Gjest Anonym nå Skrevet 18. februar 2003 #1 Skrevet 18. februar 2003 Jeg lurer på om noen vet om noen reseptfrie medisiner som fungerer på lette depresjoner, noe lignende med antidepressiva men kanskje ikke så sterkt? Jeg trenger det nå, jeg vil ikke gå til legen. Legen har avvist meg flere ganger med at jeg bare er nedfor og ikke skikkelig deprimert. Men nå har jeg vært slik i over to måneder og jeg føler det blir verre og verre. Har tatt Rohypnol ved et par anledninger, men det er jo ikke akkurat noe å fortsette med... Derfor vil jeg finne noe annet før jeg bruker hyppere for ofte... Det vet jeg ikke er sunt, og jeg ønsker ikke å bli pillenarkoman eller noe. Kanskje det finnes noen alternative medisiner som hjelper, noen tabletter eller noe? Håper virkelig at noen kan anbefale meg noe jeg kan prøve, jeg orker snart ikke mer, men jeg vil ikke ødelegge livet mitt med hyppere heller... Håper noen kan svare ganske fort... Fast bruker, anonym for øyeblikket.... (Forresten, jeg er voksen og fornuftig, jeg klarer bare ikke se noen utvei snart...)
Lisle Skrevet 18. februar 2003 #2 Skrevet 18. februar 2003 johannesurt eller perikum kan du kjøpe på helsekostbutikken. det skal visst hjelpe mot depresjoner! se her: http://www.helsenettet.com/helsenytt.asp?p...page=10&key=151
Mrs. H Skrevet 19. februar 2003 #3 Skrevet 19. februar 2003 Men husk at Johannesurt reduserer virkningen av p-piller hvis du bruker det. Hva med å prøve en annen lege, forresten?
fruenge Skrevet 19. februar 2003 #4 Skrevet 19. februar 2003 Finn en annen lege, det var det første jeg tenkte på. I tillegg bør du vurdere andre tiltak enn pille mot lette depresjoner, mna kan gjøre mye selv uten å trøkke i seg piller. Holde deg unna Rohypnol, det er ikke beregenet på depresjoner. i tillegg er det ikke er mildt stoff. Som regel er det en årsak til en er deprimert og for å bli bedre er det viktig å bli kvitt denne årsaken. I motsatt fall legger en bare lokk på, og det er ikke bra. Lykke til!
jordbær Skrevet 19. februar 2003 #5 Skrevet 19. februar 2003 Johannesurt virker også som sovepiller.. Bare så dere vet det;) (Tror iallefall at jeg leste det på pakningen en gang jeg ville sove..hehe)
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2003 #6 Skrevet 19. februar 2003 Hei. Lurer på om du ikke skal satse på å forsøke med den her legen din en gang til. Har gjennom arbeid vært borti noe som heter Remeron. Pasienten, som var vekslende depressiv (ikke bipolar), hadde stort utbytte av dette relativt nye SSRI preparatet. Du kan jo eventuelt forsøke å få legen til å skrive ut noe slikt. Bare det at du føler at det blir verre og verre, er noe legen din skal ta alvorlig Remeron tilhører ikke B-preparatene, så det er ikke avhengighetsskapende som rohypnol - et middel som forresten kan forverre din depresjon hvis du bruker det for lenge - bare til info. Lykke til
Gjest gjest1 Skrevet 19. februar 2003 #7 Skrevet 19. februar 2003 Hei! Om du er deprimert og har vært det over tid bør du kanskje komme deg til legen igjen før det blir enda verre enn det er nå. Kanskje en annen lege denne gangen, med tanke på at du har blitt avvist. Det finnes desverre ikke mange reseptfrie medisiner mot depresjon fordi depresjon ofte kommer av mangel på serotonin i hjernen - et signalstoff som regulerer humøret, matlysten osv. Vil anbefale deg boken Jentemat,, hvor det står en del om dette. Ellers finnes det også serotonin i f.eks. sjokolade. Og kroppen produserer også mer av seg selv ved fysisk aktivitet. Forsøk å gå deg en tur, selv om det er et ork. Spis en sjokolade med god samvittighet og nyt den! Sett deg ut i sola, når den titter fram. Ta deg tid til å være alene, se på tv, lese. Sov om natten, spis fornuftig. Alle disse tingene er med på å regulere humøret og dagsrytmen. Det er noe alle vet, men som få orker å gjennomføre. Jeg vil uansett råde deg til å forsøke. Det viktigste er at du kjenner på deg selv og kroppen din. Hva er best for meg nå? Orker jeg dette? Har jeg kanskje godt av en tur ut? Er det noen jeg kan ringe til bare for å prate litt? Kanskje jeg skal gå på kino? Finn på noe hyggelig, men ikke slit deg ut. Samtidig skal du ikke bli passiv, grave deg ned i senga og nekte å se opp fra dyna. Om det ikke hjelper med noen av de rådene du har fått her, råder jeg deg til å komme deg til legen. En lege som forstår deg og lytter til det du har å si. Ikke gi deg! Og uansett: Antidepressive medisiner er ikke så farlige som folk tror. De nye SSRI har få bivirkninger og fungerer veldig bra. Kan ramse opp Fontex, Zoloft, Cipramil, Remeron, Efexor m.m. Det er verdt et forsøk om ingenting annet hjelper! Lykke til med å se lysere på tilværelsen!
Mathias Skrevet 19. februar 2003 #8 Skrevet 19. februar 2003 Cipramil er den medisinen i landet som har flest klager på seg Hope!....Og leser du listen over mulige bivirkninger kan en jo bli engstelig da!.... Jeg mener at man ikke skal spise piller som gjør noe med den kjemiske ballansen i hjernen før det er NØDVENDIG... er man lett deprimert er det andre ting enn piller som kan hjelpe også. Rosenterapi, andre terapiformer, hva med velvære som aromateapi, hva med dette (igjen....) http://www-bib.hive.no/tekster/studoppg/he...he/2000/wike-l/ -da vil du produsere dine egne anti-depresiva... Jeg går på Johannesurt og synes det er glimrende ved siden av trening!!! Jeg klarte fort å le og i det hele tatt KUNNE sette pris på noe. Men p-pille rburde man ikek bruke sammen med dem som nevn.... I Tyskland foreskriver legene mer Johannesurt (Hypericum) og mindre Antidepr som Cipramil enn vi gjør i Norge...
Veslejenta Skrevet 20. februar 2003 #9 Skrevet 20. februar 2003 Bare et lite tips angående lege. Når jeg skal til lege og vil noe, for eksempel ha rekvisisjon til psykolog, så er det det første jeg sier når jeg kommer inn til legen. Uten å virke usikker har jeg sett legen rett i øynene og sagt "jeg vil gjerne ha rekvisisjon til psykolog". Hvis legen spør om hvorfor har jeg skrevet en jukselapp hvor jeg har skrevet ned en del punkter på hvorfor jeg mener det. Hvis legen mener at det kanskje ikke er nødvendig, så er det bare å si: ja, men jeg vil gjerne ha en evaluering av en psykolog om jeg trenger videre behandling/hjelp. Det lønner seg å være bestemt og vite (ha planlagt på forhånd) hva man vil si. Jeg vet at det ikke er lett. Uansett, jeg synes det er rart at leger sier nei til å personer som spør om hjelp til depresjon. Man er tøff når man innser at man kan trenge hjelp av andre og man er tøff når man går til lege og ber om hjelp. Da trenger man ikke en lege som ødelegger siste rest av selvtilliten. Det går an å gå til psykolog uten rekvisjon, dette har ofte kortere ventetid men er desto dyrere. Jeg vil at du skal søke hjelp... Uansett, lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå