Supraspinatus Skrevet 1. februar 2007 #1 Del Skrevet 1. februar 2007 La oss si at jeg skal koke et egg. Har det da noe å si om jeg koker egget ved å bruke det varme eller kalde vannet fra springen? Tenkte at hvis det ikke har noe smaksforskjell eller annen vesentlig forskjell så er det varme vannet i springen gjerne 60grader eller mer, mens det kalde er 10-15grader. Vannet koker på 100grader. Da må jo det ta vesentlig lengre tid å varme vannet opp fra 15grader til 100 enn fra 60. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus* Skrevet 1. februar 2007 #2 Del Skrevet 1. februar 2007 For egg og poteter etc er det lurt å bruke varmt vann. Det er ikke farlig å bruke varmt vann til andre ting heller, men det kommer an på rørene. Noen rør avgir mer smak på varmtvannet enn andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 1. februar 2007 For egg og poteter etc er det lurt å bruke varmt vann. Det er ikke farlig å bruke varmt vann til andre ting heller, men det kommer an på rørene. Noen rør avgir mer smak på varmtvannet enn andre. ← Hmm.. hvorfor er det lurt? Er det mtp tidsbesparelsen? Jeg skal ihvertfall prøve dette neste gang.. hvis man har en stor gryte så er jo det snakk om kanskje 10minutts besparelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus* Skrevet 1. februar 2007 #4 Del Skrevet 1. februar 2007 Hmm.. hvorfor er det lurt? Er det mtp tidsbesparelsen? Jeg skal ihvertfall prøve dette neste gang.. hvis man har en stor gryte så er jo det snakk om kanskje 10minutts besparelse. ← Tid og strøm.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plonk Skrevet 2. februar 2007 #5 Del Skrevet 2. februar 2007 Det kommer an på rørene, og med dette på alderen på huset du bor i. Gamle varmtvannsrør er laget av kobber, og de avgir kobber i vannet, noe som ikke er lurt å spise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plonk Skrevet 2. februar 2007 #6 Del Skrevet 2. februar 2007 Du sparer for øvrig tid, men om du sparer strøm, tviler jeg på. Vannet i varmtvannstanken blir jo varmet opp av den samme strømmen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 2. februar 2007 #7 Del Skrevet 2. februar 2007 Du sparer for øvrig tid, men om du sparer strøm, tviler jeg på. Vannet i varmtvannstanken blir jo varmet opp av den samme strømmen... ← Hos oss blir vannet varmet opp av fjernvarme, mens komfyren går på strøm. Siden fjernvarmen er billigere og går på fellesutgiftene er det altså billigere for oss å ta varmtvann fra springen når vi skal koke vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huldali Skrevet 2. februar 2007 #8 Del Skrevet 2. februar 2007 Sånn generelt har jeg hørt at når man skal tappe vann fra springen for å drikke/koke osv bør man alltid la det renne litt først. Fordi vann som har stått i rørene kan inneholde blant annet kobber, jern osv. Skal alltid bruke kaldt vann har jeg lært, pga at varmt vann inneholder noe som ikke er bra å drikke. Nå er det jo dumt at jeg ikke husker akkurat hva, men så fort jeg finner det ut skal jeg poste et nytt svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huldali Skrevet 2. februar 2007 #9 Del Skrevet 2. februar 2007 e-post fra mattilsynet: Vann som står i rørene inne i bygninger/hus og i armatur (selve springen) kan inneholde tungmetaller som kan være skadelig. Kobberforgiftning kan være akutt, ellers er det mer en "lav dose over lang tid" problematikk som kan være en faktor som på flere ti års sikt for eksempel kan bidra til kreft. Noe av det samme gjelder for vann fra varmtvannstank fordi denne har metall inni, samtidig kan det ligge mye humus (partikler fra overflatevann) som gjennom årenes løp har samlet seg på bunnen og som kan inneholde uønskede stoffer, og ved trykkendringer kan dette virvles opp og bli med i vannet. Generell regel er at vannet skal renne i 3 minutter når det skal tas prøve av, og for eget bruk bør du la det renne til det er helt kaldt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Brite Skrevet 2. februar 2007 #10 Del Skrevet 2. februar 2007 paranoid nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mrs. Potter Skrevet 3. februar 2007 #11 Del Skrevet 3. februar 2007 Oi,dette har jeg aldri tenkt over en gang! Bruker alltid varmt vann for å spare tid jeg,men det skal jeg slutte med skjønner jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elanor Skrevet 3. februar 2007 #12 Del Skrevet 3. februar 2007 Jeg er en utålmodig sjel, så jeg koker ofte mesteparten av vannet i vannkoker først. Det sparer jeg masse tid på. Ikke er det farlig heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå