gard Skrevet 2. februar 2007 #1 Skrevet 2. februar 2007 Hei Jeg snakket med en kokk for en stund siden og han sa at dersom man vil ha skikkelig godt peanøttsmør så bør man lage det fra bunn av. Han mente at peanøttsmøret som finnes i butikken ikke inneholder nok peanøttolje. Etter det jeg forstår på han tar de peanøttene og skviser dem slik at de får peanøttolje som selges seperat. Deretter tar de det som er igjen av peanøtter og kverner det opp og tilsetter en billigere olje for å få rett konsistens. Men dersom man har lyst å lage det selv regner jeg med at man bare bruker peanøtter i naturell tilstand og kverner disse opp i en foodprocessor og tilsetter litt salt dersom man ønsker det. Noen som har prøvd dette?
Gjest bada Skrevet 2. februar 2007 #2 Skrevet 2. februar 2007 (endret) Jeg har aldri forsøkt å lage peanøttsmør selv, men jeg pleier å kjøpe økologisk peanøttsmør på Ultra (koster ca. 20 kr.). Det består av 100% peanøtter, og er veldig godt. Jeg glemte å si at det kommer i to varianter: fint og usaltet, samt grovt og saltet. Vanlig peanøttsmør inneholder transfett, så det er ikke videre sunt... Endret 2. februar 2007 av bada
skrue Skrevet 2. februar 2007 #3 Skrevet 2. februar 2007 Vanlig peanøttsmør inneholder transfett, så det er ikke videre sunt... Den må vel ikke gjøre det, men om den kan stå lagret utenfor kjøleskapet er det et godt tegn på at man skal ta en nærmere titt på delarasjonen ja. Lang holdbarhet er også en annen varsellampe.
Gjest bada Skrevet 2. februar 2007 #5 Skrevet 2. februar 2007 Nei da, vanlig peanøttsmør trenger ikke å inneholde transfett. Men de to andre merkene de har der hvor jeg handler, Mills og Skippy, inneholder imidlertid det (merket som "delvis herdet vegetabilsk fett").
Mink Skrevet 2. februar 2007 #6 Skrevet 2. februar 2007 Jeg har laget peanøttsmør! Og det er rett og slett akkurat så enkelt som å kjøre usaltede peanøtter i foodprosessoren, (jeg brukte en sånn liten sak som passer til stavmikseren min) og etter en passende stund blir peanøttene til deilig peanøttsmør. Jeg liker litt salt i, så jeg tilsatte det, og litt solsikkeolje. Jeg ser at flere oppskrifter bruker peanøttolje her. Jeg gadd ikke å kjøpe det bare for dette, men hvis du har det i hus ser jeg helt klart at det kan være en god idè, jeg syntes det manglet litt "punch" i peanøttsmøret mitt. Men det smakte likevel vidunderlig på ferskt brød med ripsgelè! Og jeg vet at det finnes usaltede, ferdig skrellede peanøtter i litt mer eksotiske butikker -jeg kjøpte peanøtter med skall i vanlig butikk og det er kjeeeeedelig å skrelle!!
skrue Skrevet 2. februar 2007 #7 Skrevet 2. februar 2007 Nei da, vanlig peanøttsmør trenger ikke å inneholde transfett. Men de to andre merkene de har der hvor jeg handler, Mills og Skippy, inneholder imidlertid det (merket som "delvis herdet vegetabilsk fett"). Ja, da er det jo ingen tvil. Kjeks og buljong i terninger er to andre matvarer der det ofte er brukt. Jeg bruker buljong jevnlig, men det er vel også omtrent det eneste tror jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå