Gjest bada Skrevet 4. februar 2007 #1 Skrevet 4. februar 2007 (endret) Jeg fikk så lyst til å dele en oppskrift på en enkel og god grønnsakscurry. Strengt tatt passer den bedre om sommeren/høsten når tomatene er på sitt beste, men den blir også OK om vinteren hvis man finner klasetomater eller plommetomater med litt smak. Fremgangsmåten er enkel: man koker de grønnsakene man liker/har for hånden i litt vann, tilsetter en saus som er laget i blender, gir det et oppkok, og rører inn 1 ss yoghurt. South-Indian Mixed Vegetable Curry (Kurma) Fra Madhur Jaffrey's Ultimate Curry Bible Til fire personer: 2 ss cashewnøtter (rå eller ristede - dersom du bruker rå må de legges i bløt i kokende vann en times tid før bruk) 3 store tomater (ca. 340 g) delt i 4 60 g kokosmasse (slik man bruker til kokosmakroner o.l.) 3-4 grønne chilipepper, delt i 4 (kanskje litt mye for norske ganer, så det går an å kutte litt ned på mengden) 1/2 ts garam masala eller spisskummen (kan sløyfes) friske korianderblader Ca. 500 g blandede grønnsaker (f.eks. gulrøtter, brokkoli, blomkål, erter, aspargesbønner) 2,5 dl vann Eventuelt 1 ss matyoghurt eller yoghurt naturell En halv times tid før du skal begynne å lage retten legges kokosmassen i bløt i kokende vann (omtrent like stort volum vann som kokosmasse). Ha tomater, chilipepper, cashewnøtter (uten ev. bløtleggingsvann), kokosmasse med bløtleggingsvann, garam masala/spisskummen i en blender, og kjør den til sausen har blitt helt jevn. Smak til med salt. (Hvis du bruker saltede cashewnøtter trengs det ikke mye.) Tilsett friske korianderblader, la maskinen kjøre bare et sekund eller så. Man skal kunne se grønne flekker i sausen. Skjær opp grønnsakene slik at de får noenlunde samme koketid. Kok dem i 2,5 dl vann til de blir møre. Tilsett sausen fra blenderen og kok opp. Rør eventuelt inn en spiseskje yoghurt før servering. (Yoghurten kan godt sløyfes, sausen blir også veldig god uten. Da passer jo retten for veganere også.) Jeg pleier å lage denne som tilbehør til curryer med kjøtt, men den kan godt serveres alene sammen med ris og eventuelt annet typisk indisk tilbehør. Hvis man vil ha den litt mer mettende kan man eventuelt tilsette kikerter. Jeg har også hatt denne som tilbehør til kjedelig hvit fiskefilet, da har man jo saus og grønnsaker i ett! (Jeg har forenklet den opprinnelige oppskriften litt. I henhold til denne skal man først varme 1 ss jordnøtt- eller maisolje i en kjele, tilsette 1/2 ts hele brune sennepsfrø samt 1 ts chana dal (tørkede, små kikerter), la dem steke til sennepsfrøene begynner å poppe og ertene får en rødfarge, og deretter tilsette grønnsaker og vann. Jeg pleier å kutte ut dette da det gjør retten sunnere, samt at teskjeen med kikerter ikke tilfører noe smak etter min mening. De blir dessuten harde, da de ikke får nok koketid.) Endret 4. februar 2007 av bada
salsera Skrevet 4. februar 2007 #3 Skrevet 4. februar 2007 Den er skrevet ut og lagret! Nye oppskrifter er alltid flott. Jeg har også en kokebok av Madhur Jaffrey, men jeg har ikke rukket å bruke den så mye ennå.
Gjest bada Skrevet 5. februar 2007 #4 Skrevet 5. februar 2007 Jeg har bare hennes Curry Bible, og jeg har prøvd ut mange ting derfra, alle med stor suksess! Så nå ønsker jeg meg alle de andre kokebøkene hennes også. Fordelen med oppskriftene hennes er at hun har bodd mange år i Storbritannia (og nå bor hun i USA, så vidt jeg vet?), så de er basert på ingredienser man får tak i her.
Antoinette Skrevet 6. februar 2007 #5 Skrevet 6. februar 2007 Madhur er en genial dame. Curry Bible har jeg brukt MYE! Ser henne jevnlig på BBC Food også, veldig gøy å se de gamle programmene hennes fra 70/80- tallet der hun reiser rundt i India-
Gjest bada Skrevet 6. februar 2007 #6 Skrevet 6. februar 2007 Madhur er en genial dame. Curry Bible har jeg brukt MYE! Ser henne jevnlig på BBC Food også, veldig gøy å se de gamle programmene hennes fra 70/80- tallet der hun reiser rundt i India- ← Åh, heldige deg! Jeg har ikke BBC Food, og har aldri sett noen av programmene hennes. Jeg er enig i at Curry Bible er genial! Og som jeg skrev ovenfor så ønsker jeg meg de andre bøkene hennes også. Jeg elsker indisk mat, og har til og med gått så langt at jeg har laget hennes karripulver, garam masala og South-African Red Spice Mixture (ikke at det var så mye bry, da, det tok meg under en halvtime til sammen en søndags ettermiddag). Men mer av henne, takk!
Antoinette Skrevet 6. februar 2007 #7 Skrevet 6. februar 2007 BBC Food får du gjennom Canal Digital. Jeg har CD Entertain og BBC Food er uten tvil en av de kanalene jeg ser mest på. Genialt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå