Gå til innhold

Hvor mange paralgin forte i døgnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter tirsdagens tannlegetime der jeg fikk renset opp en tann der en del av en gammel fylling var falt av, har jeg fått en usannsynlig tannpine som blir bare verre.

Først (onsdag) gikk det å holde i sjakk med 2 paracet, men onsdag kveld tok jeg 2 paralgin forte for å få sove. Våknet om natten og tok da 2 paracet og en ibux. Utover torsdag tok jeg 2 paracet +1 ibux ca hver 4.time, men ved 1700 tiden klarte jeg ikke mer, og måtte ta 2 paralgin forte. Dette dempet smertene, men tok dem ikke bort. Ca 2330 måtte jeg ta nye 2 paralgin forte, og spørsmålet er hvor mye paralgin forte kan jeg ta i løpet av et døgn???

Var innom tannlegen og fikk apocillin, har tatt 4 stk i dag og skal fortsette i 4 dager.

Hvor raskt bør man kjenne bedring? Bør jeg be om en annen antibiotika hvis det ikke er bedre i morgen etter 1 tabletten?

Typisk å få slikt rett før helgen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antagelig står det i pakningsvedlegget eller på pakka hvor mange du kan ta. Jeg synes ikke det høres ut som du overdoserer så lenge du har så vondt, men sjekk vedlegget.

Du kan jo alltids ringe tannlegen i morgen dersom du ikke har blitt bedre, antibiotika pleier vel å funke ganske raskt, og uansett greit å høre før helgen.

Skrevet

Paralgin forte er vel ikke så ulik Pnex forte?

Da jeg var på syke huset så fikk jeg to hver 6. time. Utover det så ga de annen smertestillende.

Da jeg kom hjem sto det på medisinboksen 2 Pinex forte hver 8. time.

Skrevet

OK, da fortsetter jeg med 2 hver 4. time. Ser ut som det kan gå greit. Men skulle gjerne hatt noe som tok smertene helt bort til natta...

Ringer tannlegen om ny antibiotika i morgen, hvis det ikke har blitt bedre utpå formiddagen.

Skrevet

Du bør heller bruke ibuprofen-medisiner, da de er mer effektive mot tannverk enn hva paracetamol-medisiner er. Dessuten er ikke ibuprofen like hardt for levra.

Skrevet

Jeg fikk vite at jeg kunne ta 8 i døgnet etter operasjonen min. Men vet ikke om det er individuelt. Ellers så brukte jeg også å ta ibux atmed pinex forten.

Skrevet
Du bør heller bruke ibuprofen-medisiner, da de er mer effektive mot tannverk enn hva paracetamol-medisiner er. Dessuten er ikke ibuprofen like hardt for levra.

Men ibuprofen er ikke bra for magesår.... Derfor har jeg ikke brukt Ibux. Men kommer til å prøve Ibux nå, for jeg har snakket med fastlegen og hun sier jeg kan ta en ekstra Nexium...

Ellers virker det som penicillinen begynner å funker, for det demper seg litt nå. Tok paralgin i formiddag, og neste runde tror jeg blir Ibux....

Skrevet

Følg pakkningsvedlegget. Man skal aldri leke doktor og medisinere seg selv utover hva som står.

Angående Paracet så regnes 10 gram som skadelig dose.

Dvs 1 pakke med 500mg Paracet på et døgn er skadelig.

Spiller ingen rolle om det er vanlig paracet eller forte, det er paracetamolen som er farlig for leveren.

Skrevet

Feil, det er omvendt.

Skrevet

Maksdosen for paralgin forte er 8 tabletter i døgnet.

Det er en anlig tommerfinger-regel at 48 timer etter at man har startet på en antibiotika-kur skal man merke gtydlig bedring, hvis ikke må man ta kontakt med lege/ tannlege igjen for å skaffe et annet antibiotikum.

Skrevet

Kanskje jeg tar feil, men jeg synes det høres ut som du tar altfor mye smertestillende jeg!?! Er det meningen at det skal være så vondt? Kanskje det er betennelse eller noe? Håper det går bedre...

Skrevet
Feil, det er omvendt.

Niks. Jeg var hos en tannkjøttspesialist og opererte ut visdomstann, han skrev ut resept på Ibuprofen til meg, det var det eneste de skrev ut fordi den var klart mer effektiv i tilfellene de hadde med å gjøre... Jeg kunne ikke bruke ibuprofen siden jeg amma (noe han spesialisten blånekta på at hadde noe å si, men apotekaren var enig med meg da...), og brukte paracetamol i stedet, men fikk da klar beskjed om at jeg kom til å ha mere vondt enn hvis jeg hadde kunnet bruke ibuprofen...

Skrevet
Niks. Jeg var hos en tannkjøttspesialist og opererte ut visdomstann, han skrev ut resept på Ibuprofen til meg, det var det eneste de skrev ut fordi den var klart mer effektiv i tilfellene de hadde med å gjøre... Jeg kunne ikke bruke ibuprofen siden jeg amma (noe han spesialisten blånekta på at hadde noe å si, men apotekaren var enig med meg da...), og brukte paracetamol i stedet, men fikk da klar beskjed om at jeg kom til å ha mere vondt enn hvis jeg hadde kunnet bruke ibuprofen...

Dette er riktig, men det er feil at paracetamol er hardere for magen enn ibuprofen/ibumetin....

Paracetamol er snill mot magen, ibumetin er det ikke!

Skrevet

Jeg ville ikke tatt mer enn 2 tbl paralgin forte 3-4 ganger daglig uten å ta kontakt med lege. Man bør ikke ta mer enn 1 gram paracetamol 3 ganger daglig, og paracetamol mengden i paralgin forte blir litt høyere enn dette dersom du tar 2 tbl fire ganger daglig. Men spørr legen eller tannlegen, smertene skal jo ikke være SÅ uutholdelige etter noen dager.

Skrevet

Det ga seg utover dagen i går, så det var nok en betennelse som gjorde at det ble så j**** vondt. Husker ikke så mye av torsdagsettermiddag, det gjorde vondt bare jeg snudde på hodet... tror jeg sov ganske mye, ikke så rart med all den paralgin fort'en... Men jeg konfererte med legen min på torsdag, og vi ble enige om at jeg kunne fortsette paralgin-kuren til fredag morgen, for å gi penicillinet tid til å virke.

I morges var det bare litt ubehagelig i tanna, og jeg tok 400 mg Ibux samtidig med Nexium, så da går det bra. Ellers har jeg ikke tatt noe annet enn penicillin i dag :-)

En venninne som har gått hos tannlegen forteller også at Ibux og lignende er bedre til tannverk!

Siden jeg ikke tåler Ibux lenger kunne jeg dessverre ikke hive innpå et par 600 mg, selv om jeg hadde veldig lyst en periode.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...