Gå til innhold

Uklart skjermbilde

Anbefalte innlegg

Gjest Mioscha
Skrevet

Hm. Bruker en tv-skjerm som pc-skjerm. Har funket helt fint, helt til jeg måtte koble ut kabelen mellom skjerm og pc. Da jeg koblet til igjen, var all skrift på skjermbildet "blurry", litt uklart og rart. Har prøvd å justere ned oppløsning, men da blir skriften bare større, ikke klarere.

Argh - hva har jeg gjort, og hva skal jeg gjøre? :klø:

Gjest Maxagaze
Skrevet

Nå har du kanskje fikset det allerede, men.. plugg ut tvet, start maskina med bare PCskjermen tilkoblet. Aner ikke hvilket skjermkort du har, men tv er vel koblet til den videoutgangen på kortet.. ?

Når du starter maskina på nytt vil windows detektere PCmonitoren og forhåpentligvis stille inn maskina til å bruke rett monitor driver. Evt trykk F8 når maskina starter (trykk som en gal på knappen når pcen er ferdig med å telle opp minnet) og velg "VGA modus". La den starte opp, deretter tar du en vanlig omstart.

• 2 uker senere...
Gjest Maxagaze
Skrevet

Du har altså latt bare dataskjermen være tilkoblet, og startet opp/restartet maskinen, og bildet er merkelig allikevel.. ?

Kan det være at skjermen er satt til å kjøre på 50 el 60Hz, da vil den kanskje virke uklar, spesielt om det er en en bilderørsskjerm.

Bla deg frem til kontrollpanelet (velg evt. klassic view), velg skjerm, gå til innstillinger, velg avansert, gå til skjerm. Der skal du finne en nedtrekkmeny der du kan velge hvilken frekvens den skal kjøre på, her bør du velge noe mer enn 60Hz (f.eks 70/72/75/85Hz, kommer an på hva skjermen klarer).

NB! Jeg har Windows 2000, innstillingene på xp er litt forskjellige, men det skal gå an å finne frem.

Gjest *Magica*
Skrevet
Du har altså latt bare dataskjermen være tilkoblet, og startet opp/restartet maskinen, og bildet er merkelig allikevel.. ?

Jeg har ikke dataskjerm, bare tv-skjerm.

Gjest Maxagaze
Skrevet
Jeg har ikke dataskjerm, bare tv-skjerm.

Eksakt hva slags skjerm er det snakk om ? En LCD skjerm med innbygget TVtuner, en ditto plasmaskjerm, eller en gammaldags billedrørs-skjerm (vanlig gammaldags TV). Er det det siste er det ikke rart skrifta er litt "blurry", en slik skjerm var aldri designet for å vise frem tekst/datagrafikk, til det er oppløsningen altfor dårlig.

Er det en av de to førstnevnte skal det vel være en VGA el. DVI inngang på dem, og da vil "tven" virke som en hvilkensomhelst dataskjerm, og skrifta burde bli bra.

Gjest *Magica*
Skrevet

Jeg veitasøren, men det er en ny skjerm. Den har en inngang merket pc som jeg bruker, kabelen passer ikke i DVI-inngangen. Det rare er jo at det funka før jeg lånte ut kabelen mellom skjerm og pc.

Gjest Maxagaze
Skrevet
Jeg veitasøren, men det er en ny skjerm. Den har en inngang merket pc som jeg bruker, kabelen passer ikke i DVI-inngangen. Det rare er jo at det funka før jeg lånte ut kabelen mellom skjerm og pc.

Ah.. ok. En LCD skjerm av en aller annen sort.. ? LCD skjermer har bare EN oppløsning, hvis den ikke får denne må den konvertere oppløsningen den blir gitt, for å få den til å passe med denne ene oppløsningen. Konverteringen gjør nok ting litt blurry, ja.

Se i bruksanvisningen hva den skal ha, eller søk på sidene til produsenten på spesifikasjonene til skjermen. Se etter "native resolution" !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...