gard Skrevet 1. februar 2007 #1 Skrevet 1. februar 2007 Hei Var i butikken og skulle kjøpe olivenolje. Man kan velge alt fra Firstprice olivenolje til 30-40 kroner til olivenoljer fra Italia på flotte glassflasker til 400-500 kroner literen. Men det er ikke alltid at pris og kvalitet henger sammen og i dette tilfellet må jeg bare gjøre et tilfeldig valg siden jeg ikke har peiling. Er det noen her som er eksperter på olivenolje? Hvilken olivenolje gir mest for pengene? :-)
venus* Skrevet 1. februar 2007 #2 Skrevet 1. februar 2007 At det er forskjell ja! Men det kommer selvfølgelig an på hva du skal bruke oljen til. Det blir litt bortkastet å bruke dyr olje på å fritere pomfrites Jeg har to oljer, den ene brukes til steking og den andre brukes til dressinger og slikt. Angående merker, jeg ville spurt om råd. Husk at de dyreste oljene ofte er i butikken evig, så de er ikke nødvendigvis spesielt bra. Viestad hadde en artikkel om oljer i Magasinet. Søk, og du vil finne
Gjest Minimi Skrevet 1. februar 2007 #3 Skrevet 1. februar 2007 Er på ingen måte noen ekspert på olivenolje. Handler på kiwi og på kiwi her har de ikke det beste utvalget. Har pleid å ha Ybarra til 70 kr (veldig fornøyd med den), men kjøpte den til first price bare for å prøve og den luktet pjuk, smakte en liten forskjell. Kjøper Ybarra neste gang Bruker kun olje til steking og baking
Gjest Pax Skrevet 1. februar 2007 #4 Skrevet 1. februar 2007 (endret) Ja, det er forskjell. Før trodde jeg at jeg ikke likte olivenolje, kjøpte de billige til 30 - 40 kr. Men merket stor forskjell da jeg investerte i en til 100 kr. Men bruker fremdeles de billigste til utvortes bruk. Endret 1. februar 2007 av Succubus
Scheherazade Skrevet 2. februar 2007 #5 Skrevet 2. februar 2007 Mye forskjell! Har en firkantet blikkboks jeg ikke husker hva heter, og to dyre fra Oliviers jeg bruker til fest. KK hadde en super test om om olivenoljer for en stund siden, men den ligger visst ikke på nett. Men du kan sjekke Aperitif.
Gjest *Tara* Skrevet 2. februar 2007 #6 Skrevet 2. februar 2007 Husk at skikkelige olievenoljer skal være i flasker med farget glass.
gattissima Skrevet 2. februar 2007 #7 Skrevet 2. februar 2007 Stor forskjell, ja! Det er viktig å huske på at olivenolje er ferskvare, så den beste oljen er ferskest. Ofte står det ikke noe om produksjonsår og produksjonssted på de billige oljene. De store produsentene av billig olje blander ofte olje fra forskjellige land og produsenter, slik at det kan være ganske gammel olje på flaskene. Anbefaler deg å gå i en butikk der du får smake på oljene, og så velge den du liker best. Hvis du kjøper på supermarked: Sjekk produksjonsåret! Og fargen på flasken sier ingenting om oljen er god eller dårlig. Det kan være super olje på blanke flasker og harsk, gammel, fæl olje på mørke flasker.
Gjest bada Skrevet 2. februar 2007 #8 Skrevet 2. februar 2007 Jeg er ikke ekspert på olivenolje, men jeg har noen erfaringer som jeg kan dele. Det er lurt som venus* skriver å ha en olje til steking, baking o.l. (det kan godt være en veldig billig en, type First Price), og en til dressinger, til smakstilsetning, osv. Denne siste bør være av god kvalitet. Og siden spørsmålet ditt var hvordan man kan vite om dyre oljer er av god kvalitet eller ikke (for det finnes enorme kvalitetsforskjeller!), har jeg noen tips til hva du kan se etter (men dessverre ikke forslag til merker): De beste oljene er de man får etter første kaldpressing. Se derfor etter dette på etiketten. Oljer som er merket med AOP eller AOC (Frankrike), DOP (Italia) er garantert av beste kvalitet, da produsentene må oppfylle strenge krav for å få rett til å bruke disse betegnelsene. Flasken bør være mørk, da det betyr at oljen ikke har vært utsatt for for mye lyspåvirkning. De beste oljene har årstall angitt. Hvis du skal kjøpe olje nå, bør den være fra 2006. De fra 2005 vil ha tapt seg en del. Syreinnholdet (står på etiketten eller bak på flasken) bør være så lavt som mulig, under 1%, eller helst under 0,8%. Smaken på eksklusiv olivenolje varierer veldig etter hvor de kommer fra, og hva man fortrekker kommer an på smak og behag. Oljer fra Spania har gressmak etter min mening, noe mange liker godt. Italienske oljer kan ofte ha en veldig kraftig smak, enten pepperaktig eller fruktig. Franske oljer er ofte mildere. Jeg kan nesten ikke si at du skal prøve deg frem, da det vil bli veldig dyrt! Men jeg håper i hvertfall at dette har vært til litt hjelp.
gard Skrevet 2. februar 2007 Forfatter #9 Skrevet 2. februar 2007 Hei og takk for tilbakemeldingen. Skal se litt på Aperitif testen og se om de har noen av disse olivenoljene på Ultra. Hvis ikke er det en butikk i byen som spesialiserer seg på olivenprodukter så kanskje de har de der. Jeg kjøpte forresten to olivienoljer...en firstprice til steking...og en litt bedre til salater etc :-)
Gjest *Tara* Skrevet 2. februar 2007 #10 Skrevet 2. februar 2007 Stor forskjell, ja! Det er viktig å huske på at olivenolje er ferskvare, så den beste oljen er ferskest. Ofte står det ikke noe om produksjonsår og produksjonssted på de billige oljene. De store produsentene av billig olje blander ofte olje fra forskjellige land og produsenter, slik at det kan være ganske gammel olje på flaskene. Anbefaler deg å gå i en butikk der du får smake på oljene, og så velge den du liker best. Hvis du kjøper på supermarked: Sjekk produksjonsåret! Og fargen på flasken sier ingenting om oljen er god eller dårlig. Det kan være super olje på blanke flasker og harsk, gammel, fæl olje på mørke flasker. ← Cluet er at de ikke tapper skikkelige olivenoljer på blanke flasker. En annen ting - Gard - det er ikke lurt å steke i olivenolje. Den typen olje tåler ikke sterk varme ... det anbefales å bruke andre oljer til steking, eks. rapsolje.
Gjest bada Skrevet 2. februar 2007 #11 Skrevet 2. februar 2007 det er ikke lurt å steke i olivenolje. Den typen olje tåler ikke sterk varme ... det anbefales å bruke andre oljer til steking, eks. rapsolje. ← Det stemmer faktisk ikke. Sakset fra http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1315250 (helt nederst på siden): "Soyaolje, maisolje og solsikkeolje har en ganske nøytral smak og bør ikke brukes til steking fordi egenskapene forandrer seg ved høy temperatur. Mild olivenolje, rapsolje og jordnøttolje egner seg best til steking."
Gjest Elfrida Skrevet 2. februar 2007 #12 Skrevet 2. februar 2007 (endret) Cluet er at de ikke tapper skikkelige olivenoljer på blanke flasker.Jeg har en fantastisk fersk olivenolje med nydelig grønnfarve og nydelig smak som er på en helt blank flaske. Den er dog kjøpt i Italia hvor behovet for mørke flasker nok er litt mindre enn her, der går oljen unna! En annen ting - Gard - det er ikke lurt å steke i olivenolje. Den typen olje tåler ikke sterk varme ... det anbefales å bruke andre oljer til steking, eks. rapsolje. ← Hvis man bruker en en kaldpresset virgin olivenolje til steking vil man finne ut at det blir mye os og dårlig stekeresultat. Endret 2. februar 2007 av Elfrida
Gjest *Tara* Skrevet 2. februar 2007 #13 Skrevet 2. februar 2007 Det er sant, bada - det er extra-virgin olivenolje som ikke tåler sterk temperatur.
gattissima Skrevet 2. februar 2007 #14 Skrevet 2. februar 2007 Jeg har en fantastisk fersk olivenolje med nydelig grønnfarve og nydelig smak som er på en helt blank flaske. Den er dog kjøpt i Italia hvor behovet for mørke flasker nok er litt mindre enn her, der går oljen unna! ← Riktig. Det tappes nydelige oljer på blanke flasker også. Har en hjemme som er kjøpt her i Oslo. Fantastisk fersk grønn (og forholdsvis dyr) olivenolje fra Italia.
Gjest bada Skrevet 2. februar 2007 #15 Skrevet 2. februar 2007 Jo da, jeg tviler ikke på at det finnes gode oljer som er tappet på blanke flasker. De fleste gode olivenoljene tappes imidlertid på mørke flasker. Det er dessuten to grunner til at man bør velge mørk flaske (hvis man da ikke vet med sikkerhet at oljen er av god kvalitet uansett): 1) Man kan være ganske sikker på at oljen ikke har vært utsatt for mye sollys, som jo ødelegger den og gjør den harsk, og 2) den holder seg bedre på mørke flasker.
gattissima Skrevet 2. februar 2007 #16 Skrevet 2. februar 2007 Hvis oljen er fersk, og har en flott grønnfarge - kan man trygt kjøpe på blank flaske. Oppbevares den riktig (mørkt og kjølig - men ikke for kaldt) holder den seg like godt på begge type flasker. Mange oppbevarer oljen ute på kjøkkenbenken. Da må man velge en mørk flaske, hvis ikke vil oljen harskne ganske raskt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå