Moshy Skrevet 3. februar 2007 #1 Skrevet 3. februar 2007 Jeg hadde avtalt å treffe noen venninner i kveld, til en koselig og rolig jentekveld. Et kvarter før de egentlig skulle komme fikk jeg melding fra dem om at de ikke kunne komme likevel, fordi det "passet ikke helt". Dermed sitter jeg her da, helt alene på en lørdagskveld, i en fremmed by der jeg ikke kjenner noen andre enn de 3 venninnene som ikke kunne komme. Ettersom jeg ikke er noen fyllekule blir det uaktuelt å gå ut for å finne på noe, og uansett er det for sent å legge planer nå. Jeg hadde rengjort hele leiligheten, kjøpt inn masse god mat og snacks og til og med et nytt brettspill for å gjøre kvelden komplett..og så kommer de ikke :S Så hva synes dere folkens? Er det ok å avlyse avtaler med venninner i siste liten? Eller hadde dere også blitt irritert?
Gjest Madam Felle Skrevet 3. februar 2007 #2 Skrevet 3. februar 2007 Jeg hadde spurt hva som ikke passet helt, for har man lagt planer så holder man de om man ikke blir syk eller noe annnet alvorlig kommer i veien. Men når tre stykker avlyser slik, så lurer jeg rett og slett på om ikke de finner på noe uten deg i stedet. Og det er utrolig dårlig gjort. Så jeg syns det er merkelig at alle tre har avslyst, og bare sagt at det "passet ikke helt".
Gjest Pax Skrevet 3. februar 2007 #3 Skrevet 3. februar 2007 Nei, det synes jeg ikke er greit. Ja, greit å avlyse avtaler, men helst ikke i siste liten. Og da beklage og komme med en god grunn. Jeg synes du skal si fra. Ikke kjefte, men si fra. f.eks: "Hei! Synd at dere ikke kan komme. Sånn til neste gang om dere skulle melde avbud, hadde det vært fint om jeg kunne få beskjed litt tidligere, siden jeg allerede har handlet inn snacks og vaska og rydda leligheten."
Gjest Pax Skrevet 3. februar 2007 #4 Skrevet 3. februar 2007 Synes forresten at du har gjort mye for at det skulle bli en fin kveld. Jeg hadde satt veldig pris på det, om det var meg. Håper du får en koselig kveld likevel.
Merneith Skrevet 3. februar 2007 #5 Skrevet 3. februar 2007 Jeg ville blitt forundret, veldig forundret. Hvordan er det mulig at alle 3 avlyser? Spør hvorfor de måtte avlyse, også tar du det derfra.
Daria Skrevet 3. februar 2007 #6 Skrevet 3. februar 2007 Ting kan komme opp på kort varsel innimellom, men da bør man i det minste forklare og beklage. At alle tre avlyser (i en felles melding?) bare et kvarter før uten videre forklaring, synes jeg er mer enn merkelig. Tror nok jeg ville spurt om mer utfyllende grunn, og latt det skinne gjennom at jeg var irritert.
Frøken¤Fryd Skrevet 3. februar 2007 #7 Skrevet 3. februar 2007 (endret) Det er ikke greit å avlyse avtaler rett før, det har med normal folkeskikk å gjøre. Da bør man ha en meget god grunn til at man ikke fikk gitt beskjed før. At alle tre avlyser finner jeg betenkelig. Noen tror at hele verden dreier seg om dem og at de kan komme og gå som de vil. Hadde dette vært mine venninner og de ikke hadde en veldig god forklaring på at alle tre uteble helt plutselig uten at de hadde tatt seg bryet med å gi beskjed med en bedre forklaring enn at det ikke passer rett før, så hadde det nok ikke blitt flere invitasjoner. Slik oppførsel er rett og slett respektløs.. Endret 3. februar 2007 av Frøken¤Fryd
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2007 #8 Skrevet 3. februar 2007 Det er virkelig elendig med avlysninger som kommer et kvarter før. Det bør i så fall være en god grunn, og den bør komme sies i telefonen - en sms som sier "det passet ikke helt" er direkte svakt og uhøflig. Send det svaret som foreslått over, det er helt på sin plass.
Gjest Frk Åberg Skrevet 3. februar 2007 #9 Skrevet 3. februar 2007 Jeg syns ikke det er greit å avlyse avtaler i siste liten med mindre man har blitt syk eller noe alvorlig har skjedd. Jeg syns egentlig det er rart å avlyse avtaler med mindre man har en ordentlig grunn. Å begrunne med at det ikke passer helt, syns jeg virker veldig rart. Spesielt når man avlyser så kort tid før, mener jeg man kan si hvorfor i det minste. De bør også skjønne at man planlegger og kjøper inn når man skal ha besøk. Det er ikke sikkert de er slemme, men det virker veldig ubetenksomt. Merker meg at noen tar lettere på avtaler enn andre.
Piarina Skrevet 3. februar 2007 #10 Skrevet 3. februar 2007 Jeg hadde blitt både skuffet og sint. 1) Avlysningen kommer for sent 2) Merkelig at ingen av de tre kan og at de sender felles-sms om det 3) Dårlig å avlyse pr sms 4) Dårlig grunn for å avlyse. Ikke passer? Men hva jeg hadde gjort ift det, det aner jeg ikke. Min erfaring er imidlertid at det gjerne lønner seg å formidle at det ikke er greit. Ikke la deg tråkke på, sett deg litt i respekt. Men ikke overreager heller, finn balansegangen. At de avlyser pr sms betyr at de prøver å komme lett fra det. Jeg lurer veldig på hva det er som er viktigere for dem, hva de skal i stedet, og hvorfor ikke du blir invitert med på det.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2007 #11 Skrevet 3. februar 2007 Er jo ikke sikkert at avtalen var like bindende for dem som for deg? Kanskje det var mer sånn "stikke innom" greie. Du tjener iallefall ikke på å høre på svarene du får her, man kan jo bli paraniod av mindre. Drit i dem, lei deg en film og kos deg med snopet.
Gjest Madam Felle Skrevet 3. februar 2007 #12 Skrevet 3. februar 2007 (endret) Er jo ikke sikkert at avtalen var like bindende for dem som for deg? Kanskje det var mer sånn "stikke innom" greie. Du tjener iallefall ikke på å høre på svarene du får her, man kan jo bli paraniod av mindre. Drit i dem, lei deg en film og kos deg med snopet. ← og svaret fra deg var så mye bedre, at en avtale er ikke bindende selv om den ene tror det? Sier jeg at jeg "stikker innom", så er det faktisk akkurat det jeg gjør "stikker innom". Eller så bør man si, jeg stikker KANSKJE innom, men ikke forvent at jeg kommer. Jeg hører nemlig på det folk sier, ikke tolker det de sier. Så beklager, men ditt svar var ikke noe bedre enn andre sine, for man kan faktisk bli paranoid av ditt svar også. Der en avtale ikke er noe viktig, men man skal bare ta det som det kommer i tilfelle personen kanskje gidder å komme innom en tur. Jeg personlig forventer litt mer av mine venner enn som så, og hadde ikke giddet å planlegge noe mer med mennesker med en slik holdning. Endret 3. februar 2007 av Madam Felle
Moshy Skrevet 3. februar 2007 Forfatter #13 Skrevet 3. februar 2007 Jeg hadde spurt hva som ikke passet helt, for har man lagt planer så holder man de om man ikke blir syk eller noe annnet alvorlig kommer i veien. Men når tre stykker avlyser slik, så lurer jeg rett og slett på om ikke de finner på noe uten deg i stedet. Og det er utrolig dårlig gjort. ← Kun to av venninnene kjenner hverandre fra før, så det at alle tre har funnet på noe uten meg ser jeg egentlig bort i fra som et alternativ. Den ene kunne ikke komme pga sykdom, og da ville ikke hun andre heller. Den tredje hadde avtalt noe annet :S Ekstra takk til Succubus forresten. Tok tipset ditt, noe som gjorde at jeg faktisk fikk sagt i fra om at det var fint om de kunne si i fra tidligere neste gang. Fikk beklagelse fra alle sammen og lovnad om at det ikke skulle skje igjen. Det er stor fremgang for lille konfliktskye meg som vanligvis finner meg i det meste uten å klage Ble ny avtale for jentekveld i morgen i allefall, men kjipt at denne kvelden ble heller kjedelig. Men denne gangen skurer jeg pokker meg ikke dassen! Nå som denne saken har løst seg kunne vi kanskje diskutert på litt mer generelt grunnlag om hva som er ok grunner til å avlyse avtaler i stedet? Selv ville jeg aldri avlyst en avtale med mindre jeg var smittsomt syk eller så syk at jeg ikke kom meg opp av sengen eller ville blitt elendig selskap. Unntak gjelder jo naturlig nok ved ulykker, dødsfall til noen jeg står nær etc, altså slike alvorlige uventede hendelser, men generelt sett har jeg veldig høy terskel for å svikte en venninne slik. Jeg ville i allefall sagt i fra så tidlig som mulig! Vet jo hvor frustrerende det er når avtaler blir avlyst generelt..*stirre bort på det stakkars psykologi-brettspillet sitt som sitter der ensomt og ubrukt borte i kroken og sukke litt* Jeg har forresten en fjerde venninne som vi har gitt opp å invitere fordi hun alltid sier ja til invitasjonene, men i 90% av tilfellene ombestemmer hun seg rett forut og kommer ikke likevel. Hun har dermed fått kallenavnet X-files: Man tror ikke at hun kommer før man ser det Hvis man ikke er sikker på om man kommer eller ikke så må man jo si det, man sier ikke ja for så å si nei uten skikkelig grunn! Takk for svar alle sammen
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2007 #14 Skrevet 3. februar 2007 og svaret fra deg var så mye bedre, at en avtale er ikke bindende selv om den ene tror det? Sier jeg at jeg "stikker innom", så er det faktisk akkurat det jeg gjør "stikker innom". Eller så bør man si, jeg stikker KANSKJE innom, men ikke forvent at jeg kommer. Jeg hører nemlig på det folk sier, ikke tolker det de sier. Så beklager, men ditt svar var ikke noe bedre enn andre sine, for man kan faktisk bli paranoid av sditt svar også. Der en avtale ikke er noe viktig, men man skal bare ta det som det kommer i tilfelle personen kanskje gidder å komme innom en tur. Jeg perosnlig forventer litt mer av mine venner enn som så, og hadde ikke giddet å planlegge noe mer med mennesker med en slik holdning. ← Gud, for et surmaga svar.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 3. februar 2007 #15 Skrevet 3. februar 2007 Generelt om å holde avtaler: Slik jeg ser det, holder jeg en avtale med mindre det er veldig gode grunner for å melde avbud. En avtale er bindende, synes jeg, selv om det kan komme andre tilbud. Kjenner også ei jente som sier at hun skal komme når hun blir invitert et sted, men når kvelden kommer skjer det veldig ofte at hun finner på noe annet likevel, og sender en SMS om at hun skal noe annet. Slikt er veldig respektløst, og det gjør at man ikke får lyst til å invitere henne mer..
Frøken¤Fryd Skrevet 3. februar 2007 #16 Skrevet 3. februar 2007 Jeg syns man skal ha en god grunn for å avlyse, fordi en avtale er en avtale. Blir man syk eller forhindret fra å komme på andre måter og det er snakk om viktige ting så gir man beskjed så fort som mulig og da mer enn et par timer før - helst dagen før syns nå jeg !
Gjest Madam Felle Skrevet 3. februar 2007 #17 Skrevet 3. februar 2007 (endret) Gud, for et surmaga svar. ← Og ditt svar var fantastisk bra! Endret 3. februar 2007 av Madam Felle
Gjest vsn Skrevet 3. februar 2007 #19 Skrevet 3. februar 2007 Jeg hadde blitt forbannet. Hva kan likssom komme i veien bare 15 min før de skal være der?!
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2007 #20 Skrevet 3. februar 2007 Ble ny avtale for jentekveld i morgen i allefall, men kjipt at denne kvelden ble heller kjedelig. Men denne gangen skurer jeg pokker meg ikke dassen! Nå som denne saken har løst seg kunne vi kanskje diskutert på litt mer generelt grunnlag om hva som er ok grunner til å avlyse avtaler i stedet? Selv ville jeg aldri avlyst en avtale med mindre jeg var smittsomt syk eller så syk at jeg ikke kom meg opp av sengen eller ville blitt elendig selskap. Unntak gjelder jo naturlig nok ved ulykker, dødsfall til noen jeg står nær etc, altså slike alvorlige uventede hendelser, men generelt sett har jeg veldig høy terskel for å svikte en venninne slik. Jeg ville i allefall sagt i fra så tidlig som mulig! Vet jo hvor frustrerende det er når avtaler blir avlyst generelt..*stirre bort på det stakkars psykologi-brettspillet sitt som sitter der ensomt og ubrukt borte i kroken og sukke litt* Jeg har forresten en fjerde venninne som vi har gitt opp å invitere fordi hun alltid sier ja til invitasjonene, men i 90% av tilfellene ombestemmer hun seg rett forut og kommer ikke likevel. Hun har dermed fått kallenavnet X-files: Man tror ikke at hun kommer før man ser det Hvis man ikke er sikker på om man kommer eller ikke så må man jo si det, man sier ikke ja for så å si nei uten skikkelig grunn! Takk for svar alle sammen ← Du trenger sikkert ikke skure dassen i morgen igjen alt, hehe. På generelt grunnlag: Sykdom synes jeg er god grunn, det er også forskjellig terskel for hovr frisk eller syk man føler seg om man feiler det ene eller andre. Men å si fra et kvarter før når man antagelig har vært syk hele dagen er dårlig, synes jeg. Jeg tviler på at jeg ville latt være å komme fordi en annen ikke kunne, med mindre det er noe spesielt man skal som krever at flere er der, eller at man ikke kjenner vertinnen i det hele tatt. En gang avlyste jeg å komme til ei venninne fordi ei ble syk og ei var sliten - så den avtalte spillkvelden gikk i vasken. Om vi bare hadde skullet møtes for å prate ville jeg nok dratt likevel, jeg pleier i hvert fall nesten alltid det. Å avtale noe annet (senere!) synes jeg er en dårlig grunn, med mindre det er "once in a lifetime"-begivenheter. Jeg brøt en avtale en gang jeg samme dag fikk vite at jeg kunne få et gjestepass til en stor konsert, men med kvaler. Jeg hørte også ganske nøye med de andre involverte om de syntes det var ok. Uventet jobbing kan også være god grunn, det er ikke alltid lett å si nei til ekstravakter om man ikke er fast ansatt et sted. Stort sett synes jeg det er viktig å prøve å holde avtaler, og anstrenger meg for å både huske og ikke bryte dem. Men folk er forskjellige, det er noen som tar lettere på det enn andre, uten at en bør la seg såre av den grunn. Om man oppdager at noen bryter avtaler for et godt ord kan en la være å legge så mye vekt på hva man har avtalt, og ikke binde seg for mye til avtalene med denne personen (f eks takke ja til noe annet som dukker opp). Eller man kan selvsagt kutte ned på kontakten, om man synes det er vanskelig å forholde seg til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå