Gå til innhold

Hva er diin svakeste side som forelder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er din svakeste side som forelder?

Samvittigheten gnager meg fordi jeg har en tendens til å bli for fort sint, og jeg er håpløs med tanke på husarbeid og bleieskift. Jeg har flere ganger bestemt meg selv for å ta med selv i nakken, men det sklir ut etter kort tid :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest StoreSky
Skrevet

Samme som Nigo-san...

Og dessuten er jeg så lat, er så tiltak med "bollelaging, ut på tur hele dagen med kakao og niste, leke med henne, formingsaktiviteter, bursdager" -jeg synes det er sånn ork! Dørstokk mila er sånn ca 100 mil lang her hos meg...

Skrevet

Mine svake sider er at jeg har mye temperament og at jeg er en pedant som MÅ ha det ryddig rundt meg. Dessuten gidder jeg ikke å gjøre ting jeg ikke liker, derfor har jeg aldri lest Donald høyt for ungen min. Bøker har jeg derimot lest i hopetall.

Nå, jeg har sikkert mangle flere, men de to over er de mest merkbare.

Skrevet

Jeg er altfor lite leken. Skulle virkelig hatt mer av den evnen.

Skrevet

huff.... er vel temperamanget mitt...... men sjerper meg hele tiden er jo ofte unødvendigt.....

Gjest Don Giovanni
Skrevet

Uff har mange svake sider som pappa, men de første som dukket opp i hodet er :

1. jeg er ikke flink nok til å bruke tid på å lese for henne (selv om jeg vet hun elsker det)

2. jeg kan være litt krass når vi har dårlig tid

3. jeg hører ikke alltid etter når det passer henne å prate, men tror vi kan ta det opp igjen når det passer meg.

4. jeg lar ting gå alt for mye inn på meg som egentlig bare handler om hennes humør og sinnstilstand. Dette vet jeg hun manipulerer meg med, men sånn er det bare.

Skrevet

Når ungene har begynt å krangle om en bagatell/erter hverandre, og de ikke kutter ut når jeg sier stopp, kan jeg bli ganske sinnt. Når det skjer vil ikke det yngste barnet snakke med meg. Det kan medføre at jeg begynner å le, og ingenting er værre en en slik reaksjon. Da er alle håp om at mindre konflikt borte, og barnet snakker ikke med meg på et døgn.

Da har jeg dårlig samvittighet (noe barnet vet å utnytte).

Skrevet
Mine svake sider er at jeg har mye temperament og at jeg er en pedant som MÅ ha det ryddig rundt meg.

Dette kunne jeg likegjerne ha skrevet selv. Og foruten om det, er jeg slapp på å gjøre ordentlig aktiviteter MED barna, men jeg setter dem i alle fall i sving med ett og annet :roll:

Skrevet (endret)

Jeg elsker å erte barna med å finne på tulleting. Ting de liker kan jeg også drive ap med: Danse etter favorittbandene, late som jeg snakker med Shakira på telefonen... komme med syke påstander og være helt alvorlig.

Uff, jeg ser at jeg kan være utrolig irriterendes. Og gir meg ikke før De blir rasendes! sinna:

Kan tulle med alt mulig.. og hun eldste vil nesten ikke snakke med meg. Jeg må ta meg i sammen og være alvorlig for at det skal kunne være kommunikasjon. tåler ikke at jeg tuller med noe nå, har sikket fått nok. :ironi: :

Får håpe de ikke er blitt miljøskadet!

Endret av Rakel
Skrevet

Min svakeste side er nok helt klart min fårlige samvittighet.

Dersom jeg har fri så kjører jee han alikevel i barenhagen.

DET gir meg så innmari dårlig samvittighet.

Skrevet

huff. har så mange dårlige sider som mamma, men de aller dårligste er nok

-at jeg er så utrolig hissig, så hvis de bråker og ikke hører etter når jeg sier stopp kan jeg godt bli rasende. Huff. det er så ekkelt, men jeg er flink å si unnskyld heldigvis.

-Jeg syns det er kjedelig å leke med barna på deres premisser, så når jeg skal bygge lego feks. tar jeg over styringa og er sikkert forferdelig irriterende når gullene ikke får bygge brannstasjon fordi jeg skal ha alle de røde klossene til huset mitt....væææææææh.

-også er jeg alt for dårlig til å leke med dem inne.

-jeg elsker å erte dem, og går alltid for langt. Som hvis jeg setter på en cd til dem, feks barnas supershow, så er det en sang der som jeg syns er så kul, en om å være sint, mens de vil høre maur i rumpa. Da skrur jeg på den om å være sint og skrur opp lyden, og de hyler i protest og jeg ler og synger høyt....huff så fæl jeg er! De syns det er morsomt helt til jeg gjør det en gang til. Da blir de så sinte på meg at de kaster meg ut av rommet....hehe..men de er veldig søte når de gjør det da!

-jeg syns det er et ork å ha med meg barn på ting man ikke må ha dem med seg på, slik som å handle mat, besøke søstera mi, gå på cafe og slikt som de elsker å være med på, men som jeg liker å gjøre alene.

Skrevet

Jeg lurer på....

Hvem er det som avgjør hva vi mener er "svake" sider som mor/far?

Har ikke dette forandret seg en del opp gjennom årene?

Jeg har som en del andre her, dårlig samvittighet for at jeg ikke organiserer nok aktiviteter for ungene; spill, lesing, skogsturer med pølser og kakao osv...

Men, jeg kan ikke huske at det var sånn da jeg selv vokste opp. Spesielt min far, sendte oss ut for å leke, og det fungerte ikke på den måten at han ble med oss for å delta hele tiden.

Klart det hendte at vi fant på ting med mamma eller pappa, men det var ikke en regel, snarere et unntak.

Men føler ikke at jeg har mistet noe av den grunn....mamma og pappa var jo der hvis vi trengte det, med mat, trøst, leksehjelp mm.

Joda, jeg kjedet meg sikkert en del, men fant også på mye flott:

- jordbærtur på egenhånd

- matpakke og indianertelt i skogkanten

- Skøytetur over innsjøen for å besøke ei venninne (isen hadde pappa sjekket først og den var 1 meter tykk :) )

Har mange gode, små og store opplevelser om mine forldre:

- Pappa som alltid kom opp og vekket meg hvis det var et program på tv om ville dyr

- Mamma som alltid la igjen en liten kake på kjøkkenbordet når hun kom fra nattskift

- Pappa som alltid skulle eksperimentere med mat, noe vellykket, annet ikke så vellykket ;)

Dette er gode minner som jeg har tatt med meg videre i livet, og som dere ser, det er ikke ting som kan karakteriseres som svake eller sterke sider hos en mamma eller pappa.

Jeg tror at vi rett og slett legger litt for mye i foreldrerollen innimellom.

Take it easy mor eller far, ungene krever mindre enn man kan tro. Dere er ganske sikkert gode nok akkurat som dere er, og til deg som sender ungene på rommet og leser avisen:

Kanskje det er akkurat det bildet av deg ungene vil huske med glede, hvordan du lager deg en kopp kaffe(?), setter deg ved bordet og leser. nettopp det kan blir et hyggelig minne for dem, har du tenkt på det?

Og, hva vil vi lære våre barn? Å stå på pinne hele tiden, eller nyte livet på en litt mere avslappet måte?

Skrevet

Nå er poden bare fem mnd så jeg har ikke merket noen svake sider som mamma ovenfor ham...

MEN, for voff så er jeg så snarsint disse dagene... :sjenert:

...og for min lillebror på 12 år så er jeg altfor streng :Nikke:. Krever at han spiser ordentlig, holder riktig på kniv og gaffel, snakker pent (også de som har flyttet til Østfold da :roll:) osv.

Jeg må virkelig passe på at jeg ikke blir like streng som min egen pappa...

Skrevet
Jeg tror at vi rett og slett legger litt for mye i foreldrerollen innimellom.

Take it easy mor eller far, ungene krever mindre enn man kan tro. Dere er ganske sikkert gode nok akkurat som dere er, og til deg som sender  ungene på rommet og leser avisen:

Kanskje det er akkurat det bildet av deg ungene vil huske med glede, hvordan du lager deg en kopp kaffe(?), setter deg ved bordet og leser. nettopp det kan blir et hyggelig minne for dem, har du tenkt på det?

Og, hva vil vi lære våre barn? Å stå på pinne hele tiden, eller nyte livet på en litt mere avslappet måte?

:klappe: Mye lurt her.

Synes ikke vi skal ha dårlig samvittighet hele tiden. Selvfølgelig er det lurt å være bevisst hva vi kan gjøre bedre, men å bare tenke skulle ha/burde ha/må gagner ingen.

Jeg synes det var skuffende at denne tråden er lenger enn "hva er din sterkeste side som forelder" (som nå har havna på side 2 - i alle fall inntil jeg hanker den opp igjen).

Skrevet

Jeg kan enkelte dager ha veldig kort lunte, så det skal lite til for å gjøre meg sint.

Jeg kan være utålmodig innimellom.

Leke for lite sammen med dem.

Skrevet

Jeg har mange svake sider:

- Jeg går noen ganger ned til deres nivå i diskusjoner og blir skikkelig barnslig

- Jeg får dem omtrent aldri i god tid til skole/aktiviteter. Vi kommer løpende hesblesende i siste liten.

- Når jeg først blir sint, blir jeg helt utrolig rasende

- Jeg er veldig ofte ikke konsekvent

- Jeg lar dem få se for mye TV/dataspill

osv.

osv.

osv.

Skrevet

MRS: TAKK for at du tok deg tid til å skrive AKKURAT det innlegget...det TRENGTE jeg å lese, og du har jo så rett!! :klappe: og takk igjen :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...