Gå til innhold

Vennefest -trenger noen råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha vennefest etter vielse og bryllupsreise.

Det blir ikke så formelt som et bryllup, men ikke en vanlig lørdagsfest heller...Vi vil ha dresskode pent. Jeg har brudekjole uten slør, slep og ubderskjørt. Skal jeg bruke den, eller kjøpe en vanlig kjole?

Tenkte å servere tapas m/vin, og kaker m/avec.

Er det ok å ikke ha fri bar etterpå? Vi skal ha det et sted der det er lov til å ha med egen drikke.

Hva ville dere skrevet i invitasjonen?

Noen som har gode forslag til klær, mat og invitasjoner for vennefest?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Vi skal også ha vennefest etter selve bryllupet. Vi skal reise bort og gifte oss, så da blir det fest når vi kommer hjem. Jeg skal ha på meg brudekjolen (uten slør og slep) på festen også. Når jeg har sjansen til å få brukt den to ganger, vil jeg jo gjerne det!

Vi skal ha champagne til velkomst, og vin, øl til skalldyrbuffeten. Men etter det må gjestene betale en liten slant hvis de skal ha noe mer.

Vi vil også at gjestene skal pynte seg (ikke smoking da..) så vi skriver pent antrekk i invitasjonen.

Skrevet

tapas er glimrende, for der finner alle noe de liker. Og hvis dere skal lage maten selv, kan mye lages på forhånd.

Hva med å ha et tema for festen?

Jeg ville ha servert champagne/musserende vin eller en slags punsj som velkomstdrink. Kanskje også hatt en form for nattmat (suppe eller pølse i lompe er alltid en slager)

Jeg ville ha skrevet at det er middag og kaffe avec og at "det er lov å nyte medbragt" eller noe lignende :)

Hvis du synes det er greit å bruke brudekjolen, gjør du det. Flott å kunne bruke den to ganger! Men da ville jeg også passet på å presisere for gjestene at antrekk er litt finere enn når man skal på byen på lørdag kveld

Skrevet

Ved vennesfest etter selve bryllupet ville nok jeg hatt fri bar. Synes det kan virke litt småkjipt å ikke ha det jeg, dersom det skal være litt ekstra stas og ikke bare en vanlig fest. Særlig gjelder dette dersom det er et sted man kan nyte medbragt, slik at dere slipper de enorme utgiftene det kan være å betale restaurant- eller barpriser for drikken. Nå kan dere jo bare kjøpe inn og bruke en venn eller familiemedlem som bartender. Det er nå min mening da..

Skrevet (endret)

Mulig det bare er å kjøpe inn for deg, men for oss er det en stor utgift. Vi prioriterer å be mange istedenfor å ha råd til å forsyne alle hele kvelden. Forøvrig synes jeg ikke det er kjipt, og det er uansett ganske anderledes med en bryllupsfest enn en vanlig lørdagsfest. Det vil være velkomstdrink, middag med drikkevarer, kaker og kaffe avec og det vil være pent pyntede mennesker.

Endret av Snippa
Skrevet
Mulig det bare er å kjøpe inn for deg, men for oss er det en stor utgift. Vi prioriterer å be mange istedenfor å ha råd til å forsyne alle hele kvelden. Forøvrig synes jeg ikke det er kjipt, og det er uansett ganske anderledes med en bryllupsfest enn en vanlig lørdagsfest. Det vil være velkomstdrink, middag med drikkevarer, kaker og kaffe avec og det vil være pent pyntede mennesker.

Nå vet jeg ikke hvor mange dere skal be, men kan det ikke bli litt "kaos" med drikkevarene. Da tenker jeg på hvis dere f.eks er 40 stk så skal alle ha med egen drikke, hvor skal den plasseres og så hvordan skal alle vite hvem sin drikke som er deres. Skal man skrive navn på drikken? Hvordan skal man vite hvilken drikke som er sin. For øl må jo lagres kaldt. Vin kan man jo kanskje sette i garderoben. Og hvis man skal ha sprit med seg så har man jo også blandevann. Hva med heller å ha en bar med drikke til innkjøpspris, f.eks 10,- for en øl. Så blir det litt mer "ordning" på det hele.

Skrevet (endret)

Takk for engasjement, men det praktiske er overhode ikke noe problem :)

Vi har god lagringsplass, massevis av kjøleskap, kjølerom osv. Jeg vil ikke ha bar, så det blir det ikke uansett.

Vi skal forøvrig be 65 stk, men siden det er i sommerferien regner jeg med at det dessverre er mange som ikke kan.

Endret av Snippa
Skrevet

Hva med å kjøpe inn til baren og la gjestene kjøpe til kostpris? En kompis eller bekjent kan være bartender og holde oversikten over pengene. Da slipper man å ta med seg, mer oversiktlig og det koster ikke dere noe.

Skrevet

Som sagt: jeg skal IKKE ha bar, så flere tips om hvordan jeg skal betjene baren trengs ikke....

Skrevet
Som sagt: jeg skal IKKE ha bar, så flere tips om hvordan jeg skal betjene baren trengs ikke....

Fruen må virkelig beklage at hun får svar hun ikke liker på et debattorum... Hvorfor ikke invitere til kurvfest så trenger du ikke arrangere noe mer enn et lokale?

Skrevet

Problemer med aggresjonsnivået? :ler:

Jeg bare poengterte at det ikke var det jeg lurte på :)

Skrevet

Nei, for all del. Men når du poster på et debattforum må du regne med å få til svar det folk vil svare deg - ikke det du nødvendigvis ønsker at de skal svare deg.

Skrevet

Det er HELT i orden -jeg sa som sagt bare fra at det ikke var det jeg lurte på! Bar-greia er et ikke-tema, og ikke noe jeg lurte på hva folk syntes om :)

Skrevet

Bare for o kverulere litt ;) så spurte du "er det ok å ikke ha fri bar etterpå?" Det er ikke det samme som ikke å ha barløsning i det hele tatt, og du har også fått synspunkter og råd i retning av at de fleste ville sett det som naturlig å ha bar men at den ikke nødvendigvis trenger å være fri :)

Skrevet

det er da vel ingen krise å ta med seg sin egen drikke. Hvis gjestene i tillegg får velkomstdrink og drikke til maten hadde jeg vært kjempeglad.

Og lagring av drikke er da vel ikke noe problem. Jeg har vært på massevis av vorspiel/fester med 30-40 personer, og det har aldri vært problemer da, selv om man bare har et lite kjøleskap til rådighet

Skrevet

Jeg var i "vennefest" bryllup i helgen, og de gjorde som du tenker. De hadde velkomstdrink og øl/vin til maten (koldtbord), samt kaffe avec. For øvrig var det lagt opp til at folk hadde med egen drikke utover dette. Husker ikke hva de skrev i invitasjonen, men dette fungerte ialle fall helt fint. Det var ca 60 gjester og jeg tror ikke det var noe problem med å finne igjen sin egen drikke :)

For øvrig viste de film fra selve vielsen etter middagen, det synes jeg var veldig fint. De giftet seg ikke i Norge og det var nesten ingen på festen som var med på selve vielsen.

Lykke til!

Skrevet

Vi skal også ha vennefest etter bryllupet, og jeg har lyst på en egen kjole til det. Hvis ikke kommer jeg vel bare til å være redd for å ødelegge brudekjolen hele tiden.

Vi skal spandere øl og velkomstdrink, i tillegg til tapas eller noe til mat, resten får gjestene ta med seg selv.

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger!

Var nok litt feil den formuleringen min om bar, ja...Det jeg mente å spørre om, var om det var ok å ikke ha fri drikke hele kvelden. Bar vil jeg ikke ha uansett.

For øvrig viste de film fra selve vielsen etter middagen, det synes jeg var veldig fint. De giftet seg ikke i Norge og det var nesten ingen på festen som var med på selve vielsen.

Lykke til!

Vi har også tenkt til det -vi vurderer å gifte oss på Mauritsius, og vise vielsen i kinosalen som er ved siden av det rommet vi skal spise i.

Skrevet

Vi skal gifte oss på Mauritius i april. Skal også vise film fra vielsen på vennefesten etterpå :)

Skrevet
Vi skal gifte oss på Mauritius i april. Skal også vise film fra vielsen på vennefesten etterpå :)

Ååå, så spennende !

Har der planlagt det lenge?

Reiser dere med noe byrå som fikser alt, eller har dere ordnet selv?

Hvor skal dere bo?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...