Gjest prestekrage Skrevet 2. februar 2007 #1 Skrevet 2. februar 2007 (endret) Jeg får gjester i helgen og skal servere kaffe og kake (i flere runder). Men kunne godt tenke meg å servere noe i light avdelingen. Noen som har gode forslag og opskrifter? Endret 2. februar 2007 av prestekrage
Gjest Huldali Skrevet 2. februar 2007 #2 Skrevet 2. februar 2007 Ostekake Kilde: www.melk.no 2 1/2 dl havregryn 1 pl. kokesjokolade 1 pk. gelè med bringebærsmak (anbefaler Heistad lavkalori-gele!) 1 beger Cottage Cheese 1/2 l yoghurt med skogsbærsmak (anbefaler 0.1%-yoghurt fra Yoplait!) Rist havregryn i tørr stekepanne til de er sprø. Smelt sjokoladen i vannbad og rør den sammen med havregrynene. Klem massen ut i en 24 cm springform. Dekk gjerne bunnen med bakepapir, da er kaken lettere å få ut av formen. Lag gele med halv vannmengde. Avkjøl den, men pass på at den ikke stivner. Mos cottage cheesen så den blir glatt og rør den sammen med yoghurten. Rør inn geleen og la det stå til det tykner. Hell ostemassen over havregrynsbunnen i formen, og la kaken stå i kjøleskap til den stivner. Pynt med sesongens friske bær. Kaken gir 16 biter. Hvis du bruker lavkalori-gele og Yoplait-yoghurt, blir hvert stykke på bare ca. 95 kcal - dvs. 1/16 av kaka! Jeg har ikke prøvd denne selv, men jeg hadde byttet ut sjokeladen med noe som kanskje er sunnere. Laget en annen bunn.
Gjest Huldali Skrevet 2. februar 2007 #3 Skrevet 2. februar 2007 Grov Sjokoladekake 100 g sammalt hvete 1/2 tsk bakebulver 75 g hakket mørk sjokolade (her kan man sikkert bruke en sukkerfri variant) Pisk eggedosis. Bland inn det tørre, og ha i sjokolade til slutt. Oppskriften er nok til en 24 cm form. Stekes på 175 grader i ca 35 min. Denne gulrotkaken gir 16 kakestykker som hver er ca. 100 kcal. 2dl.sukker,2egg,2dl hvetemel,1ts natron, 1ts bakepulver,1ts vaniljesukker, 1ts kanel, 1ts olje, 300gr raspet gulrot Pisk eggedosis av egg og sukker. Bland inn krydder,olje og mel. Tilsett gulrøttene. Hell røren i en rund form. Stek kaken midt i ovnen på 175 gader i ca40 min. Pynt f.eks. med litt melis på toppen. Kan også serveres med litt lettyoghurt ved siden av. Oppskriften kommer fra Grete Roede. Lettvin kake som er kjempegod. Frukt og havremuffins Porsjoner: ca12 muffins Du trenger dette: 1 stk egg 0.5 dl Q-melk, skummet 2 ss rapsolje 0.5 stk banan 0.5 stk eple 1.5 dl havregryn 0.5 dl honning 2 ts bakepulver 0.75 dl sammalt hvete Slik gjør du det: Pisk egget, melken og oljen. Rør så forsiktig banan i skiver, eple i terninger og havregryn sammen med melkeblandingen. Tilsett deretter honning. Sikt hvetemel og bakepulver i deigen, rør forsiktig rundt og fordel deigen i 12-14 små papirformer. Formene med deig stekes ved 200º i cirka 12 minutter. Sunne Muffins Porsjoner: 12 Du trenger dette: 60 gram egg 1 dl sukker 30 gram Melange margarin 1.5 dl hvetemel 1 ts bakepulver 1 ts vaniljesukker 1 dl lettmelk 2 dl blåbær Slik gjør du det: Pisk egg og sukker sammen til eggedosis. Smelt margarin og bland i. Bland sammen alt det tørre og bland med resten. Rør i melk. Stek i former på 200 grader til de er gyldne oppå. (kan ta litt tid hvis blåbæra er frossen) 88 kcal pr muffins.
BergensAnd Skrevet 2. februar 2007 #4 Skrevet 2. februar 2007 Et annet forslag er å lage en normal kake med mye smak av fett og sukker, men spise lite av den i stedet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå