Yrjenia Skrevet 4. februar 2007 #1 Del Skrevet 4. februar 2007 Tiden er inn for å bevege seg vekk i fra den 200 år gamle skole-ideologien, som er grunnskolen. Flere grupper rundt om i landet dannes for å starte nyskoler. Ideologien bygger på at barn elsker å lære, og at det ikke er nødvendig å undervise barn mot sin vilje. Det er 30 slike skoler i europa, og elvene er veldig resursterke når de kommer ut av skolen. Ingen konkuranser, ingen tapere, men barn som vet hva de vil og hva de kan. Skolen er et levende demokrati, hvor ale i felleskap kommer fram til gjeldende regler. Kunne du tenke deg å delta i et slikt prosjekt? (starting av skole) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus* Skrevet 4. februar 2007 #2 Del Skrevet 4. februar 2007 (endret) Jeg synes ikke det er så imponerende at private skoler med spesielle mål og livssyn får frem bedre resultater sammenliknet med vanlige grunnskoler. Foreldrene til disse barna er nesten uten unntak mer ressurssterke enn gjennomsnittet, så disse barna ville klart seg veldig godt i vanlige skoler også. Personlig ville jeg ikke vært med på et slikt prosjekt. Mine barn ville heller ikke blitt innmatrikulert før skolen er godt etablert. Jeg har sett mange Steinskole-barn slite når de kommer på videregående. Og enda mer alvorlig, steinerskole videregående-elever faller ofte igjennom på høyere utdanning. Så alt i alt, jeg stiller meg tvilende. Men det er jo spennende å se hva som skjer med slike skoler. Endret 4. februar 2007 av venus* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 4. februar 2007 #3 Del Skrevet 4. februar 2007 Hva slags filosofi/pedagogikk skal skolen i så fall følge? Montessori? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 4. februar 2007 #4 Del Skrevet 4. februar 2007 Jeg synes ikke det er så imponerende at private skoler med spesielle mål og livssyn får frem bedre resultater sammenliknet med vanlige grunnskoler. Foreldrene til disse barna er nesten uten unntak mer ressurssterke enn gjennomsnittet, så disse barna ville klart seg veldig godt i vanlige skoler også. Personlig ville jeg ikke vært med på et slikt prosjekt. Mine barn ville heller ikke blitt innmatrikulert før skolen er godt etablert. Jeg har sett mange Steinskole-barn slite når de kommer på videregående. Og enda mer alvorlig, steinerskole videregående-elever faller ofte igjennom på høyere utdanning. Så alt i alt, jeg stiller meg tvilende. Men det er jo spennende å se hva som skjer med slike skoler. ← Enig der. Det er sikkert en bra filosofi, men jeg tror fort det kan bli til at elevene får en del huller som går på viktige ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sitrus Skrevet 4. februar 2007 #5 Del Skrevet 4. februar 2007 (endret) Akkurat når det gjelder Steinerskoleelever har jeg helt motsatt erfaring med de jeg kjenner; de har klart seg usedvanlig bra.. men det ville de trolig gjort uansett, for de kommer fra veldig ressurssterke hjem. Men jeg kjenner også elever som ikke har trivdes i det hele tatt på Steinerskolen, og hvor lærerne har utøvd tilsynelatende tilfeldig og feilslått "problembarnpedagogikk" ... Jeg synes det er interessant med alternative pedagogiske virkemidler, men det er både stor forskjell fra skole til skole innen ett system, og mellom systemene. Så jeg ville ikke uten videre støttet opp om nyskoledanning, nei. Stemte ikke. Endret 4. februar 2007 av sitrus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest 1 Skrevet 4. februar 2007 #6 Del Skrevet 4. februar 2007 (endret) Tiden er inn for å bevege seg vekk i fra den 200 år gamle skole-ideologien, som er grunnskolen. Flere grupper rundt om i landet dannes for å starte nyskoler. Ideologien bygger på at barn elsker å lære, og at det ikke er nødvendig å undervise barn mot sin vilje. Det er 30 slike skoler i europa, og elvene er veldig resursterke når de kommer ut av skolen. Ingen konkuranser, ingen tapere, men barn som vet hva de vil og hva de kan. Skolen er et levende demokrati, hvor ale i felleskap kommer fram til gjeldende regler. Kunne du tenke deg å delta i et slikt prosjekt? (starting av skole) ← Hva skiller denne ideologien fra norsk offentlig grunnskole, Montessori og R. Steiner? De mener vel også at barn liker å lære, at det skal være demokrati og at de ikke ønsker tapere? Er det ikke naivt å si ingen tapere, ingen vinnere? Hvis det var tilfellet, hva da med disse barna i studie- og arbeidsliv? Der er det jo mange vinnere, konkurranse og tapere. Jeg ville ikke umiddelbart ha kastet meg over denne bølgen. Det er fint for mangfoldet naturligvis men hva er revolusjonerende nytt med denne, som skiller den fra andre? Endret 5. februar 2007 av Gjest 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badlands Skrevet 5. februar 2007 #7 Del Skrevet 5. februar 2007 (endret) Eg svarte nei. Ikkje pga at eg ikkje er misfornøgd med den offentlege skulen, men fordi eg ville gått i motsett retning - meir fag, meir kunnskap, mindre prosjekt og at elevane overstyrer læraren. Tilbake til femtitalet, for å setje det på spissen Kanskje pga at eg har budd ein del i andre land kor barn lærer latin og gresk tidleg i grunnskulen, og har ordentleg matematikk, og taklar det heilt fint. Dette er fag som dei ressurssterke kan ta, dei som VIL, medan det finst fleire meir praktisk retta valgfag. Dei som er skuleflinke, tek ting raskt, og liker å lære, må òg få eit tilbod, det må ikkje berre bli teke omsyn til dei svakaste. Og det er veldig synd at ein i Noreg på universitetane må kutte ut fag, fordi elevane no for tida som er nye studentar rett og slett ikkje kan nok til å studere dei, eller ikkje har lært å pugge fakta som er naudsynt for å lære i høgt tempo. Slik har vi allereie blitt sinker i europeisk forsking på mange område. Kanskje vi tek det igjen på andre område, det er slett ikkje umogleg, men eg er likevel litt bekymra... Endret 5. februar 2007 av Badlands Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yrjenia Skrevet 5. februar 2007 Forfatter #8 Del Skrevet 5. februar 2007 (endret) Kanskje pga at eg har budd ein del i andre land kor barn lærer latin og gresk tidleg i grunnskulen, og har ordentleg matematikk, og taklar det heilt fint. Dette er fag som dei ressurssterke kan ta, dei som VIL, medan det finst fleire meir praktisk retta valgfag. Dei som er skuleflinke, tek ting raskt, og liker å lære, må òg få eit tilbod, det må ikkje berre bli teke omsyn til dei svakaste. ← jeg skal svare på mange av inleggene her, men nå har jeg dårlig tid, så nå blir det bare til at jeg kommenterer dette. Nyskole er sånn at alle er "skoleflinke". Fordi alle barn (når de får muligheten) har jo selvsagt egenskaper og interesser. De som vil fordype seg i matte eller historie, engelsk, gresk eller hva som helst gjør det. Gjerne sammen med andre som er på bølgelengde. Mens andre fordyper seg i sløyd, musikk, strikking, maling, hva som helst. Når de får lyst å bevege seg inn på et nytt område gjør de det. Kommer man inn på en nyskole er stemningen veldig glad og energisk. Glade aktive barn, og fellskapet kan man merke med en gang. Å leve sammen, er veldig essensielt. Veldig mange av dem tar høyere utdanning etterpå. Endret 5. februar 2007 av Yrjenia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest 1 Skrevet 5. februar 2007 #9 Del Skrevet 5. februar 2007 Det er veldig synd at ein i Noreg på universitetane må kutte ut fag, fordi elevane no for tida som er nye studentar rett og slett ikkje kan nok til å studere dei, eller ikkje har lært å pugge fakta som er naudsynt for å lære i høgt tempo. Slik har vi allereie blitt sinker i europeisk forsking på mange område. Kanskje vi tek det igjen på andre område, det er slett ikkje umogleg, men eg er likevel litt bekymra... ← Der peker du på et problem og jeg ser ikke at noen i Norge forsøker å løse det. Såkalte "Kunnskapsløft" hjelper ikke mye i den sammeneheng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå