Eliza Doalot Skrevet 3. februar 2007 #1 Skrevet 3. februar 2007 (endret) Vi har akkurat flyttet fra en liten, oversiktelig by med noen få barnehager, til Oslo hvor det i vår bydel er over 50. Vi skal altså søke plass til Snupp som vil være rett over året når hun starter. Vi må ha full plass fordi vi trenger fleksibiliteten, men satser på å ha henne der så korte dager som mulig. Vi har altså luket vekk de med korte åpningstider, samt de som ligger geografisk sett tungvindt til for oss, og selvfølgelig de som ikke har småbarnsavdeling. Det er fortsatt en skokk igjen. Så hva ser vi etter, og hvordan er det lurt å prioritere? Eller for å snu det, hvordan prioritere dere? Er det best om barnehagen er stor eller liten? Jeg ser jo at uteplassen kan være viktig, men det er jo måte på hvor mange trær hun klatrer i som ett-åring? Hvis vi er så heldige å få plass, vil hun ha fortrinsrett på noe vis til den barnehagen i kommende år? Må vi sånn sett tenke langt fram, for å finne en barnehage som er bra helt fram til skolealder? ER det egentlig stor forskjell på barnehager? Og kanskje viktigst av alt....er det lettere å få plass enkelte steder? Jeg trenger, som dere ser all den hjelp jeg kan få... Endret 3. februar 2007 av Eliza Doalot
Kylling Skrevet 3. februar 2007 #2 Skrevet 3. februar 2007 Stor eller liten barnehage synes jeg har liten betydning. Store barnehager har gjerne dyktig personell og bra fagmiljø, og pedagogene er forhåpentligvis flinke til å dele barna opp i mindre grupper. Her jeg bor har man barnehageplassen helt til skolestart, og man trenger ikke å søke på nytt hvert år. Vet ikke hvordan det er i Oslo. JA, det er stor forskjell på barnehager. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt et lite besøk til de ulike aktuelle barnehagene for å få et inntrykk.
Furstina Skrevet 3. februar 2007 #3 Skrevet 3. februar 2007 Jag tycker inte att besöket egentligen säger allt för mycket om hur det är - om det inte är så att du verkligen får ett dåligt intryck av barnehagen. Det fick jag av en jag besökte. Det är i den dagliga rutinen och vardagen som de goda eller dåliga sidorna gör sig påmind. För egen del skulle jag försöka välja en barnehage som ligger nära hemmet. Chansen att barnet får vänner som bor nära ökar. Jag tycker att det underlättar att hämta och lämna barnet om det är nära. Kanske slipper ni åka bil till och från barnehagen och kan gå hem? En gård är bra men tänk på att barnen ser på "kul" gårdar på ett annat sätt än vi. Och det varierar också i åldern, en 1½ åring kan vara supernöjd bara med en sandlåda medan en 3 åring kanske vill ha ett lekhus och en 5 åring klätterställningar. Jag gillar personligen dagis/barnehager som är ute mycket - barn som är ute rör mer på sig och drabbas av färre infektioner än de som är mycket inne. Sen skulle jag prioritera en barnehage som har utbildad personal, gärna om det finns någon man, och kanske fråga kring om de följer någon särskild pedagogik.
Gjest Gjest 1 Skrevet 3. februar 2007 #4 Skrevet 3. februar 2007 (endret) Når du bor i Oslo er kanskje et viktig kriterie at man får plass, for Snupp eller Sambo. Når Snupp, Sambo eller andre er ett år spiller det liten rolle for ham/henne om barnehagen er stor eller liten, det finnes uansett egne avdelinger/team som tar seg av de helt små. Endret 3. februar 2007 av Gjest 1
Eliza Doalot Skrevet 3. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 3. februar 2007 Når du bor i Oslo er kanskje et viktig kriterie at man får plass, for Snupp eller Sambo. Når Snupp, Sambo eller andre er ett år spiller det liten rolle for ham/henne om barnehagen er stor eller liten, det finnes uansett egne avdelinger/team som tar seg av de helt små. ← Det har du helt rett i. Dessverre får jeg ikke gjort så mye med det, annet enn å krysse fingre og håpe på det beste. Det jeg faktisk får gjort er å søke henne til en barnehage som, dersom hun får plass, er mest mulig alright å være i, og det er altså det jeg prøver å gjøre nå. Tross manglende kunnskap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå