~white lady~ Skrevet 2. februar 2007 #1 Skrevet 2. februar 2007 Jeg har nettopp fått beskjed om at min siste egenmelding ikke er gyldig fordi jeg visstnok allerede har brukt fire stykker i løpet av de siste 12 mnd. (Noe jeg var sikker på at jeg ikke hadde, men så feil kan man ta) Så da får jeg ikke penger for de dagene. Det er jo ikke noe å gjøre med det, selv om det er fryktelig kjedelig. (Men man skal da vel få en advarsel først??) Ei uke etter jeg leverte denne (ugyldige) egenmeldingen, får jeg influensa. Blir liggende helt utslått til sengs i flere dager, med høy feber. Klarer nesten ikke stå opp for å gå på do. Når jeg endelig er litt oppe og går igjen, ringer jeg til legekontoret og forklarer at jeg trenger sykemelding, men at jeg er for dårlig til å ta meg ned på egenhånd. Jeg får til svar at jeg må møte opp personlig hos legen, og får legetime i slutten av neste uke! Dermed gikk jeg utifra at legen kunne skrive sykemelding ifra den dagen jeg påstår jeg har blitt syk. Så får jeg vite av ei venninne idag at det ikke er mulig, men at sykemeldingen gjelder ifra den dagen man er hos legen. Og nå er jeg veldig sur og irritert. Synes den som jeg snakket med på legekontoret igår kunne opplyst meg om dette, for da kunne jeg i det minste dratt meg ned til legevakta! Jeg skal ta turen til legevakta idag, når de åpner, men det er veldig surt å vite at i tillegg til de dagene jeg var borte i forrige uke, så skal jeg heller ikke få penger for denne uka her som jeg har hatt influensa. Og denne måneden skal studielånet betales i tillegg... Hva gjør jeg? Er det noe jeg kan gjøre, og har jeg krav på noe? Jeg trenger bare de pengene så...
Lilith Skrevet 2. februar 2007 #2 Skrevet 2. februar 2007 (endret) Jeg hadde influensa og kreket meg til legen midt i uka etter å ha ligget strak mandag og tirsdag. Hun skrev sykmelding fra den første dagen jeg hadde vært borte fra jobb - null problem. Endret 2. februar 2007 av Lilith
Rainbow Brite Skrevet 2. februar 2007 #3 Skrevet 2. februar 2007 Er det ikke sånn at så lenge man ringer legen den første dagen man er hjemme, kan du komme etter en stund? Det er en egen rubrikk i sykemeldingen for når man først tok kontakt med legen. Ikke bli ute av deg for det venninnen din har sagt. Dette ordner seg helt fint!
Betsy Skrevet 2. februar 2007 #4 Skrevet 2. februar 2007 Jeg har hørt at det faktisk ikke er tillatt lenger for leger å skrive tilbakedaterte sykemeldinger. En venninne av meg mistet en av sine foreldre brått og uventet. Hun maktet ikke å gå til legen samme dagen hun fikk beskjeden, og kom seg til legen først to dager senere. Da fikk hun beskjed (på to forskjellige legekontorer) at legene ikke lenger hadde lov til å skrive sykemeldinger tilbake i tid.
Helen Skrevet 2. februar 2007 #5 Skrevet 2. februar 2007 Jeg brukte egenmeldig en gang ble syk før det hadde gått 16 dager etter at jeg var sykmeldt. Det var ingen som fortalte meg at det måtte gå mer enn 16 dager før jeg kunne bruke egenmelding, så jeg oppdaget ikke dette før jeg fikk lønning. Jeg ringte da legen og fikk sykmelding for den eller de dagene (husker ikke om det var en eller flere) jeg hadde vært syk selv om det var lenge etter.
~white lady~ Skrevet 2. februar 2007 Forfatter #6 Skrevet 2. februar 2007 Hei, takk for svar! Jeg har vært på legevakten i ettermiddag, og etter å ha ventet en time eller så fikk jeg komme inn til en veldig hyggelig lege. Han skrev sykemelding fra første dag jeg sa jeg ble syk på. Heldigvis! Så nå er det ordnet iallefall.
Rainbow Brite Skrevet 3. februar 2007 #7 Skrevet 3. februar 2007 Jeg har hørt at det faktisk ikke er tillatt lenger for leger å skrive tilbakedaterte sykemeldinger. En venninne av meg mistet en av sine foreldre brått og uventet. Hun maktet ikke å gå til legen samme dagen hun fikk beskjeden, og kom seg til legen først to dager senere. Da fikk hun beskjed (på to forskjellige legekontorer) at legene ikke lenger hadde lov til å skrive sykemeldinger tilbake i tid. ← J**** paragrafryttere!!! Send en STOR til venninnen din!
Nabodama Skrevet 3. februar 2007 #8 Skrevet 3. februar 2007 (endret) Hei, takk for svar! Jeg har vært på legevakten i ettermiddag, og etter å ha ventet en time eller så fikk jeg komme inn til en veldig hyggelig lege. Han skrev sykemelding fra første dag jeg sa jeg ble syk på. Heldigvis! Så nå er det ordnet iallefall. ← Fint at det ordnet seg. Men husk at det er din oppgave, og ikke arbeidsgivers å holde øye med hvor mange egenmeldinger du har tatt ut, og om du har flere igjen. Du kan ikke forvente å få et varsel om dette. Endret 3. februar 2007 av Nabodama
Donpedro Skrevet 3. februar 2007 #9 Skrevet 3. februar 2007 J**** paragrafryttere!!! ← Ja, huff! Tenk at de følger det lovverket stortinget har pålagt dem. Fysjom.
aline Skrevet 3. februar 2007 #10 Skrevet 3. februar 2007 Det jeg finner litt forvirrende med disse lovene, er hvordan man gjør det dersom man TROR det holder med en egenmelding men så gjør det ikke det. de stedene jeg har jobbet, står det klart at dersom man er syk mer en tre dager, benyttes ikke egenmelding med kun sykemelding... men hva da om jeg blir hjemme to dager og tror jeg skal komme meg på jobb igjen og levere egenmelding; tar da selvsagt ikke kontakt med legen, for det regner jeg jo med at jeg ikke trenger.. så viser det seg at jeg var sykere en jeg trodde, og må til legen etter to-tre dager istedenfor... da skal jeg IKKE levere egenmelding for de tre første dagene, for de skal inngå i sykemeldingen, men jeg får IKKE tilbakeskrevet sykemeldinge til den dagen jeg faktisk ble syk, fordi jeg ikke tok kontakt med legen DA.... hvordan mener systemet at man skal løse den slags problemer da? bortsett fra det, ja, man skal vel egentlig få en skriftlig beskjed om man har brukt tre egenmeldinger, som informasjon, MEN, det er jo faktisk ett ansvar man har selv også her da, man skal holde orden på hva man bruker og hva man ikke bruker, det er eget ansvar også. at man ikke passer på selv, tilsier ikke at jobben er slem som ikke passer på for en bestandig. Firmaer fungerer forskjellig, enten må man spør om hvordan ting blir passet opp, eller man bør sikre seg selv og holde kontroll på slikt for seg selv sånn i tilfelle jobben ikke er føre var for deg.
Gjest Fruktfat Skrevet 4. februar 2007 #11 Skrevet 4. februar 2007 Jeg har hørt at det faktisk ikke er tillatt lenger for leger å skrive tilbakedaterte sykemeldinger. ← det er riktig, men det blir fortsatt gjort.
Rainbow Brite Skrevet 4. februar 2007 #12 Skrevet 4. februar 2007 Ja, huff! Tenk at de følger det lovverket stortinget har pålagt dem. Fysjom. ← Når man ikke har orket å ringe legen fordi en forelder plutselig ble revet bort, og man derfor ikke får legemelding, ja, da synes jeg det er HELT sykt at det finnes paragrafryttere av den sorten. Dessuten snakket jeg ikke til deg, men til betsy og venninnen hennes.
liv Skrevet 4. februar 2007 #13 Skrevet 4. februar 2007 Legne kan tilbakedattere kun til den dagen du tok kontakt for å få time.
Betsy Skrevet 4. februar 2007 #14 Skrevet 4. februar 2007 (endret) Når man ikke har orket å ringe legen fordi en forelder plutselig ble revet bort, og man derfor ikke får legemelding, ja, da synes jeg det er HELT sykt at det finnes paragrafryttere av den sorten. ← Jeg er helt enig. Det er ikke så veldig kjekt å bli møtt med firkantede regelryttere når man nettopp har mistet en av sine nærmeste og sitter alene som student i en "fremmed" by langt borte fra familien... Endret 4. februar 2007 av Betsy
c",) Skrevet 4. februar 2007 #15 Skrevet 4. februar 2007 Jeg har hørt at det faktisk ikke er tillatt lenger for leger å skrive tilbakedaterte sykemeldinger. ← det er riktig, men det blir fortsatt gjort. ← Er det ikke tillatt å tilbakedatere sykemelding selv etter at man har ringt legen første dag man er syk? Det er jo ikke alltid man får time på dagen.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. februar 2007 #16 Skrevet 4. februar 2007 Jo det er lov å datere sykemeldingen til den dagen man har kontaktet legen. Det er derimot ikke lov å være syk i dag og ringe legen i morgen. Likevel vil jeg tro at en del leger gjør dette også. Du SKAL ha advarsel hvis retten til bruk av egenmeldinger inndras. Den inndras nemlig for et halvt år og selv om man selv plikter å holde rede på antall egenmeldinger så er det ikke automatikk i hht loven at den SKAL inndras - den KAN inndras står det. Dersom du ikke har mottatt en skriftlig advarsel om at retten er inndratt så forstår jeg ikke heller at de kan gjøre det. Der jeg har vært har vi fått varsel om dette. De gangene jeg har blitt syk etter oppbrukt kvote har jeg spurt sjefen min om det er greit at jeg stryker en feriedag fremfor trekk i lønn. Det har ALLTID vært greit.
aline Skrevet 4. februar 2007 #17 Skrevet 4. februar 2007 Jo det er lov å datere sykemeldingen til den dagen man har kontaktet legen. Det er derimot ikke lov å være syk i dag og ringe legen i morgen. ← Men hva gjør man da dersom man tror man bare er syk for en tredagers, så man ringer ikke legen. Når man kommer til dag tre, ser man at man ikke er i stand til å dra på jobb og skrive egenmelding, men må kontakte lege for sykemelding. de stedene jeg har jobbet, skal man ihvertfall ikke levere en egenmelding for de tre første også sykemelding for alt utover det, enten er man kun borte i egenmeldingstiden, eller man leverer sykemelding. må man alltid ta kontakt med legen da, for å si ifra at nå er jeg hjemme, jeg tror det bare blir en tredagers og da kan jeg ta den som egenmelding, men sånn tilfelle jeg er sykere en jeg tror, så ringer jeg for å kunne få sykemelding dersom jeg tar feil?
Glitnir Skrevet 4. februar 2007 #18 Skrevet 4. februar 2007 Du SKAL ha advarsel hvis retten til bruk av egenmeldinger inndras. Den inndras nemlig for et halvt år og selv om man selv plikter å holde rede på antall egenmeldinger så er det ikke automatikk i hht loven at den SKAL inndras - den KAN inndras står det. Dersom du ikke har mottatt en skriftlig advarsel om at retten er inndratt så forstår jeg ikke heller at de kan gjøre det. Der jeg har vært har vi fått varsel om dette. De gangene jeg har blitt syk etter oppbrukt kvote har jeg spurt sjefen min om det er greit at jeg stryker en feriedag fremfor trekk i lønn. Det har ALLTID vært greit. ← Her er det vel overhodet ikke snakk om noen som har fått inndratt retten til å levere egenmeldinger, men rett og slett at kvoten for egenmeldinger i inneværende periode allerede er fylt opp, og at TS derfor ikke kan levere flere nå!?
Gjest Blondie65 Skrevet 4. februar 2007 #19 Skrevet 4. februar 2007 Er ikke det det samme da? Man har brukt opp retten til å bruke egenmeldinger. Da får man vanligvis en sperre for dette, inkludert en skriftlig melding om dette. I den bedriften jeg jobbet ble dette gjort automatisk til 6 mnds sperre mot bruk. Aline: Før var det slik at man ringte bedriften hvis man var dårlig og dersom det viste seg at sykdommen var mer enn 3 dager så skrev legen sykemelding for hele perioden denne sykdommen varte slik at man slapp å bruke egenmelding på dette. Nå er det ikke slik lenger. Nå forventes det at dersom du er syk mandag morgen så skal du kunne forutse om du trenger lege. Hvis ikke har du allerede brukt egenmelding for dette fraværet i det du ringte bedriften og du må ha sykemelding i tillegg til dette. Denne endringen kom for et par år siden og er gjort for å unngå spekulasjon i egenmeldinger. Det eneste man oppnår er at folk ringer til legen først og bedriften etterpå for å unngå å bruke av egenmeldingskvoten.
Donpedro Skrevet 4. februar 2007 #20 Skrevet 4. februar 2007 Er ikke det det samme da? ← Nei. Om retten er inndratt, så får man ikke lov selv om ny periode har begynt. Jobbet en gang med en alkoholiker som hadde fått retten inndratt, hun måtte alltid ha legeerklæring på fravær.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå