Marililja Skrevet 4. februar 2007 #1 Skrevet 4. februar 2007 Da er tre pergokurer "unnagjort" og ingen positive resultater! Det var skikkelig nedtur, men sånn er nå ståa. Skal tilbake til lege/gynekolog i mars, og syns det er så lenge til. Klarer ikke å vente, er kjempespent på hva som skjer videre nå? Er det noen som vet hva som skjer når pergo ikke har fungert? Øker dosen? (Gikk på dobbel dose de tre første forsøkene) Eller skjer det noe videre? Er neste steg prøverør? Blir kjempeglad hvis noen har erfaringer om dette som dere kan dele med meg! Er som sagt veldig spent (selv om jeg på en måte har gitt litt opp, og tenker mange negative tanker. Har mistet litt troen på at det skal skje noe!)!
Leo Skrevet 4. februar 2007 #2 Skrevet 4. februar 2007 Hvis det ikke allerede er gjort, bør neste post på programmet være å få undersøkt din manns/samboers sædkvalitet. Hvis sædkvaliteten er OK, syklusene dine er normale, eggledere/eggstokker ser normale ut på innvendig ultralyd og blodprøvene viser at du har eggløsning, er det ikke umulig at du vil få beskjed om å forsøke Pergotime igjen. Spesielt hvis du ikke er fylt 30 år. I motsatt tilfelle vil du sannsynligvis bli henvist videre for utredning på sykehus. Prosedyrene varierer noe, men vanligvis blir du undersøkt av en gynekolog på sykehuset før du blir satt på venteliste for laparoskopi. Laparoskopien (Også kalt kikkhullsoperasjon) innebærer at legen går inn gjennom navlen og ser på eggstokker, eggledere og livmor. Videre prosedyre avhenger litt av hva de finner, men vanligvis vil du etterpå gjennomgå en såkalt CC-test hvor du tar dobbelt dose Pergotime en syklus mens det tas blodprøver på forskjellige dager for å se hvordan du reagerer på hormonstimulering. Samboeren/ektemannen din må under denne delen av utredningen levere ny sædprøve. Hvis resultatene ser greie ut, vil dere evt. bli henvist videre til assistert befrukting. I de tilfellene hvor de ikke har funnet noe direkte galt under utredningen (Og det gjelder faktisk ganske mange!), vil dere først få tilbud om inseminasjon. Først hvis det viser seg å ikke fungere, vil dere få tilbud om prøverørsbehandling i en eller annen form. Som du forstår er veien frem til prøverørsbehandling lang og kronglete og du må desverre være forberedt på at dette kommer til å ta tid. Hvis du kikker litt rundt omkring her inne vil du finne flere dagbøker og innlegg som omhandler hvordan dette foregår og hvordan vi som må gå denne veien opplever det. Mer informasjon finner du her. (Rikshospitalets pasientinformasjon).
Marililja Skrevet 4. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 4. februar 2007 Takk for svar! Mannens sædkvalitet er allerede sjekket, og alt er som det skal være! Er heldigvis enda lenge til jeg er 30 år, så jeg har tid på meg til å vente, men ventingen gjør meg jo gal. Har vært hos gynekolog på sykehuset, flere ganger faktisk det siste året, men synes alt tar lang tid. Hvis de nå skal dobble dosen på pergo, så betyr det at jeg skal ta fire tabl. daglig! Huff, ser for meg at bivirkningene kan bli grusomme! Men uansett, takk for svaret! Skal snike litt i dagbøker for å se andres erfaringer!
Leo Skrevet 4. februar 2007 #4 Skrevet 4. februar 2007 Har vært hos gynekolog på sykehuset, flere ganger faktisk det siste året, men synes alt tar lang tid. Hvis de nå skal dobble dosen på pergo, så betyr det at jeg skal ta fire tabl. daglig! Huff, ser for meg at bivirkningene kan bli grusomme! ← Det tar desverre lang tid! Med dobbelt dose Pergo, mente jeg 100 mg., altså to tabletter daglig. Har hørt om noen få som har fått trippel dose, altså 150 mg. daglig, men aldri om noen på 200 mg. Det tror jeg faktisk kan være direkte farlig og i Felleskatalogen er 100 mg. oppgitt som maksimal dose. Du trenger m.a.o. ikke være redd for å få mye større bivirkninger enn du allerede har hatt.
Marililja Skrevet 4. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 4. februar 2007 Med dobbelt dose Pergo, mente jeg 100 mg., altså to tabletter daglig. Har hørt om noen få som har fått trippel dose, altså 150 mg. daglig, men aldri om noen på 200 mg. Det tror jeg faktisk kan være direkte farlig og i Felleskatalogen er 100 mg. oppgitt som maksimal dose. ← Hihi, har ikke satt meg så veldig inn i dette med doser egentlig, men det jeg har fått nå (i høst) var 2 tabletter daglig, så det er altså dobbel dose. Ja, nei, det er bare å vente å se...
Donpedro Skrevet 4. februar 2007 #6 Skrevet 4. februar 2007 Jeg går ut fra du har fått sjekket om du faktisk får/ikke får eggløsning av dosen (via blodprøve)? For min del var det snakk om kikhullsoperasjon om ikke pergo fungerte, før søknad om prøverør ble aktuelt.
Holly Hobbie Skrevet 5. februar 2007 #7 Skrevet 5. februar 2007 Da vi var proevere selv leste jeg en del om pergo, siden jeg har pcos og jeg maatte faa dette for aa faa i gang el, og leste flere steder at det som regel ikke var noe poeng aa ta flere enn fire runder foer man proevde sterkere saker.
Gjest Bertine Skrevet 5. februar 2007 #8 Skrevet 5. februar 2007 Det er ikke vits å prøve flere enn 3 kurer. Be gynekologen din om noe annet.. Jeg har hatt 4 doble kurer, med eggløsning, men ble ikke gravid. Da var det på tiden med en annen type medisin. SÅ jeg har brukt sprøyter, så kalt fsh stimulering. Det er samme type hormoner som ved ivf. Men i en lavere dose. Det kan funke bedre enn pergo, fordi pergo kan gi deg tynn livmorslimhinne og fiendtlig sekret. Å da kan ikke egget feste seg. Jeg vil oppfordre deg til å be gyn sende en henvisining til sykehuset i samme slengen..
Marililja Skrevet 5. februar 2007 Forfatter #9 Skrevet 5. februar 2007 Jeg har ikke fått eggløsning av de tre kurene jeg har vært på, så det blir spennende å se hva som skjer i mars når jeg skal tilbake. Da skal jeg til gynekolog på sykehuset. Er i alle fall veldig spent!!
Cymbidium Skrevet 6. februar 2007 #10 Skrevet 6. februar 2007 Jeg går til privat klinikk. Jeg tok tre kurer Pergo med enkel dose, for å stimulere til en bedre eggløsning. Det var også i kombinasjon med progesteronstøtte. Når det ikke resulterte i graviditet, mente legen det var best å gå rett på prøverør. Jeg har selvfølgelig biltt utredet grundig allerede, og mannen har levert prøve, men lapraskopi har jeg ikke tatt. Så fra siste Pergokur til første prøverørsforsøk har det gått fort (fordi det er privat. På offentlig sykehus tar det nok en del mer tid).
Anca Skrevet 6. februar 2007 #11 Skrevet 6. februar 2007 Tror det kommer ann på hvor du går til behandling når det gjelder hvor lang tid ting tar. Jeg var 30 år da vi begynnte utredningen i des (da hadde vi vært prøvere siden sept), gyn mente at vi ikke hadde verdens beste tid. Hadde første pergorunde i slutten av mars, lapraskopi i mai og satt opp til forsamtale til prøverør august. I tillegg til at jeg fikk pergo også og etter lapraskopien. Nå var jeg heldig å bli gravid rett etter lapraskopien. Mannens svømmere var helt fine, de ble sjekket i februar før jeg fikk pergo. Noen leger mener at dette med å bli gravid er noe man ikke skal vente uendelig på, mens andre helst vil at det skal gå flere år fra man bli prøver til de vil sette igang med prossesen. Har du en lege som vil drøye med å sette igang "hjelpen" hadde jeg byttet lege. Lykke til!
Marililja Skrevet 6. februar 2007 Forfatter #12 Skrevet 6. februar 2007 Jeg er egentlig fornøyd med hjelpen jeg har fått. Fastlegen tok meg på alvor fra første stund (enda jeg "bare" var midt i 20-årene), og henviste meg videre. Det er gså privat gynekolog jeg går til (men holder til i lokaler i sykehuset), så vet liksom ikke hva annet jag kunne ha byttet til!??! Nå skal det sies at jeg har hatt celleforandring underveis (har vist seg på prøver), så det kan jo være derfor det tar tid. Nye celleprøver må jo da tas etter måneder. (Så da tar de vel alt i ett, i stedet for å innkalle meg til i flere runder. Huff, men det er kjipt!) Som nevnt flere gang over; skal bli spennende å se hva som skjer. Ser jo at det er forskjellige erfaringer fra dere som har svart!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå