Sun Mei Skrevet 4. februar 2007 #1 Skrevet 4. februar 2007 I natt har en herreløs katt herjet i garasjen vår Den har romstert fryktelig og vi må ut å rydde nå. Den har vært her lenge nå og har lagt sin elsk på gubb Også fikk den sneket seg inn i garasjen uten at vi fikk det med oss. Dyrebeskyttelsen er varslet, men det ser ikke ut til å hjelpe. Det er så innmari mye katter her og de bruker vår plen til møtepunkt. Det er vi lei av og har lyst til å sette ut noe som skremmer katter unna, men hva kan man bruke da?
Devana Skrevet 4. februar 2007 #2 Skrevet 4. februar 2007 Du kan prøve å spraye i garasjen med sånn "get off" spray til katter...Eller så selger de endel greier på dyrebutikken som man kan legge i blomsterbedd osv for å holde katter unna. Hilsen ei med to katter (Skjønner at det kan være plagsomt når det ikke er dine egne.)
MiniMjau Skrevet 5. februar 2007 #3 Skrevet 5. februar 2007 Dyrebeskyttelsens sin kapasitet er fullstendig sprengt, så du må nok regne med å vente en stund før de har plass til den. Hvordan kan du være sikker på at den er herreløs? Har du sjekket om den er øremerket eller chip-merket? Mulig den bare kan være kommet bort fra sine eiere. (jeg er frivillig i dyrebeskyttelsen, og vi har eksempler på folk som har ringt inn melding om hjemløse katter i garasjer.....også når vi rykker ut, så viser det seg at det er naboens katt! Det tar mye ressurser å finne ut dette...vi må kjøre ut til stedet, hente inn katten, sjekke øremerke/chip, ringe rundt og kjøre katten tilbake.....) Katter går der det behager de, så jeg vet ikke om det er så mye du kan gjøre for å få de til å IKKE møtes på din plen.....Litt usikker på hva du mener med "møtes", sloss de eller bare sitter de og ser på fuglene? Finn ut om kattene som går der er eide katter(sjekk øremerke/chip), hvis det er eide katter kan du be eierne om å kastrere de. Da vil slossing/tissing og løpetid-oppførsel gi seg ihvertfall.
Sun Mei Skrevet 5. februar 2007 Forfatter #4 Skrevet 5. februar 2007 Den ene katten er naboens, men den jeg snakker om som er herreløs har flere naboer observert og de sier at ingen her eier den for eiere har vært etterlyst rundt omkring her, på internett og i lokalavisen uten respons. De krangler ikke nei. De sitter og ser på hverandre og jager hverandre. Men jeg er uansett ikke intressert i at min tomt skal bli en møteplass (do) for alle kattene rundt her
Gjest sitrus Skrevet 5. februar 2007 #5 Skrevet 5. februar 2007 Ville prøvd get off-spray i garasjen, på plenen vet jeg ikke hva som fungerer som varig løsning... Kanskje sånn dings som lager ultrasonisk lyd som skal jage gnagere? I bedene går det an å sette blomsterpinner ganske tett sånn at katten ikke synes det frister å grave og gå på do der. Angående den herreløse katten - kanskje dere klarer å fange den og levere den på en dyreklinikk e.l så det kan sjekkes om den har id-merking (chip) eller tatovering? Og så overlate ansvaret for den til klinikken eller dyrebeskyttelsen? Når kapasiteten er sprengt synes jeg egentlig det er bedre å avlive enn å la katten gå hjemløs og fryse og være til irritasjon (og bli jagd) av folk, jeg, men sikkert mange som ikke er enig med meg i det... Stakar pusen.
Gjest Fjellsippa Skrevet 5. februar 2007 #6 Skrevet 5. februar 2007 Jeg kjøpte en boks på Felleskjøpet med et pulver som heter Katt deg vekk! Jeg synes at det hjelper bedre enn Get off, og så er det mye billigere. Kattene holder seg borte fra trappen min i lang tid etter at jeg har strødd. Jeg strødde også i blomsterbed i sommer, og det hjalp. Kattene holdt seg borte.
MiniMjau Skrevet 6. februar 2007 #7 Skrevet 6. februar 2007 Jeg ville ha purret på din lokale dyrebeskyttelse eventuelt rettet en telefon til Mattilsynet(hvor dyrevernsnemda) er organisert. Viktig at de får tatt den inn og omplassert den eller avlivet den om den er for vill. Uansett om den går ute så produserer den jo haugevis med kattunger som dør en pinefull død nå i kulda. Dyrebeskyttelsen(ihvertfall lokalforeningen der jeg jobber) er helt avhengig av at de som rapporterer(eller noen de kjenner) om hjemløse katter kan greie å ta vare på kattene så lenge og gi den en plass å krype inn hvor det er litt varme(evt en isporeske i garasjen eller ta den inn om den er tam nok og du har mulighet). Dyrebeskyttelsen er basert på 100% frivillig innsats fra de som jobber der, vi får omtrent ingen offentlig støtte, og vi jobber MAX for å gjøre jobben som egentlig er dyrevernsnemdas/det offentliges jobb. Det går ikke ann å bare kreve at dyrebeskyttelsen skal komme å hente den øyeblikkelig. Alle er etter dyrevernloven pliktig til å hjelpe dyr i nød.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå