Malama Skrevet 2. februar 2007 #1 Del Skrevet 2. februar 2007 Ja, dette handler ikke om hvorvidt man skal bytte navn, eller hvorvodt det er "dumt" å henge seg opp i å ønske å gjøre dette på bryllupsdagen, men rett og slett hvordan jeg kan gå frem for å oppnå nettopp det jeg ønsker. Å bytte etternavn på bryllupsdagen min. Jeg må fylle ut skjema for navneendring. Såpass skjønner jeg. Ettersom det ikke er under 200 som har det navnet jeg vil bytte til står jeg jo helt fritt til å ta det helt uavhengig av mitt kommende ekteskap, men jeg ønsker altså å ta det i den sammenheng, ikke generelt fordi jeg har lov... Derfor ønsker jeg at byttet finner sted på bryllupsdagen vår, 23.6.07. Jeg leser rettledninga til skjemaet, og ser at jeg ikke trenger å fylle ut "tilknytning" fordi det gjelder de som skal ta beskyttede navn. Jeg trenger vel heller ikke legge ved noen dokumentasjon, for dette er snakk om å dokumentere tilknytningen, og det er altså ikke nødvendig. Heller ikke grunn til byttet ser det ut til at jeg trenger oppgi, jeg trenger ingen særskilte grunner, dette er et helt legitimt bytte som ikke må begrunnes, men en eller annen plass bør det vel komme frem at jeg bytter navn fordi jeg gifter meg. Og er det mulig å da skrive at jeg ønsker at byttet skal gjelde fra 23.6.07? Eller er dette rett og slett ikke lenger oppnåelig, og navnebyttet finner sted den dagen de behandler papirene våre? (i så fall må jeg vel få beskjed så jeg kan endre førerkort, bankkort, pass etc litt tidligere enn jeg hadde tenkt? Men, jeg håper det er mulig å få bytte navn 23.juni, om jeg sender inn dette papiret sammen med alle de andre papirene vi nå snart skal sende inn, forlverattester og våre egenerklæringer om at vi ikke er gift fra før, har barn eller smittsomme kjønnsykdommer etc. Så, dere som har gjort dette før. Er det slik jeg gjør det? Sender navneendringsskjema sammen med prøvingspapirene og oppgir som grunn at jeg gifter meg 23.6 og ønsker å bytte navn fra den dag, og kan forvente at det da går i orden? Får jeg da en bekreftelse på at fra denne dato vil jeg ha nytt navn, eller kommer den bekreftelen i ettertid? Hvilket navn står på vielsesattesten? (Den "midlertidige" som vi kan få av presten, det kommer vel en "endelig" i posten senere?) Jeg må jo ha ett eller annet offisielt papir på mitt nye navn som jeg kan ta med på politistasjonen på mandagen, og få skrevet inn mitt nye navn i passet mitt? (jeg har et gammeldags papir med håndskrift, det er bare gyldig til desember 07 så jeg skal selvsagt bestille nytt pass med nytt navn i ettertid, men trenger jo gjerne å få ført inn det nye allerede 25. juni dersom jeg skal kunne bruke mitt korrekte navn på biletter etc på bryllupsreise. (Jeg er klar over at jeg sikkert kan reise med pass i gammelt navn så lenge billetter etv også er det, men dersom jeg KAN få ført inn rett navn på mandagen så er vel det det aller enkleste, så kan jeg offisielt hete det jeg faktsik da heter, og bruke det navn på biletter og bestillinger?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 2. februar 2007 Forfatter #2 Del Skrevet 2. februar 2007 Jeg fant vel litt delvis svaret her, i veiledninga til prøvepapirene vi skal fylle ut Brudefolkene kan levere/sende inn skjemaet sammen med egenerklæringene mv. Brudefolkene får da utstedt vigselsattest påført nytt navn etter vigselen. Det må jo bety at dersom jeg sender det inn sammen (og gjerne skriver på at jeg vil byttet skal gjelde fra den dagen) så BYTTER jeg navn på bryllupsdagen, og får attesten med det nye navnet på etter vigselen, som jeg kan ta med til politiet på mandagn? FÅR jeg en (midlertidig=) vigselsattest fra kirka så fort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 2. februar 2007 #3 Del Skrevet 2. februar 2007 Hei! Jeg har nettopp sendt inn prøvepapirer og navneendringsskjema. Jeg skrev i en av de hvite feltene, under "Grunn til navneendring" eller noe. "Ekteskapsinngåing 21.04.07. Ønsker at namnebytet skal ta til å gjelde frå denne datoen" Da jeg fikk prøvingsattesten, står jo både gommens navn, og mitt nåværende navn. I en rubrikk under mitt navn, er det en rubrikk som heter "Navn etter vielsen" og der står mitt nye navn. Så de har helt klart planlagt å bytte navnet mitt akkurat den dagen, og fått med seg at det er på grunn av bryllupet Hvordan vigselsattesten blir seendes ut og sånn, det vet jeg ikke. Jeg skal ikke på bryllupsreise rett etter bryllupet, så for meg er det ikke så farlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 2. februar 2007 #4 Del Skrevet 2. februar 2007 Du får forresten ikke noen midlertidig vigselsattest. Den du får av presten er den ordentlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 2. februar 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 2. februar 2007 Det står på prøvepapirene at: Folkeregisteret vil utstede vigselsatest når de har mottaqtt melding om vigseleb. Brudefolkene kan få en midlertidig av vigsleren. Dette papiret skrev jeg ut i dag (kladdefylteut erklæringa, og dette er veildedninga som står på side to) så det var jo rart da, om det ikke stemmer? Men jeg må jo på ett eller annet vis kunne få et bevis på mitt nye navn som jeg kan vise politiet mandagen etter vielsen, og få det ført inn i passet, om det viser seg å være slik vi trenger det? Om det er en endelig eller midlertiig attest.. samma det, men jeg trodde den var midlertidig, siden det står det på papiret... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^me^ Skrevet 3. februar 2007 #6 Del Skrevet 3. februar 2007 vi reiser mandagen etter bryllupet til usa, kan jeg reise i mitt nye navn da? hvis jeg klarer og få byttet navn på korter og slikt? jeg har ikke elektroninsk pass nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baby-E Skrevet 3. februar 2007 #7 Del Skrevet 3. februar 2007 vi reiser mandagen etter bryllupet til usa, kan jeg reise i mitt nye navn da? hvis jeg klarer og få byttet navn på korter og slikt? jeg har ikke elektroninsk pass nå. ← Om du har ditt nye navn på billettene og i passet skal ikke det være noe problem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^me^ Skrevet 3. februar 2007 #8 Del Skrevet 3. februar 2007 går det ann og få mitt nye navn i et nytt pass 2 dager etter bryllupet eller før? det er vel bare og bestille bilettene i mitt nye navn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 3. februar 2007 #9 Del Skrevet 3. februar 2007 Jeg TROR det bare er elektroniske pass som godtas ved innreise til USA. Og innen mandagen før bryllupet rekker du ikke å få nytt pass i ditt nye navn. For du må ha ditt nye navn før du kan søke om nytt pass i nytt navn. Så ved reise til USA tror jeg det beste er å bestille billetter i gammelt navn, og reise med pass med gammelt navn... (må vel da bestille elektronisk pass i ditt gamle navn, dersom det kun er elektroniske pass som blir godtatt... Dette må du sjekke opp) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 3. februar 2007 #10 Del Skrevet 3. februar 2007 Se her ang pass og USA http://www.dep.no/jd/norsk/aktuelt/nyheter...540/dok-bn.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Skrevet 3. februar 2007 #11 Del Skrevet 3. februar 2007 Når man gifter seg og skifter navn går det vel automatisk og når man skal ha nye papirer tar man bare med seg attesten og viser den fram. Kan ikke huske vi måtte vente på noen papirer, jeg brukte attesten jeg fikk av presten. Vi reiste også rett etterpå så jeg gikk på passkontoret og fikk stempel på dagen, med navneendring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 4. februar 2007 #12 Del Skrevet 4. februar 2007 Stempel med navnendring er vel ikke godkjent i usa så vidt jeg husker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 4. februar 2007 #13 Del Skrevet 4. februar 2007 Denne tråden må jeg følge med på. Jeg skal også bytte navn, og syns den prosessen virker som en jungel... helt umulig å finne frem i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå