Apple- Skrevet 4. februar 2007 #1 Skrevet 4. februar 2007 Vi ønsker å kjøpe oss videokamera, og jeg tenkte jeg skulle begynne her. Hverken jeg eller Eplemannen har peiling, så da er dette et sted å begynne Jeg har skjønt at det finnes forskjellige typer, mini-dv, harddisk og en til? Hva er forskjellen, hva er nyest og hva er vanligst? Jeg fant en forbrukertest på nettet, men den var nesten ett år gammel, mye kan vel ha skjedd siden da. Der vant ihvertfall kameraet med mini-dv, og jeg skjønte at det kom som en overraskelse. Vårt behov er mest til familiebruk. Vi har barn, og må kunne filme raske scener med mye som skjer på én gang. En god zoom er viktig, jeg er litt opptatt av effekter, og kan godt filme tett på objektet (som bare øynene, f.eks.). Prisklasse maks kr 5 000, men helst rundt 4 000. Noen forslag? Eller tips om hvor jeg kan sjekke nærmere? Alt tas imot med takk
Gjest Maxagaze Skrevet 4. februar 2007 #2 Skrevet 4. februar 2007 Tester på akam.no Den øverst på lista så ikke så gæern ut, men jeg har ingen erfaring med videokamera selv.. Ulempen med harddisk er vel at den ikke er utskiftbar, er du i utlandet er du nødt til å tømme den over på f.eks en bærbar for å få filme mer. DV kassetter får du vel tak i hvor som helst, DVDplater vet jeg ikke om jeg ville vurdert, virker litt lite utbredt.. Må vel ha DVDRam plater da.. ? Eller mulig det går med DVDr/rw+/- ? Det er vel en grunn til at de beste DVDopptakere til stuebruk inneholder DVDbrenner og harddisk..
mika^ Skrevet 4. februar 2007 #3 Skrevet 4. februar 2007 Har nettopp kjøpt meg video kamera, og stillte meg selv de samme spm siden jeg ikke hadde så mye peiling jeg heller.. Sambo hadde da litt mer peiling, og anbefalte meg å kjøpe dv kamera, av de grunnene "Maxagaze" nevner.. Jeg ville og ha et billig men bra kamera, samtidig så det ikke var så altfor stort. Jeg endte opp med Panasonic NV- GS37.. Er ganske fornøyd med det! Sambo anbefalte meg først å satse på enten JVC, Sony eller Canon..Han mente han hadde lest at de hadde de beste innen denne teknologien eller hva enn det var han sa... Uansett, sta som jeg er, valgte jeg ikke noen av de han anbefalte...bare for å være meg...
Gjest Maxagaze Skrevet 4. februar 2007 #4 Skrevet 4. februar 2007 Har nettopp kjøpt meg video kamera, og stillte meg selv de samme spm siden jeg ikke hadde så mye peiling jeg heller.. Sambo hadde da litt mer peiling, og anbefalte meg å kjøpe dv kamera, av de grunnene "Maxagaze" nevner.. Jeg ville og ha et billig men bra kamera, samtidig så det ikke var så altfor stort. Jeg endte opp med Panasonic NV- GS37.. Er ganske fornøyd med det! Sambo anbefalte meg først å satse på enten JVC, Sony eller Canon..Han mente han hadde lest at de hadde de beste innen denne teknologien eller hva enn det var han sa... Uansett, sta som jeg er, valgte jeg ikke noen av de han anbefalte...bare for å være meg... ← GS37 ser ikke så værst ut, nei.. DV basert er ikke dumt, god tilgang på media der.. Man kan vel ikke gå så veldig feil med noen av de store etablerte merkene.
Gjest Tweek Skrevet 4. februar 2007 #5 Skrevet 4. februar 2007 Vi kjøpte nettopp videokamera.. sony dcr-sr60e eller noe sånn, hehe Er værtfall veldig fornøyd med det! Jeg har ikke fått brukt det så veldig mye, men det lille jeg har brukt så har jeg vært fornøyd. enkel meny og den gir god film. Kan også ta bilde med kameraet som å er ganske gode Er harddisk kamera da, som jeg liker veldg godt
Apple- Skrevet 8. februar 2007 Forfatter #6 Skrevet 8. februar 2007 Himmel og hav, så mye det er å velge i! Jeg er nesten mer forvirret nå enn før jeg begynte... Tusen takk for link, Maxagaze. Jeg kikket på flere av kameraene der, men jeg syns det ble for uoversiktlig. På flere av dem er det ikke oppgitt pris, og det er jo ganske vesentlig. Huff, jeg er kanskje litt storforlangende, men er det noen som kjenner til andre sider hvor man kan finne tester og kanskje også sammenligne kameraer? Sant det du sier om harddisk, Maxagaze, takk for den. Tror ikke jeg reiser på ferie med laptopen f.eks, og hvor skal jeg tømme kameraet da? Tar veldig gjerne imot flere innspill
Spire Skrevet 8. februar 2007 #7 Skrevet 8. februar 2007 Det lureste er nok å satse på Mini-DV. Slike kassetter (tape) er å få tak i overalt, og greie å lagre. Likevel lurt å kjøpe de litt dyrere (SONY eks.) hvis man skal bruke de om igjen flere ganger pga. foringelse av kvalitet. Når det gjelder selve kameraet, så vil jeg ikke anbefale å kjøpe det minste og letteste. Det BLIR finere bilder om kameraet ligger litt tungt i handen slik at man ikke vifter det ukontrollert rundtomkring. Ikke godt å se på i ettertid, og ikke fint når du skal zoome mye. Når det gjelder zoom så er det plenty på de fleste. Denne zoomen er digital (dvs. det skjer inni kameraet, men ikke ved hjelp av selve objektivet) og som betyr at bildene blir mer kornete jo nærmere du kommer. Det er derfor lurt å kjøpe et kamera som er relativt lyssterkt; dvs hvor mye lys det klarer å fange opp. Ofte karakterisert av F 1,4 eller 2,8 eller 3,5 etc. Her er det lurt å satse på iallefall 2,8 eller et lavere tall. Spør gjerne i butikken. Det er vel egentlig de beste tipsene å gi. Det finnes mange helt gode kameraer i den prisklassen du nevner, men sikkert lurt å gå for noen som har vunnet slike tester som på akam, din side el. Sony er ofte en sikker vinner, ikke pga. merkesnobberi, men for at de faktisk ofte "holder" lenger. (Iallefall erfaringen min fra både studie og jobb innen videofotografering.) Ang. filming generelt så er det greit å bruke autofunksjonene på kameraet til å begynne emd, men jeg vil råde deg/dere til å sette dere inn i bruksanvisningen også. Hvis du selv vet hvordan du kan overstyre blenderen (F 1,4 etc), hvitbalansen osv. så kan man også ofte forbedre filmingen. Husk også på at det uansett blir finere bilder når man filmer mens det er lyst enn på kveldstid. For sistnevnte bør man skru på alt av lys tilgjengelig, eller eventuelt montere på et lite lys på kamera. Husk også på å holde albuene inntil kroppen og stå bredt med beina når du filmer - da blir alt mer stabilt og penere å se på. Lykke til!
Gjest Maxagaze Skrevet 8. februar 2007 #8 Skrevet 8. februar 2007 [....] Jeg kikket på flere av kameraene der, men jeg syns det ble for uoversiktlig. På flere av dem er det ikke oppgitt pris, og det er jo ganske vesentlig. [....]← Det fins en prisguide på akam også; velg mellom enkelt søk, eller avansert. ..og, nei, jeg er ikke ansatt hos hw.no eller akam, hvis noen lurer på det. Jeg bare digger prissøkemotorer !
Gjest Maxagaze Skrevet 8. februar 2007 #9 Skrevet 8. februar 2007 [....] Når det gjelder zoom så er det plenty på de fleste. Denne zoomen er digital (dvs. det skjer inni kameraet, men ikke ved hjelp av selve objektivet) og som betyr at bildene blir mer kornete jo nærmere du kommer. Det er derfor lurt å kjøpe et kamera som er relativt lyssterkt; dvs hvor mye lys det klarer å fange opp. Ofte karakterisert av F 1,4 eller 2,8 eller 3,5 etc. Her er det lurt å satse på iallefall 2,8 eller et lavere tall. Spør gjerne i butikken. [...]← Her mener du jo selvsagt at mange (alle ?) kameraer har en digital zoom, i tillegg til den "analoge" eller optiske.. ? Kameraer med kun digital zoom (fast optikk), finner man vel bare på billi ræl av typen som lagrer på minnekort. Det man må se etter er jo antallet "X" på den optiske zoomen, og gjerne også blenderåpning som du nevner her. Digital zoom er nyttefunksjon laget av økonomer..
Spire Skrevet 9. februar 2007 #10 Skrevet 9. februar 2007 Her mener du jo selvsagt at mange (alle ?) kameraer har en digital zoom, i tillegg til den "analoge" eller optiske.. ? Kameraer med kun digital zoom (fast optikk), finner man vel bare på billi ræl av typen som lagrer på minnekort. Det man må se etter er jo antallet "X" på den optiske zoomen, og gjerne også blenderåpning som du nevner her. Digital zoom er nyttefunksjon laget av økonomer.. ← Ja, gikk litt fort i svingene ang. zoomen ser jeg, så det jeg egentlig ville fram til var at det er greit å se om kameraet skryter på seg (meningsløs) digital zoom eller om zoomen er "analog" som du sier. Er ikke helt oppdatert på kameraer i 5000 kr klassen, så jeg gikk vel litt ut fra at det ikke finnes mye "analog" zoom der i gården.. Uansett, sjekk d ut.
Apple- Skrevet 21. februar 2007 Forfatter #11 Skrevet 21. februar 2007 Takker og bukker, Spire og Maxagaze, nå kan jeg litt mer :bukke: :-D Og det med zoomen visste jeg faktisk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå