Gå til innhold

Kinesiske te-egg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lærte å lage kinesiske te-egg for noen år siden, og har lyst til å lage det igjen til kinesisk nyttår. Jeg mener å huske at te-eggene skulle lages med:

- svart te

- stjerneanis

- five spice

og så var det noe mer krydder... Noen som kan dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Huldali
Skrevet

Jeg aner ikke, men lurer på hva kinesisk te-egg er? Kokt egg i te?

Kjenner til er speilegg med ris og soya-saus, kjempegodt! også har jeg hørt om å la kokt egg trekke i soya-saus (uten skall), har ikke prøvd det, men høres spennende ut.

Skrevet

Te-egg er ganske riktig kokt i te og krydder, med skallet på. Egget tar til seg mye smak, og det er utrolig godt. Helst skal det kokes dagen før, slik at alt får trekke godt inn.

NB: Egget tar til seg farve også... ;)

Gjest Huldali
Skrevet

Det høres kjempe godt ut! Koker du det til egget er hardkokt og lar det trekke over natten? Eller tar du det ut og bare lar det stå til dagen etter?

Spennende! :)

Skrevet

Lar det trekke over natten i laken - og det er fantastisk godt!

Google sier at mange krydder kan brukes i tillegg. Tror det jeg glemte var kanel.

Men visstnok lager mange det med salt/sukker/soyasaus/pepper. Det tror jeg kanskje ikke at jeg har smakt, men jeg lurer litt på det med soyasausen... :klø:

Huff, neste gang jeg lærer gode ting, skal jeg skrive det opp!

Gjest Huldali
Skrevet

Det med soya saus stemmer med det jeg har hørt, men det er sikkert mange måter å lage slikt på.

Kanskje du kan prøve litt forskjellig og se hva som smaker best?

Har det akkurat på samme måten, hører om noe godt med tenker ikke så langt at jeg må skrive det ned ;)

Skrevet

Det trenger aldeles ikke smake godt... hehe.. Har prøvd det i Kina og det smakte pyton!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...