Nanna Skrevet 3. februar 2007 #1 Skrevet 3. februar 2007 Vi bor i leilighet samboeren min eier, og snart skal vi kjøpe oss en leilighet sammen. Det blir mitt første leilighetskjøp, og da sambo kjøpte leiligheten vi bor i nå for mange år siden var han veldig ung, så det var moren som hjalp ham med mye av det praktiske. Vi er altså temmelig ferske på dette området. Nå har vi funnet en leilighet vi skal by på til uka. Men jeg er skikkelig nervøs for salget av den vi sitter i. Tenker ting som "tenk hvis alle byr under takst" etc. Det vi kjøper nå har vi jo råd til så lenge leiligheten vi har går til takst (med en liten margin). Og så er det dette med megler til salget vårt. Vi har ikke fått innhentet noen skikkelige pristilbud ennå. Har liksom ikke gjort det fordi vi har regnet med at det vil ta lang tid før vi faktisk får leiligheten vi ønsker, men det hadde jo uansett vært smart av oss å være tidlig ute. Men jeg regner da med at hvis vi (mot formodning) får leiligheten vi byr på til uka, at det kan gå temmelig raskt med å finne megler, ha visninger og dermed også selge. Håper på halvannen måned før overtakelse, og på den tiden burde jo dette gå fint? Og så er det dette med denne taksten, som jeg håper leiligheten vår går for. Men de fleste gjør det da sånn? Dvs kjøper først, selger etterpå, og kan aldri være 100% sikre på at de får takst for leiligheten? Eller burde jeg miste nattesøvnen min nå? Hjelp en grønnskolling her, er dere snille...
Arkana Skrevet 3. februar 2007 #2 Skrevet 3. februar 2007 Om leiligheten går til takst er jo veldig avhengig av mange ting, bl.a. hvor du bor. Bor du i en relativt stor by kan du regne med at den ikke går under takst. Ellers går det jo på generell beliggenhet (hvor populært akkurat det området er), standard på leiligheten osv, og tilfeldige ting som hvor mange lignende leiligheter i området som har vært til salgs den siste tiden, hvor mange som legger inn bud osv. Siden dere vet at dere skal flytte i nærmeste framtid bør dere gjøre så mye som mulig på forhånd. Det er bare å gå i gang med å ringe meglere og få dem til å komme på befaring og gi dere et pristilbud. Velg en megler og få gjort papirarbeidet, få inn takstmann osv. Og dere kan allerede begynne å tenke på om det er ting dere burde få gjort før fotografering/visning (de fleste må flytte ut en god del ting/møbler og gjerne male i lyse farger hvis det ikke allerede er gjort og så evt litt småpuss. Har dere ledig plass i en bod er det bare å fylle denne opp ellers må dere tenke på lagringsplass andre steder.) Jeg synes kanskje halvannen måned var litt knapt med tid. Dere skal jo ha tid til å klargjøre leiligheten og ta bilder og lage prospektet. Annonsen ligger ute en uke før visning og selv om budrunden sikkert går fort så må dere jo avtale en overtakelse med kjøperen og det er ikke sikkert de er villige til å overta etter bare en mnd bare fordi det haster for dere (de har sikkert også en leilighet de vil bli kvitt og som de trenger tid til). Vi er forøvrig i samme situasjon. Vi ser oss om etter en ny bolig og skal selge leiligheten vi har nå. Vi kjøper først og selger etterpå. Men vi bor i et populært område i Oslo og ser det som svært usannsynlig at leiligheten går under takst, så dette er overhodet ikke noe vi bekymrer oss for.
Nanna Skrevet 3. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 3. februar 2007 Siden dere vet at dere skal flytte i nærmeste framtid bør dere gjøre så mye som mulig på forhånd. Det er bare å gå i gang med å ringe meglere og få dem til å komme på befaring og gi dere et pristilbud. Velg en megler og få gjort papirarbeidet, få inn takstmann osv. ← Dette skal vi igang med til uka. Vi har god kontakt med én megler allerede. Men hvilket papirarbeid må egentlig gjøres? Leiligheten bør gå til takst. Vi har en 60 kvm toroms veldig sentralt i Oslo, og både bad og kjøkken er oppusset de senere år. Resten er tatt for få år siden og er også helt tipp-topp. Leiligheten går nok til takst, og ikke usannsynlig også over, det er nok bare jeg som bekymrer. Veldig kjedelig å sitte igjen med femti tusen mindre enn man tror...
Arkana Skrevet 3. februar 2007 #4 Skrevet 3. februar 2007 Dette skal vi igang med til uka. Vi har god kontakt med én megler allerede. Men hvilket papirarbeid må egentlig gjøres? Kontrakt med megler, kontakte forretningsfører, tilstandsrapport, takstmann og sikkert mer som jeg ikke fikk med meg da megleren snakket. Det er nok ikke så fryktelig mye, men poenget var heller at alt du kan gjøre på forhånd er en bonus, da kommer du fortere i gang med salget av leiligheten. Vi har en 60 kvm toroms veldig sentralt i Oslo, og både bad og kjøkken er oppusset de senere år. ← Da har du ingenting å bekymre deg for.
Solaa Skrevet 3. februar 2007 #5 Skrevet 3. februar 2007 hei, et råd til alle dere som skal selge leilighet i Oslo, legg MYYYYE arbeid i å klargjøre leiligheten både til taksering, fotografering og visning!! Jeg jobber som eiendomsotograf, og mange tror at ikke bildene har så mye å si, fordi "de kommer jo på visningen, og ser hvordan det egentlig ser ut da" FEIL; de kommer ikke på visningen om det ikke ser strøkent ut på bildene. Det er flere og flere som kjøper leiligheter usett om dagen, og feks to-roms i Oslo er meget attraktivt for de som kanskje flytter langveisfra. Når du skal klargjøre så tenkt på; - å fjerne alle møbler som er "overflødige", lei evt midlertidig lagerplass (søk på internett, ikke alt for dyrt) - mal over vegger som ikke ser innbydende ut - fiks opp litt i hagen eller på hverandaen, selv på vinteren, fjern tørre halvdøde plantekasser - fjern absolutt alle "ting" rundt omkring, og plasser ut en brøkdel av det (plukk med omhu!!) - Kjøp litt friske blomster og frukt/grønnsaker som tar seg godt ut. (noe på fotograferingen, men ikke mye, på visningen kan man gjerne sette ut litt mere, og en skpl sjokolade el.) - Ta en tur på IKEA el. og spander på dere nye håndklær, sengetepper og puter til stuen, det koster ikke mye, men inntrykket er viktig. Bare det at det syntes at dere har jobbet litt ekstra for dette har sinnsykt mye å si, MYE MYE MERE ENN MAN TROR
MiniMjau Skrevet 5. februar 2007 #6 Skrevet 5. februar 2007 (endret) Det meste av papirarbeidet tar megler seg av, men du må "deale" med kontrakt med megler, ta i mot takstmann, fotograf og eventuell stylist om du velger det. Alt papirarbeid i forhold til brl sin foretningsfører, kommune etc tar megler seg av... Men belag deg på å bruke litt tid, både taktsmann og fotograf vil f.eks komme mellom 8-16, så om du jobber så må du evt stikke fra jobb en stund. Om du skal ha stylist, så er det mulig du må pakke ut en god del ting av leiligheten før foto/styling også. En 60 m2 sentralt i Oslo går IHVERTFALL til takstpris! Ikke bekymre deg for det. Det eneste jeg stusser på er at dere burde ha satt valgt megler og latt han komme i gang med "papirarbeidet" FØR dere fant en leilighet dere ville by på. Papirarbeidet som melger gjør tar ca 14 dager. Nå kan dere risikere å sitte med 2 leiligheter en stund, da trenger dere eventuelt mellomfinansiering(uten at jeg vet noe om deres økonomiske situasjuon...) Om ikke de som vil kjøpe vil ta over umiddelbart da... Endret 5. februar 2007 av MiniMjau
Gjest Gjesta Skrevet 5. februar 2007 #7 Skrevet 5. februar 2007 Vi solgte vår leilighet i sommer. Ble bråbestemt når vi fant en flott tomannsbolig. Vi var på visning i slutten av mai, ordnet finansiering dagen etter. Fikk tomannsboligen på forkjøpsrett 8. juni, snakket med megler samme dag. De kom for å se leiligheten 14. juni. Da rakk vi listing, litt maling, rydding og vasking+++ i helga. (Fikk heldigvis litt hjelp av snill mor...) Hadde fotogafering dagen etter. Fikk den ut på finn.no uten bilder fredagen, og hadde visning torsdagen etter. Overtok tomannsboligen 30. juni og hadde overtagelse på leiligheten 13. juli. Går fint an, men må innrømme at vi hadde veldig flask. Vi hadde lagt opp til å vente med å selge til høsten siden vi ikke regnet med å få så bra pris (100 tusen over takst) på sommeren. Det er greit å kunne være sikker på at en tåler å sitte med to boliger en tid, ellers kan det skremme bort potensielle kjøpere som ikke har mulighet til å sitte med to boliger. Lykke til
Gjest Turi Skrevet 7. februar 2007 #8 Skrevet 7. februar 2007 Det er veldig vanlig å kjøpe/by på leilighet først, for så å kontakte megler for salg av eksisterende bolig. Og å selge en mellomstor leilighet sentralt i Oslo på 6 uker er ikke noe problem!! Forundrer meg litt over at du snakker om "takst", mens du tydeligvis ikke har snakket med verken takstmann eller megler - er det en gammel takst du sikter til? Når det gjelder flytting, er jo ikke dette noe som har hast. Dere må jo ikke ut umiddelbart selv om dere kjøper nå, det er jo overtakelsestid på leiligheten dere kjøper også? Dersom den ikke er tom og du må inn med hele kjøpesummen nå er ikke dette noe å bekymre seg for. Lykke til
Nanna Skrevet 11. februar 2007 Forfatter #9 Skrevet 11. februar 2007 Hei! Vi har hatt to meglere her som har kommet med hver sin prisantydning. Og har fått finansieringsbevis på dette grunnlaget. På mandag kommer takstmann. Og vi har hentet inn en del priser på meglere, og kommer til å velge megler til salget ganske snart. Vi har også mellomfinansiering for fire måneder. Det jeg bekymrer meg for er som sagt om leiligheten går til takst (vil nødig bli tvunget til å ta opp mer lån enn jeg allerede har fått innvilget), men dette høres det jo ut som jeg ikke har grunn til å bekymre meg for. Så bekymrer jeg meg for hvor fort vi får solgt, men jeg er villig til å slenge leiligheten ut på markedet med én gang vi har kjøpt, så det burde jo ikke ta så lang tid? Mellomfinansieringen er jo uansett på fire måneder, og det burde holde i massevis, men alle sier mellomfinansiering er så dyrt, uten at jeg skjønner hva de mener med det... Vet ikke hvordan rentene på dette beregnes og hvor mye den er på.
Nanna Skrevet 11. februar 2007 Forfatter #10 Skrevet 11. februar 2007 Glemte å si at noe av usikkerheten min også består i at vi har fått to forskjellige prisvurderinger fra meglere, de skiller så mye som 200 000. Men jeg håper at takstmannens uttalelse på mandag kan roe meg ned litt. Vi har finansieringsbevis basert på den første, laveste vurderingen, og vil skaffe oss nytt finansieringsbevis på mandag dersom takstmannen tenker annerledes enn den første. Virker tryggere å gå ut fra den laveste meglervurderingen og evt takstmann enn den høyeste vurderingen. Vil jo ikke gå ut fra at vi får høyeste sum, for så å oppleve at leiligheten går lavere. Samtidig vil vi jo gjerne kunne kjøpe best mulig leilighet nå (som nødvendigvis krever en del penger), men jeg går ut fra at om vi kjøper billigere enn maksgrensa vår er det uansett veeeeldig deilig med penger på bok fra evt overskudd. Det er nervepirrende tider
punkyB Skrevet 12. februar 2007 #11 Skrevet 12. februar 2007 De fleste leil. i Oslo går jo for langt over takst. En verdivurdering skal vel anslå faktisk salgssum - så får dere jo se på taksten. Jeg er selv inne i en salgsprosess - og har fått verdivurd. som varierer flere 100 000. Tror det er basert på at noen av de er mer forsiktig enn andre - mens noen kanskje rett og slett ikke er dyktig nok til å sette riktig pris. Har ikke på følelsen at noen av de setter for høy pris. Bruker dere en takstmann uavhengig av megleren dere velger ? Dere bør jo prøve å få satt en så sen overtagelsesdato som mulig på den dere kjøper. Så har dere litt tid til salget av deres egen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå