Gå til innhold

Yndlingsvin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vel egentlig flere, men er mest glad i italiensk rød.

Spesielt synes jeg Amarone og ripassoer er godt, men digger også Barolo og gode Chiantier.

Ellers så er det også mange budsjettviner som er helt nydelige. Bl.a. MD'A fra Christer Behrens.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også veldig glad i Amarone og Barolo, samt Barbaresco (særlig fra Produttori del Brbaresco) men det er ikke billigviner akkurat. Ellers liker jeg mye forskjellig, det kommer an på humør og situasjon, og selvfølgelig hva slags mat vi har. Men sånn generelt sett er jeg glad i cru-classifisert Beaujolais, som f.eks. Fleurie, Chiroubles og Saint-Amour. Jeg liker også andre burgundviner, men da må man som regel så fryktelig høyt opp i pris. Jeg er også glad i Bordeaux-viner, selv om det finnes mange fæle overeikede viner derfra. Blant de billigste Bordeauxene synes jeg Château Mercier er en av de aller beste. Jeg liker også viner fra Gaillac i Sørvest-Frankrike. Jeg er også enig i at Christer Berens' Montepulciano d'Abruzzo er god. Og ja - det finnes mange gode Rhône-viner, særlig Saint-Joseph, Lirac, Côte-Rôtie og Gigondas.

Har jeg glemt noe nå, tro? Sikkert masse! For øvrig er jeg glad i champagne, hvitvin og rosévin også, samt Vin Jaune fra Jura i Frankrike, men nå ble jo dette ganske langt allerede...

Nå fikk jeg for øvrig fryktelig lyst på vin!

Gjest Gjest 1
Skrevet (endret)

Det går for det meste i italienske rødviner, Chiantier og Amarone. Jeg liker ikke sør-afrikansk Pinotage eller vin fra USA, Tyskland og Spania og heller ikke hvitvin. Det er mulig enkelte portugisiske rødviner er gode? Allesverloren Shiraz fra Sør-Afrika er bra viner, spesielt 2004 og kanskje 2005.

Endret av Gjest 1
Skrevet

Å ja, glemte å nevne cru-beaujolais. Jeg digger Trenel sin Chirobles :klappe: Den er så frisk og deilig. Men liker ikke Dubeauf sin Fleurie noe særlig, men Côte de Bruilly er nydelig. Det samme er Moulin A Vent :hjerte:

Jeg er også glad i gode, dyre Burgundere, men det er langt mellom hver gang jeg drikker de -dessverre. Synes spesielt at 1998 og 2002 årgangene av grand og Premiere Cru er gode og fløyelsmyke.

2005 er også en topp årgang i Burgund, og disse vinene begynner å komme i hyllene på polet nå, så det er bare å sikre seg.

Skrevet

Den beste rødvinen jeg veit er Chapel de Bois. (Kapellet i skogen) Den er fransk og en "allroundvin".

Gjest Gjest 1
Skrevet (endret)
Å ja, glemte å nevne cru-beaujolais. Jeg digger Trenel sin Chirobles  :klappe:  Den er så frisk og deilig. Men liker ikke Dubeauf sin Fleurie noe særlig, men Côte de Bruilly er nydelig. Det samme er Moulin A Vent  :hjerte:

Jeg er også glad i gode, dyre Burgundere, men det er langt mellom hver gang jeg drikker de -dessverre. Synes spesielt at 1998 og 2002 årgangene av grand og Premiere Cru er gode og fløyelsmyke.

2005 er også en topp årgang i Burgund, og disse vinene begynner å komme i hyllene på polet nå, så det er bare å sikre seg.

Jeg kjenner for det meste til de vinene som norske vinmonopol har stående i hyllene til enhver tid og da har jeg ikke sett så mange av de du nevner. Spesialbestiller du de eller er de tilgjengelige på ethvert vinmonopol?

Kunne du oppgi type drue og jordsmonn for de ulike navnene og årgangene du nevner? Det kunne være til hjelp for å vurdere.

Endret av Gjest 1
Gjest Tessmira
Skrevet

Jeg synes den beste vinen er Cassandra som smaker solbær. Har en tendens til å drikke litt for mye, siden det smaker som solbær saft :sjenert:

Skrevet

Beaujolais ligger helt sør i Burgund, og vinene derfra er laget på Gamay-druen. De enkle Beaujolaisene er slanke viner med duft og smak av bl.a. banan og bringebær. Cru- Beaujolais er laget i de beste vinmarkene og har bedre struktur og kvalitet :) Côte de Bruilly og Moulin A Vent er rike og fyldige viner. Skikkelige godiser, men er som nevnt over ikke å få i alle polutsalgenes hyller. Sjekk hjemmesiden til Vinmonopolet, da finner du hvem butikker som fører disse vinene. Ellers så er jo alle vinene mulig å bestille i alle butikker, og koster ikke noe ekstra utover vanlig flaskepris :)

Chirobles er mykere og mer elegant. En fantastisk vin til f.x. kylling og lyst kjøtt, eller bare for å kose seg med.

Det finnes 10 typer Cru-viner fra Beaujolais, og de er alle av veldig god kvalitet, og kan som oftest ikke sammenliknes med de enkle typene som bare er lette, enkle og smaker banan !!

Gjest -eline-
Skrevet

Jeg er veldig glad i spanske rødviner, synes italienske rødviner blir for lette og de rimelige franske synes jeg ikke noe om (skikkelig dyre viner er ikke i mitt budsjett). Ligger en god del Campo Viejo Reserva og Gran Reserva i kjelleren sammen med en del annet.

Skrevet

Hei

Jeg er glad i Spanske Rioja viner og Italienske vin generelt. Men jeg prøver og ikke kjøpe det samme hele tiden...jeg fikken vinbiok til jul der det står om de beste vinene på polet og jeg har brukt den for å kjøpe litt vin fra Sør-Afrika, Argentina, Chile etc. Jeg pleier også å se på Vg/Dagbladet for å se på de vinene som får best score der for å sjekke de ut. Den beste vinen jeg har smakt er Monte Ducay Gran reserva. Jeg tror ikke man får den på polet men jeg hadde den i Spania da jeg var på tur der....jeg tror jeg ble litt bortskjemt der for det ble stort sett drukket bra Gran Reserva viner :ler:

Skrevet

Tyske hvitviner er det aller beste. Mange forskjellige Rieslinger og black tower.

Gjest Gjest 1
Skrevet
Beaujolais ligger helt sør i Burgund, og vinene derfra er laget på Gamay-druen. De enkle Beaujolaisene er slanke viner med duft og smak av bl.a. banan og bringebær. Cru- Beaujolais er laget i de beste vinmarkene og har bedre struktur og kvalitet  :)  Côte de Bruilly og Moulin A Vent er rike og fyldige viner. Skikkelige godiser, men er som nevnt over ikke å få i alle polutsalgenes hyller. Sjekk hjemmesiden til Vinmonopolet, da finner du hvem butikker som fører disse vinene. Ellers så er jo alle vinene mulig å bestille i alle butikker, og koster ikke noe ekstra utover vanlig flaskepris :)

Chirobles er mykere og mer elegant. En fantastisk vin til f.x. kylling og lyst kjøtt, eller bare for å kose seg med.

Det finnes 10 typer Cru-viner fra Beaujolais, og de er alle av veldig god kvalitet, og kan som oftest ikke sammenliknes med de enkle typene som bare er lette, enkle og smaker banan !!

De bør prøves!

Skrevet (endret)
Tyske hvitviner er det aller beste. Mange forskjellige Rieslinger og black tower.

Tante Dora!! Her må det da være en ubennhørlig skrivefeil, en kan ikke servere eller nyte "skylle vann".

Noe slikt som du beskriver av fruktbare nytelser står ikke på vinkartet her i villa`en, min mann ville regelrett ha hellet det ut i bassenget vårs for så og tatt seg et kveld`s bad i, noe mere er ikke denne typen av drikke brukende til. Ja, du kan så gjerne si hva de vil.

Endret av Jamo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...