Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad i blomkålsuppe men klarer aldri å få den til som min mors (selv hvor mange ganger hun sier akkkurat hvordan hun gjør det!).

Så nå tenkte jeg å prøve andre oppskrifter for da vil jeg jo ikke sammenligne suppa jeg lager med mors!

Oppskrifter ønskes!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både mormor og mamma sier at min er bedre enn deres. Og broren min, som egentlig ikke liker blomkålsuppe, liker min. Jeg har ingen fullstendig oppskrift, bruker bare den jeg har i hodet. siden jeg er veganer bruker jeg ikke melk, men det kan du tilsette selv. Men det er helt unødvendig iht. smak.

Kok opp et helt blomkålhode. Ev en halv blomkål og en hel topp av brokkoli. (ikke ta med stilken - kutt bort så mye stilk som mulig, bare toppen skal med).

Ta ut blomkålen.

Ta vare på vannet.

Tilsett mel. tilsett mer vann om det blir for lite.

Visp godt så det ikke blir melklumper.

Tilsett et par buljongterninger - eller halvannen hvis du liker lite salt.

Tilsett masse gressløk eller persille, moderat med muskatt og litt pepper. Og kanskje ørlite chilli.

Tilsett en smørklatt.

La koke til massen tykner til "suppetykkelse" - tilsett mer mel om du ikke synes det er tykt nok.

Kokes til melsmaken forsvinner. Smak. Trenger suppa mer krydder? Da tilsetter du det.

Tilsett blomkålen. La koke til 10 min til.

Nå kan du velge om du vil ha suppa slik den er, eller om du vil mose blomkålen helt, slik at den frosvinner "inn" i suppa.

Ferdig.

Skrevet

Blomkålsuppa mi har gjort suksess og den er enkel, men så liker vi det sånn da :)

Koker opp blomkål i kjele med vann og 1-2 suppeterninger. Jeg lar aldri blomkålen koke lenge. Vi liker at det er litt motstand i grønnsakene. Men det er jo opp til hver og en.

Tar være på vannet. Bruker en god klatt smør(melange så klart),mel, vannet med treningene oppi, litt melk og en god fløteskvett. Heller alt dette oppi litt etter litt, mens jeg rører hele tiden. Ikke så sterk varme.

Etter en 5 minutters tid tar jeg oppi blomkålen og lar det småkoke et par minutter.

Ferdig og kjempegodt :)

Skrevet

Denne oppskriften har jeg hentet fra svenskeTina

Den er en suksess til alle som får den servert her i huset

Blomkålsuppe med krutonger

Ingredienser:

1 blomkål

0,5 purreløk

1 liter melk

0,75 ss grønnsaksbuljong

salt og pepper

100 g philadelfiaost (kan sløyfes)

0,5 baguette

1 fedd hvitløk

20 g fersk ingefær

Slik gjør du:

Riv av en fjerdedel av blomkålsblomstene og legg til siden; disse skal brukes til garnityr senere. Skjær så resten av blomkålet i mindre biter. Finskjær purreløken og fres halvparten med blomkålen i litt olje. Spar resten av purreløken til garnityr.

Hell i melken og grønnsaksbuljongen og la det koke til blomkålen er myk. Tilsett 100 gram Philadelfiaost (hvis ønskelig). Bruk en håndmikser eller food processor til suppen blir jevn.

Når du skal lage krutongene, skjærer du baguettene i terninger og river hvitløken og ingefæren. Rist brødet i smør og olje i en stekepanne. Bland inn hvitløken og ingefæren når krutongene har fått litt farge på seg.

Hell suppen i skåler og garner med krutonger, blomkålsblomster og finskåret purreløk. Hvis du vil, kan du dryppe litt olivenolje over.

Skrevet

Er det ingen andre enn meg som bruker muskat i blomkålsuppe?

Skrevet

Jeg liker ikke muskat så det er noe jeg som oftest kutter ut (bortsett fra i retter hvor det blir mer en del av en helhet framfor en markant muskatsmak).

Skrevet

Jo, jeg gjør - og Succubus i oppskriften hun skriver her. :)

Har i det siste laget blomkålsuppe på en for meg litt ny måte, etter et innfall jeg fikk. Her foreligger det ingen oppskrift, men jeg gjør ca. sånn:

Stek bacon gyllent i litt olje, tilsett løk og hvitløk og surr mykt, ha i et blomkålhode i båter (evt blandet med brokkolibuketter) og et par poteter i terninger. Fyll opp med grønnsakskraft til det nesten dekker, kok mørt.

Kjør suppen til puré i foodprocessor, ha evt i maisenna rørt ut i kaldt vann hvis den blir for tynn. Smak til med salt, pepper, muskat, revet parmesan og presset sitron.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...