.
KR-øst Skrevet 5. mars 2007 Forfatter #84 Skrevet 5. mars 2007 Alltid like underholdende å lese hvordan visse KG-medlemmer krangler om hvem som tror rett! Er det rart det blir krig i verden... Det finnes vel bare en Gud. At muslimene tolker på sitt vis og de kristne på et annet vis er noe helt annet.... Og derav alle konfliktene. ← Det hadde ikke blitt noen konflikt om alle trodde på, og fulgte en Gud som vil at alle mennesker skal leve i fred med hverandre. Fred mellom mennesker må jo være det beste, også om en ikke tror på noen Gud. Men freden er der, inntil noen vil det annerledes.
Lizzee Skrevet 6. mars 2007 #85 Skrevet 6. mars 2007 Det hadde ikke blitt noen konflikt om alle trodde på, og fulgte en Gud som vil at alle mennesker skal leve i fred med hverandre. Fred mellom mennesker må jo være det beste, også om en ikke tror på noen Gud. Men freden er der, inntil noen vil det annerledes. ← Men den kristne Gud og den muslimske Gud er den samme! Gud vil at menneskene skal leve i fred med hverandre - men det vil visst ikke menneskene.
KR-øst Skrevet 6. mars 2007 Forfatter #86 Skrevet 6. mars 2007 Men den kristne Gud og den muslimske Gud er den samme! Gud vil at menneskene skal leve i fred med hverandre - men det vil visst ikke menneskene. ← Det siste er jeg enig med deg i, men jeg har aldri truffet kristne mennesker som ikke vil leve i fred med alle andre. De kristne som drar ut i verden som evangelister, drar ut for å hjelpe de som trenger det. Jeg leste i siste nummer av bladet til Pinsevennen Frantz Johansen: EUROPA I FOKUS, han som hjelper gatebarna i Romania bl.a. men har også besøkt flere fengsler der. Siterer fra bladet: Vekkelsen i Craovafengselet har satt dype spor etter seg. I samtale med fengselsdirektøren kommer det fram at den har påvirket hele atmosfæren i miljøet. Flere av de nyfrelste har etterhvert fått helgepermisjoner (noe de aldri fikk før), og har vært hjemme på besøk hos sine familier. Over 700 har blitt frelst og flere hundre står for tur til å la seg døpe. Hvis det er slik at kristne og muslimer har den samme Gud, hvorfor får vi da bare negative meldinger om hva muslimene foretar seg ute i verden? Hvorfor har muslimene et helt annet mål enn kristne?
Lizzee Skrevet 6. mars 2007 #87 Skrevet 6. mars 2007 Det siste er jeg enig med deg i, men jeg har aldri truffet kristne mennesker som ikke vil leve i fred med alle andre. De kristne som drar ut i verden som evangelister, drar ut for å hjelpe de som trenger det. Jeg leste i siste nummer av bladet til Pinsevennen Frantz Johansen: EUROPA I FOKUS, han som hjelper gatebarna i Romania bl.a. men har også besøkt flere fengsler der. Siterer fra bladet: Vekkelsen i Craovafengselet har satt dype spor etter seg. I samtale med fengselsdirektøren kommer det fram at den har påvirket hele atmosfæren i miljøet. Flere av de nyfrelste har etterhvert fått helgepermisjoner (noe de aldri fikk før), og har vært hjemme på besøk hos sine familier. Over 700 har blitt frelst og flere hundre står for tur til å la seg døpe. Hvis det er slik at kristne og muslimer har den samme Gud, hvorfor får vi da bare negative meldinger om hva muslimene foretar seg ute i verden? Hvorfor har muslimene et helt annet mål enn kristne? ← Jeg har møtt flere kristen mennesker som ikke vil leve i fred med andre. De har frosset ut andre som ikke tenker likt som dem. De har fordømt andre mennesker og utøvd et diskriminerende menneskesyn. De har nektet sine barn å leke med andre barn som ikke er kristne. De har bygget opp under fordommer og skapt avstand. Men.... jeg er full av respekt for kristne som hjelper andre. Men hvorfor må de samtidig "frelse" dem? Og hvorfor skal vi måtte ta frem det at nå har så og så mange latt seg døpe? Kan man ikke hjelpe mennesker uten å "frelse" dem i religiøs forstand? Jeg tenker da spesielt på folk som lever i fattigdom, med sykdom, som aldri har gjort noe galt med som lever i nød. Skal disse også måtte blir "frelst" for å få hjelp? Jeg vet at mange kriminelle som blir "frelst" lettere kommer på rett kjøl og det er selvfølgelig flott. Men hvis man da ikke er krimiell eller har gjort noe galt, hva er poenget men å omvende og "frelse" noen som allerede har sin egen gudstro (annen enn den kristne) ? Og de som er kriminelle - kanskje de ikke har noen tro i det hele tatt? Kanskje det å kunne bli kristen gir dem det holdepunktet i livet de trenger for å få et verdig liv. Kanskje en annen åndelig oppvåking kunne gitt dem akkurat det samme holdepunktet. Hvis resultatet blir at personen blir et godt menneske som fungerer i sine omgivelser og som behandler sine medmennesker bra, som er lovlydig og fungere både i samfunnet og i sitt eget liv - ja så er det vel det som er viktig. Er det da så viktig om han har blitt "frelst" eller ikke - det viktige for meg hadde vært at jeg hadde fått denne personen på beina igjen! Og hva om man allerede har en tro - allerede har et verdig liv? Skal vi omvende og "frelse" lovlydige mennesker også, bare fordi de tror noe annet enn oss? Og hva med lovbrytere som er kristne - de finnes de også. Hva gjør vi med de? Vi i vår del av verden får negative meldinger om hva muslimene foretar seg. Og hos muslimene er det det samme, de får negative meldinger om hva de kristne foretar seg. (da tenker jeg negativt i øynene som ser - ikke sikkert vi er enige i at de burde tolke det negativt). Kan vi egentlig si at vi er noe bedre enn andre når det gjelder å dømme hva andre tror og gjør? Og denne holdningen (være seg fra kristne eller muslimer), er den med på å skape fred mellom mennekser?
KR-øst Skrevet 6. mars 2007 Forfatter #88 Skrevet 6. mars 2007 Jeg har møtt flere kristen mennesker som ikke vil leve i fred med andre. De har frosset ut andre som ikke tenker likt som dem. De har fordømt andre mennesker og utøvd et diskriminerende menneskesyn. De har nektet sine barn å leke med andre barn som ikke er kristne. De har bygget opp under fordommer og skapt avstand. Men.... jeg er full av respekt for kristne som hjelper andre. Men hvorfor må de samtidig "frelse" dem? Og hvorfor skal vi måtte ta frem det at nå har så og så mange latt seg døpe? Kan man ikke hjelpe mennesker uten å "frelse" dem i religiøs forstand? Jeg tenker da spesielt på folk som lever i fattigdom, med sykdom, som aldri har gjort noe galt med som lever i nød. Skal disse også måtte blir "frelst" for å få hjelp? Jeg vet at mange kriminelle som blir "frelst" lettere kommer på rett kjøl og det er selvfølgelig flott. Men hvis man da ikke er krimiell eller har gjort noe galt, hva er poenget men å omvende og "frelse" noen som allerede har sin egen gudstro (annen enn den kristne) ? Og de som er kriminelle - kanskje de ikke har noen tro i det hele tatt? Kanskje det å kunne bli kristen gir dem det holdepunktet i livet de trenger for å få et verdig liv. Kanskje en annen åndelig oppvåking kunne gitt dem akkurat det samme holdepunktet. Hvis resultatet blir at personen blir et godt menneske som fungerer i sine omgivelser og som behandler sine medmennesker bra, som er lovlydig og fungere både i samfunnet og i sitt eget liv - ja så er det vel det som er viktig. Er det da så viktig om han har blitt "frelst" eller ikke - det viktige for meg hadde vært at jeg hadde fått denne personen på beina igjen! Og hva om man allerede har en tro - allerede har et verdig liv? Skal vi omvende og "frelse" lovlydige mennesker også, bare fordi de tror noe annet enn oss? Og hva med lovbrytere som er kristne - de finnes de også. Hva gjør vi med de? Vi i vår del av verden får negative meldinger om hva muslimene foretar seg. Og hos muslimene er det det samme, de får negative meldinger om hva de kristne foretar seg. (da tenker jeg negativt i øynene som ser - ikke sikkert vi er enige i at de burde tolke det negativt). Kan vi egentlig si at vi er noe bedre enn andre når det gjelder å dømme hva andre tror og gjør? Og denne holdningen (være seg fra kristne eller muslimer), er den med på å skape fred mellom mennekser? ← Det er en del ting å bemerke til det du skriver. For det første så har alle som blir frelst, tatt denne beslutningen selv. Ingen kan ta en slik beslutning for andre. Om noen skulle prøve å tvinge denne troen på noen, så vil ikke en person bli frelst av den grunn. En blir heller ikke frelst av å kalle seg en kristen. Dette er kun en pakt mellom Gud og hver enkelt person. For det andre så blir den personen som blir frelst, en helt ny skapning, som det står i Bibelen, og begynner å tenke på en helt ny måte. En legger etterhvert av seg sine gamle uvaner og en begynner å tenke positivt om andre mennesker. Og får dermed også en trang til å hjelpe andre. Derav også misjonærer. Dette har jeg selv erfart. Hvis du vil ha forklaring på hva som skjer med en som blir frelst i voksen alder, kan du spørre de som har vært eller er til avrusing på et evangeliesenter. Der vil du treffe mennesker, både menn og kvinner, som sier de har prøvd alle mulige hjelpemidler for å bli rusfrie, men at ingenting hjalp før de tok mot Jesus som sin frelser. De som blir frelst, får et radikalt møte med Jesus, som forandrer deres liv fullstendig. Mange blir øyeblikkelig fri fra trangen til både rus og tobakk. Mange av disse har også prøvd forskjellige religioner. Det skjer i dag at tusener av muslimer sier de har fått et møte med Jesus. og dermed konverterer til kristendommen. Dette skjer uten påvirkning av kristne, kanskje bortsett fra at kristne ber for muslimene i alle land. Hvis disse tidligere har bedt til den samme Gud, hvorfor konverterer de da til kristendommen? Er det den samme Gud, men at læren deres er feil?
Trønderpia Skrevet 13. mars 2007 #89 Skrevet 13. mars 2007 Jeg har møtt flere kristen mennesker som ikke vil leve i fred med andre. De har frosset ut andre som ikke tenker likt som dem. De har fordømt andre mennesker og utøvd et diskriminerende menneskesyn. De har nektet sine barn å leke med andre barn som ikke er kristne. De har bygget opp under fordommer og skapt avstand. Men.... jeg er full av respekt for kristne som hjelper andre. Men hvorfor må de samtidig "frelse" dem? Og hvorfor skal vi måtte ta frem det at nå har så og så mange latt seg døpe? Kan man ikke hjelpe mennesker uten å "frelse" dem i religiøs forstand? Jeg tenker da spesielt på folk som lever i fattigdom, med sykdom, som aldri har gjort noe galt med som lever i nød. Skal disse også måtte blir "frelst" for å få hjelp? Jeg vet at mange kriminelle som blir "frelst" lettere kommer på rett kjøl og det er selvfølgelig flott. Men hvis man da ikke er krimiell eller har gjort noe galt, hva er poenget men å omvende og "frelse" noen som allerede har sin egen gudstro (annen enn den kristne) ? Og de som er kriminelle - kanskje de ikke har noen tro i det hele tatt? Kanskje det å kunne bli kristen gir dem det holdepunktet i livet de trenger for å få et verdig liv. Kanskje en annen åndelig oppvåking kunne gitt dem akkurat det samme holdepunktet. Hvis resultatet blir at personen blir et godt menneske som fungerer i sine omgivelser og som behandler sine medmennesker bra, som er lovlydig og fungere både i samfunnet og i sitt eget liv - ja så er det vel det som er viktig. Er det da så viktig om han har blitt "frelst" eller ikke - det viktige for meg hadde vært at jeg hadde fått denne personen på beina igjen! Og hva om man allerede har en tro - allerede har et verdig liv? Skal vi omvende og "frelse" lovlydige mennesker også, bare fordi de tror noe annet enn oss? Og hva med lovbrytere som er kristne - de finnes de også. Hva gjør vi med de? Vi i vår del av verden får negative meldinger om hva muslimene foretar seg. Og hos muslimene er det det samme, de får negative meldinger om hva de kristne foretar seg. (da tenker jeg negativt i øynene som ser - ikke sikkert vi er enige i at de burde tolke det negativt). Kan vi egentlig si at vi er noe bedre enn andre når det gjelder å dømme hva andre tror og gjør? Og denne holdningen (være seg fra kristne eller muslimer), er den med på å skape fred mellom mennekser? ← Beste innlegget i debatten så langt. Når folk kaller seg kristne, er det det minste vi kan forlange av dem at de respekterer andre og andres tro. Dessuten er jeg litt enig i forskjellige innlegg tidligere i tråden om at jo høyere levestandard og utdannelse det er i ett land jo mindre religionsutøvelse er det. Muslimene er der vi var for 200 år siden når det gjelder levestandard og kvinnesyn, og ikke minst livssynsverdier.
Coronas Skrevet 28. mars 2007 #90 Skrevet 28. mars 2007 Jeg kan ikke få meg til å tro på en gud som vil alle andre enn muslimene til livs, hvis de ikke vil underkaste seg muslimene. ← Hva med din gud da? Alle som ikke er kristne, skal jo brenne i helvete. Jeg er dømt allerede, for jeg tror ikke på noen form for gud(er)
KR-øst Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #91 Skrevet 28. mars 2007 Hva med din gud da? Alle som ikke er kristne, skal jo brenne i helvete. Jeg er dømt allerede, for jeg tror ikke på noen form for gud(er) ← Der tar du helt feil. Dommens dag er enda ikke kommet, så du har fortsatt en mulighet, og kanskje du griper den før du aner det. Forskjellen på å vokse opp i et kristent hjem og et muslimsk hjem, er at i en kristen familie eller miljø, kan du selv ta et valg, uten fare for ditt liv her på jorden, men det kan du ikke i en muslimsk familie eller miljø, uten at det får livstruende konsekvenser.
Gjest Corto Maltese Skrevet 28. mars 2007 #92 Skrevet 28. mars 2007 Forskjellen på å vokse opp i et kristent hjem og et muslimsk hjem, er at i en kristen familie eller miljø, kan du selv ta et valg, uten fare for ditt liv her på jorden, men det kan du ikke i en muslimsk familie eller miljø, uten at det får livstruende konsekvenser. ← Det kan man ikke i en muslimsk familie.....Tror du alle muslimske familier er like ?
Coronas Skrevet 28. mars 2007 #93 Skrevet 28. mars 2007 Der tar du helt feil. Dommens dag er enda ikke kommet, så du har fortsatt en mulighet, og kanskje du griper den før du aner det. Forskjellen på å vokse opp i et kristent hjem og et muslimsk hjem, er at i en kristen familie eller miljø, kan du selv ta et valg, uten fare for ditt liv her på jorden, men det kan du ikke i en muslimsk familie eller miljø, uten at det får livstruende konsekvenser. ← Ja Hitler møter man jo i himmelen, sammen med mange andre gale folk som har angret sine synder *grøss* Tror jeg står over det.
Gjest Corto Maltese Skrevet 28. mars 2007 #95 Skrevet 28. mars 2007 Ja Hitler møter man jo i himmelen, sammen med mange andre gale folk som har angret sine synder *grøss* Tror jeg står over det. ← jeg tror ikke hitler angret
KR-øst Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #96 Skrevet 28. mars 2007 Det kan man ikke i en muslimsk familie.....Tror du alle muslimske familier er like ? ← Har du hørt fra noen muslimer som har protestert på dette noen gang? Ikke jeg iallfall.
Gjest Corto Maltese Skrevet 28. mars 2007 #97 Skrevet 28. mars 2007 Har du hørt fra noen muslimer som har protestert på dette noen gang? Ikke jeg iallfall. ← nei men si meg. Ut fra de 1.2 milliarder muslimer som eksisterer i verden tror du alle tenker likt ?:.
KR-øst Skrevet 30. mars 2007 Forfatter #98 Skrevet 30. mars 2007 nei men si meg. Ut fra de 1.2 milliarder muslimer som eksisterer i verden tror du alle tenker likt ?:. ← Nei, alle tenker nok ikke likt, men alle muslimer må underkaste seg islamsk lov, som er både religion og politikk. Det er vanskelig å forstå det annerledes.
Gjest Corto Maltese Skrevet 30. mars 2007 #99 Skrevet 30. mars 2007 Nei, alle tenker nok ikke likt, men alle muslimer må underkaste seg islamsk lov, som er både religion og politikk. Det er vanskelig å forstå det annerledes. ← betyr det at alle Kristne må underkaste seg Paven ? eller biskoper eller kristelig folkeparti. ?
Lizzee Skrevet 30. mars 2007 #100 Skrevet 30. mars 2007 (endret) Nei, alle tenker nok ikke likt, men alle muslimer må underkaste seg islamsk lov, som er både religion og politikk. Det er vanskelig å forstå det annerledes.← Kan ikke dy meg.... At du har vanskelig for å forstå det annerledes betyr ikke nødvendigvis at det ikke er annerledes. edit:skriveleif Endret 30. mars 2007 av Lizzee
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå