Gå til innhold

Potensknapp på tastaturet?

Anbefalte innlegg

Gjest Nattblomst
Skrevet

Finnes det en egen tastaturfunksjon for å få skrevet inn mattestykker med potenser på pc?

:klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Forskjellige tekstbehandlingsprogrammer o.l. har gjerne en formelredigerings-funksjon (f.eks. i Word kan du finne den via menyvalg "sett inn -> objekt -> hva nå enn den heter, Microsoft formelredigering eller noe sånt).

Hvis du skriver i rein tekst er det vanlig å bruke ^. Sånn: x^n betyr "x opphøyd i n'te potens".

Gjest Nattblomst
Skrevet (endret)

2^2 = 2 i andre? (=2x2)

Endret av Miss Foxy
Skrevet

Jeg fant i bare sånn opphevetskrift for ¹ ² og ³ (Alt + 0185, Alt + 0178 og Alt + 0179), og ellers ville jeg brukt den ponktom foreslår.

Skrevet

hvis du skriver ctrl og + blir det opphøyet skrift. Skal du skrive mer kompliserte formler går du på insert -> object -> Microsoft Equation 3.0 (vet ikke hva det heter på norsk)

skal du skrive mye formler anbefaler jeg å kjøpe mathtype. mye bedre program.

Skrevet
hvis du skriver ctrl og + blir det opphøyet skrift. Skal du skrive mer kompliserte formler går du på insert -> object -> Microsoft Equation 3.0 (vet ikke hva det heter på norsk)

skal du skrive mye formler anbefaler jeg å kjøpe mathtype. mye bedre program.

Da vil jeg heller anbefale latex, og droppe word fullstendig. Litt høyere brukerterskel i starten, men det sparer du fort inn når formlene og ligningene blir mange.

Skrevet

Vel, det med ctrl + funker nok i word, men de kodene jeg ga funker uavhengig av microsoft, og jeg baserte meg algtså på ting som kan brukes uavhengig (og jeg får ikke til noe med ctrl + her i alle fall...

Skal man skrive masse matte så er det like greit å benytte seg av et program tilpasset det, dersom man kan det, men om det er snakk om for å presentere ting f.eks her (slik trådstarter har benyttet seg av denne ^ som ble oplyst om i denne tråden, så funker jo speialprogrammer og programspesifikke funskjonaliteter ganske dårlig..

Skrevet
Da vil jeg heller anbefale latex, og droppe word fullstendig. Litt høyere brukerterskel i starten, men det sparer du fort inn når formlene og ligningene blir mange.

Å lære seg LaTeX er definitivt verdt bryet hvis man skal jobbe mye med å skrive matematikk, ja. Da får man god kontroll, og resultatet ser ordentlig proft ut (siden det er det de proffe bruker). Men det er kanskje litt overkill hvis man bare trenger noen enkle formler en gang i blant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...