Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er de ikke-comogodene feks? Hvilke produkter har dere prøvd og var dere fornøyd?

Edit: Fant en innholdsfortegnelse på et sett jeg fikk til jul: propylparaben, butylparaben, ethylparaben, isobutylparaben.... er dette fy fy?

Ser også at det inneholder propylene glycol. glycol er jo det MD Formulations inneholder også. Vetyr det at man ikke skal være i sola med disse produktene heller? Hadde tenkt å bruke dette til sommeren, men begynner å bli litt tvilende nå.

Endret av kitekatt
Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Propylenglykol er en bakteriedreper og fuktbinder (effektiv sådan), og må ikke forveksles med glykolsyre, som er syre fra sukkerrør.

Parabener er konserveringsmidler, og nesten umulige å unngå hvis man ikke bruker naturprodukter.

Skrevet
Propylenglykol er en bakteriedreper og fuktbinder (effektiv sådan), og må ikke forveksles med glykolsyre, som er syre fra sukkerrør.

Parabener er konserveringsmidler, og nesten umulige å unngå hvis man ikke bruker naturprodukter.

ok, så det er ikke dette som er fyfy for at det tette porene? comogodene eller noe sånt. har ikke helt fått grepet på dette ;) Hva er det man skal passe seg for? mineralojer vet jeg...men var det ikke noe med parabener også?

Skrevet

Parabener er ikke spesielt bra for miljøet, de etterlikner hormoner (men sannsynligvis ikke så veldig farlig i bruk fordi huden er lite gjennomtrengelig) og er ikke så veldig lett nedbrytbare.

Skrevet

Edit: Fant en innholdsfortegnelse på et sett jeg fikk til jul: propylparaben, butylparaben, ethylparaben, isobutylparaben.... er dette fy fy?

Jeg holder meg ihvertfall langt unna disse.

Skrevet
Jeg holder meg ihvertfall langt unna disse.

For Dermalogica, Decleor, MD osv har ikke disse eller hva?

Skrevet (endret)

Jeg tviler vel sterkt på at de 3 merkene du nevner er helt fri for parabener eller andre ulumskheter. Det kommer vel an på hvor kresen du er.

Det eneste produktet av de overnevnte jeg har i huset for tiden er solkremen til md og på den tuben er det ikke nevnt en eneste ingrediens - noe det ikke er på noe md emballasje. (hvorfor gjøre det så vanskelig)

Et enkelt søk på ingredienser på de 3 produktene kom også opp med bare svada og med svada her mener jeg at det var enkelt å finne lister for de 'gode' ingrediensene men mye vanskeligere å finne komplette lister.

Decleors uk side side er like kryptisk du kan blant annet lese at:

(litt klipp og lim)

DECLÉOR only uses Preservatives most accepted and secure for the skin

* Parabens

* The only preservatives authorised worldwide

* Dosage considerably less than the maximum authorised quantity

* Phenoxyethanol

* Dosage considerably less than maximum authorised quantity

og det skulle vel bety at ja de bruker parabener men vil si hvilke eller hvor mye :)

Fant omsider (etter heftig googling) denne ingredienslist på md solkremen:

Active ingredients: Octyl Methoxycinnamate, Zinc Oxide (CI 77947)m Allantoin. Other ingredients: Purified Water, Clyceryl Stearate, C12-15 Alkyl Benzoate, Glycerin, Stereath ?2, Steareth- 100, Tricontanyl PVP, PEG- 100 Stearate, Tocopheryl Acetate, Xanthum gum, Cetyl Hydroxyethylcellulose, Dimethicone, Disodium EDTA, Diazolidynl Urea (and) iodopropynl Butylcarbamate, Methylparaben, Propylparaben.

Mye rart der :)

Dermalogicas Active Moist (tilfeldig eksempel) inneholder følgende

Water (Aqua), Caprylic/Capric Triglyceride, Butylene Glycol, Methyl Gluceth-20, Dimethicone, Lactamide MEA, Ethylhexyl Methoxycinnamate, PEG-100 Stearate, Cetearyl Alcohol, Extracts of: Lavandula Angustifolia (Lavender), Malva Sylverstris (Mallow), Hedera Helix (Ivy), Cucumis Sativus (Cucumber) Fruit, Sambucus Nigra Flower, Arica Montana Flower, Parietaria Officinalis, Nasturtium Officinale, Arctium Lappa Root, Salvia Officinalis (Sage) Leaf, Citrus Medica Limonum (Lemon) Fruit, Saponaria Officinalis, Vitis Vinifera (Grape) Seed; Lavandula Hybrid Oil, Stearic Acid, Panthenol, Cetyl Alcohol, Silk Amino Acids, Lecithin, Glycolipids, Sodium Hyaluronate, Propylene Glycol, Polysorbate 60, Sodium Benzoate, Glyceryl Stearate, Polyquarternium-10, Palmitoyl Hydroxypropyltrimonium Amylopectin/Glycerin Crosspolymer, Allantoin, Carbomer, Aminomethyl Propanol, Disodium EDTA, Phenoxyethanol, Methylparaben, Propylparaben, Linalool.

Som jeg nevnte innledningsvis kommer det an på hvor kresen du er på slike ting.

Endret av Chic' Wilma
Skrevet
Jeg tviler vel sterkt på at de 3 merkene du nevner er helt fri for parabener eller andre ulumskheter. Det kommer vel an på hvor kresen du er.

Det eneste produktet av de overnevnte jeg har i huset for tiden er solkremen til md og på den tuben er det ikke nevnt en eneste ingrediens - noe det ikke er på noe md emballasje.  (hvorfor gjøre det så vanskelig)

Et enkelt søk på ingredienser på de 3 produktene kom også opp med bare svada og med svada her mener jeg at det var enkelt å finne lister for de 'gode' ingrediensene men mye vanskeligere å finne komplette lister.

Decleors uk side side er like kryptisk du kan blant annet lese at:

(litt klipp og lim)

DECLÉOR only uses Preservatives most accepted and secure for the skin

* Parabens

* The only preservatives authorised worldwide

* Dosage considerably less than the maximum authorised quantity

* Phenoxyethanol

* Dosage considerably less than maximum authorised quantity

og det skulle vel bety at ja de bruker parabener men vil si hvilke eller hvor mye :)

Fant omsider (etter heftig googling) denne ingredienslist på md solkremen:

Active ingredients: Octyl Methoxycinnamate, Zinc Oxide (CI 77947)m Allantoin. Other ingredients: Purified Water, Clyceryl Stearate, C12-15 Alkyl Benzoate, Glycerin, Stereath ?2, Steareth- 100, Tricontanyl PVP, PEG- 100 Stearate, Tocopheryl Acetate, Xanthum gum, Cetyl Hydroxyethylcellulose, Dimethicone, Disodium EDTA, Diazolidynl Urea (and) iodopropynl Butylcarbamate, Methylparaben, Propylparaben.

Mye rart der  :)

Dermalogicas Active Moist (tilfeldig eksempel) inneholder følgende

Water (Aqua), Caprylic/Capric Triglyceride, Butylene Glycol, Methyl Gluceth-20, Dimethicone, Lactamide MEA, Ethylhexyl Methoxycinnamate, PEG-100 Stearate, Cetearyl Alcohol, Extracts of: Lavandula Angustifolia (Lavender), Malva Sylverstris (Mallow), Hedera Helix (Ivy), Cucumis Sativus (Cucumber) Fruit, Sambucus Nigra Flower, Arica Montana Flower, Parietaria Officinalis, Nasturtium Officinale, Arctium Lappa Root, Salvia Officinalis (Sage) Leaf, Citrus Medica Limonum (Lemon) Fruit, Saponaria Officinalis, Vitis Vinifera (Grape) Seed; Lavandula Hybrid Oil, Stearic Acid, Panthenol, Cetyl Alcohol, Silk Amino Acids, Lecithin, Glycolipids, Sodium Hyaluronate, Propylene Glycol, Polysorbate 60, Sodium Benzoate, Glyceryl Stearate, Polyquarternium-10, Palmitoyl Hydroxypropyltrimonium Amylopectin/Glycerin Crosspolymer, Allantoin, Carbomer, Aminomethyl Propanol, Disodium EDTA, Phenoxyethanol, Methylparaben, Propylparaben, Linalool.

Som jeg nevnte innledningsvis kommer det an på hvor kresen du er på slike ting.

Oi...tusen takk for at du sjekket :)

vel...jeg prøver å holde meg unan det som tilstopper porene. trodde at hvis det ikke var parabener så var de ikke-comogodene. Dvs. Ikke comegodene produkter er det jeg ser etter. og uten mineraloljer (det er kanskje det samme) Kan noen forklare for meg hva ikke comogodene er??? dvs. hvilke ingredienser det er som gjør produktene comegodene?

hehe, takk :)

Skrevet

okei., jeg ser nå at jeg skrev comegodene feil. det heter jo comedogene..hehe. gidder ikke rette opp alt jeg skrev.

Skrevet (endret)
Her var det noe interessant lesning :) Endret av kitekatt
Skrevet

Mineraloljer er det vel mer tvilsomt om du finner i de 3 nevnte.

(psstt jeg skal ikke spre paranoia her, faller ofte for døve ører uansett men for all del ikke undervurder parabene.)

Skrevet (endret)
Her var det noe interessant lesning :)

Fin og nyttig liste det der :) (bookmarked)

7 ord og må likevel inn og rette typos - håpløs!!

Endret av Chic' Wilma
Skrevet

Det er bare ikke så lett å finne hva diverse produkter inneholder på nett :(

Tar jo ikke med meg den sjekklista i parfymeriet....dessuten bestiller jeg jo alt på nettet. argh!

Gjest Deception
Skrevet

Jeg synes det er merkelig hvis det eneste som er viktig, er om et produkt tetter porene eller ikke. I mine øyne er hormonforstyrrende produkter noen hakk skumlere, for å si det mildt. Når det gjelder parabener, er det visstnok slik at jo lenger navn de har, jo skumlere er de. Uten at jeg har sjekket sannhetsgehalten i det utsagnet.

Hvis du vil ha sunne produkter, kan jeg anbefale Weleda. Dr. H er mer tvilsomt, og de er ikke flinke til å oppgi innholdet i produktene sine, heller.

Forresten har cosmeticscop.com en ganske lettbegripelig søkbar liste over mye innholdsstoffer.

Ang. komedogene innholdsstoffer, har jeg lest at mange reagerer heftig på myristyl myristate (orker ikke sjekke stavemåte).

Skrevet
Jeg synes det er merkelig hvis det eneste som er viktig, er om et produkt tetter porene eller ikke. I mine øyne er hormonforstyrrende produkter noen hakk skumlere, for å si det mildt.

:klappe:

.. leste for en stund siden at man har funnet store opphopninger av parabener (og andre stoffer) i brystsvulster og bryst vev. Ser ut som parabenene imiterer østrogen bla.

Du kan lese studien her:

http://www.health-report.co.uk/parabens.htm

Litt info for de som liker å holde hodet over sanden :)

Skrevet

Når det gjelder hvor farlige parabener er mener jeg det er sånn at methylparaben (som er det "minste" parabenet; ethyl er større, propyl enda større) er minst skadelig, men veldig mange produkter inneholder av en eller annen grunn minst tre ulike parabener. Skadeligheten har både med grad av hormonetterlikning og med nedbrytbarhet å gjøre. Endel mener at det ikke er særlig farlig å bruke parabenholdige produkter på huden, pga små mengder og lite gjennomtrengelighet, men det er verdt å tenke på at de kan gjøre skader på natur og dyreliv fordi de ikke brytes raskt ned.

Jeg synes Dr Hauschka er flinke til å oppgi ingredienser (i hvert fall på eskene, ikke på selve produktet), jeg da...

Skrevet (endret)
Ser ut som parabenene imiterer østrogen bla.

Det gjør blant annet soya også. Ikke at det ikke er noen grunn til å ta dette alvorlig, men health-report.co.uk er ikke en helt nøytral side heller :)

Endret av sitrus
Skrevet (endret)

Enkelte mener også at det er svært farlig å bruke parabener og studier viser at de hoper seg opp i kroppen.

Små mengder hver gang men siden vi pøser på hele dagen rekker kroppen aldri å bli kvitt dem.

Tannkrem, hudrens, hudkrem, dusjsåper, bodylotion, foundation, sminke, parfymer, sminkefjerner, on and on and on.

Skal man tro denne er methylparaben også linket opp mot aldring av huden.http://www.health-report.co.uk/parabens_cause_excessive_aging.htm

og det vil nok dessverre skremme mange flere enn den forrige linken jeg postet.

(du hvor jeg sprer visdom idag) :)

Nedbrytbarhet og skaden på natur og dyreliv kommer i tillegg.

Endret av Chic' Wilma
Gjest Deception
Skrevet

Jo mer jeg leser og finner ut, jo skumlere synes jeg konvensjonell kosmetikk er. Men samtidig klarer jeg ikke helt å bli fortrolig med naturkosmetikk, spesielt gjelder dette hårprodukter, deodoranter og ansiktskremer.

Skrevet
Det gjør blant annet soya også.

Det er sant. :)

Men det er også forskjell på godt og dårlig østrogen - merkelig nok.

Det vet de fleste som har måttet slutte med østrogentilskudd. (nei ikke meg) da kan soya være et alternativ hvis det blir holdt under oppsikt.

Men jeg svarte i utgangspunktet ikke i denne tråden for å prøve å vinne over noen til mitt standpunkt - kun fordi jeg trodde spm var om det var parabener i md, decleor osv - jeg er fullstendig klar over at dette er ting folk ikke vil høre :) og at det også er mange meninger om saken.

(selv om jeg har rett :ler: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...