Gjest bada Skrevet 2. februar 2007 #1 Skrevet 2. februar 2007 Her på KG støter jeg stadig på begrepet sambo :klø:. Da jeg vokste opp var sambo noe som figurerte i Torbjørn Egners bøker fra Afrika og andre eksotiske steder. Så vidt jeg husker var det også en iskrem som het Sambo en gang i tiden. Det var en pinneis med sjokoladetrekk. Er det virkelig så mange av brukerne her som er sammen med små afrikanske gutter, og som i tillegg er respektløse nok til å omtale dem som "sambo"? Jeg bare spør...
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2007 #2 Skrevet 2. februar 2007 Hvorfor så overrasket? Er det noe galt med afrikanske gutter? Kan ikke norske kvinner bo sammen med sjokoladebrune gutter?
Gjest Reven Skrevet 2. februar 2007 #3 Skrevet 2. februar 2007 Forsiktig nå. Litteraturpolitiet kan komme og go moddeteamet veldig mye å gjøre.
Cata Skrevet 2. februar 2007 #4 Skrevet 2. februar 2007 Jeg har alltid trodd Sambo var gift med Samba, jeg..... *blond*
Sin Skrevet 2. februar 2007 #5 Skrevet 2. februar 2007 Han er vennen til Jumbo og Amandus dukkeman vel...
Gjest Gjest 1 Skrevet 2. februar 2007 #6 Skrevet 2. februar 2007 Her på KG støter jeg stadig på begrepet sambo :klø:. Da jeg vokste opp var sambo noe som figurerte i Torbjørn Egners bøker fra Afrika og andre eksotiske steder. Så vidt jeg husker var det også en iskrem som het Sambo en gang i tiden. Det var en pinneis med sjokoladetrekk. Er det virkelig så mange av brukerne her som er sammen med små afrikanske gutter, og som i tillegg er respektløse nok til å omtale dem som "sambo"? Jeg bare spør... ← Jeg er glad for at du tok det opp, selv har jeg nevnt det tidligere på Skråblikk uten et eneste svar på hvem den ofte omtalte Sambo er. Hadde de blitt omtalt som Mambo, Mobasa, Sambo og Kengo ville jeg ha forstått det bedre men er det ikke noe spekulativt at de alle heter Sambo?
Gjest bada Skrevet 2. februar 2007 #7 Skrevet 2. februar 2007 (endret) Ja, jeg har sett at det har vært oppe i tidligere tråder. Det var slik jeg ble litt inspirert. Jeg synes nemlig at de som bruker dette ordet kan være litt mer spesifikke, eller eventuelt litt mer respektfulle! Hvis navnet til personen er Sambo er det for såvidt greit nok. Hvis de derimot bruker det som navn på den lille afrikanske gutten de er sammen med synes jeg det er litt respektløst. De kan jo i det minste spørre ham om hva han heter! Endret 2. februar 2007 av bada
Trillrund Skrevet 2. februar 2007 #8 Skrevet 2. februar 2007 Synes det er fint å ha en liten Sambo som kan ordne litt rundt omkring.....
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2007 #9 Skrevet 2. februar 2007 Min sambo hører ikke uansett når jeg roper på han så da antar jeg at navnet er likegyldig
Gjest Silmarill Skrevet 2. februar 2007 #10 Skrevet 2. februar 2007 (endret) Han er vennen til Jumbo og Amandus dukkeman vel... ← Ja, det er Sambo og han er en figur som har masse mørke pigmenter Trodde alltid (før) at Sambo var samboer jeg, men det er det ikke faktisk tror jeg. Nå har jeg forstått at alle som sier "jeg og sambo", egentlig menes som "jeg og han med mye mørke pigmenter" Endret 2. februar 2007 av Silmarill
Gjest Gjest 1 Skrevet 2. februar 2007 #11 Skrevet 2. februar 2007 Hvis de derimot bruker det som navn på den lille afrikanske gutten de er sammen med synes jeg det er litt respektløst. De kan jo i det minste spørre ham om hva han heter! ← Du har min fulle støtte. Noen bør gjøre noe med den respektløse bruken av navnet Sambo. Grensene er overtrådt.
Gjest baby-E Skrevet 2. februar 2007 #12 Skrevet 2. februar 2007 (endret) Trodde alltid (før) at Sambo var samboer jeg, men det er det ikke faktisk tror jeg. ← når jeg skriver sambo, er det en forkortelse for samboer. og for å ha sagt det så er det ikke det jeg pleier å kalle han i IRL. Endret 2. februar 2007 av baby-E
Gjest Silmarill Skrevet 2. februar 2007 #13 Skrevet 2. februar 2007 (endret) når jeg skriver sambo, er det en forkortelse for samboer. og for å ha sagt det så er det ikke det jeg pleier å kalle han i IRL. ← Jeg vet jo det da Jeg sier jo "jeg og sambo" når jeg omtaler meg og samboeren min! Trodde var unødvendig skjønner du Endret 2. februar 2007 av Silmarill
Gjest gjesta Skrevet 2. februar 2007 #14 Skrevet 2. februar 2007 Jeg brukte å kalle han Bongo fra Kongo før, men så fant jeg ut jeg faktisk syntes Sambo var litt mer respektfullt. Virker ikke som han tar seg nær av det.
Gjest Madam Felle Skrevet 2. februar 2007 #15 Skrevet 2. februar 2007 Jeg er glad for at du tok det opp, selv har jeg nevnt det tidligere på Skråblikk uten et eneste svar på hvem den ofte omtalte Sambo er. Hadde de blitt omtalt som Mambo, Mobasa, Sambo og Kengo ville jeg ha forstått det bedre men er det ikke noe spekulativt at de alle heter Sambo? ← sambo m1 (fra sp) avkom av en indianer og en svart person (ofte brukt neds) Kan være mange det gitt
Gjest bada Skrevet 2. februar 2007 #16 Skrevet 2. februar 2007 Min sambo hører ikke uansett når jeg roper på han så da antar jeg at navnet er likegyldig ← Det var det jeg trodde!
Ciara Skrevet 2. februar 2007 #17 Skrevet 2. februar 2007 Med fare for å virke frekk: 1. Skjønner man virkelig ikke hva "sambo" betyr, så har man et problem. 2. Skjønner man hva "sambo" betyr, men synes det er fryktelig irriterende hva andre mennesker kaller sine partnere, så har man et enda større problem. Kort oppsummert
Mirepoix Skrevet 2. februar 2007 #18 Skrevet 2. februar 2007 hehe..første gangen jeg var innom her skjønte jeg ikke greia med sambo selv:P Tenkte først at det var et hundenavn, men ble plutselig veldig mange av de sambo hundene her:P hehe..skjønte det jo selvfølgelig etterhvert:P
Gjest Gjest 1 Skrevet 2. februar 2007 #19 Skrevet 2. februar 2007 Med fare for å virke frekk: 1. Skjønner man virkelig ikke hva "sambo" betyr, så har man et problem. 2. Skjønner man hva "sambo" betyr, men synes det er fryktelig irriterende hva andre mennesker kaller sine partnere, så har man et enda større problem. Kort oppsummert ← :enig_anim: Jeg må innrømme at jeg hører til i kategori 2.
c",) Skrevet 2. februar 2007 #20 Skrevet 2. februar 2007 Det fikk meg til å tenke på en opplevelse mine foreldre hadde tidlig på 70 tallet. Min tante var nordlenning som hadde flyttet til Oslo, hun hadde også lagt til seg "fin oslodialekt". Denne tanten min var familiens original - alle familier har vel en som er litt original. Ihvertfall så skulle mine foreldre reise til oslo for å besøke tante. De fikk vite at de også skulle få møte Sambo, og de trodde at tante hadde skaffet seg hund Stor var deres overraskelse da de fant ut at Sambo var en mann, altså tantes samboer - som i tillegg var endel år yngre enn tante. Tantes sambo var uten sånne mørke flekker som enkelte nevner da Den gangen var det ikke vanlig å bo sammen uten å være gift, så det skulle kanskje ikke så mye til for å overraske
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå