timtam Skrevet 1. februar 2007 #1 Skrevet 1. februar 2007 Vi skal snart kjøpe oss vår første bolig Synes det er morsomt å sitte å titte på boligannonser, men bør jeg bare se på de som har prisantydning en del mindre enn det vi kan betale? Altså, pleier boligene nå for tiden å gå mye over prisantydning? Vi ser primært i østlandsområdet, Oslo/Drammen... Hvis prisen pleier å ende over prisantydningen, hvor mye er det snakk om, sånn gjennomsnittlig?
Arkana Skrevet 1. februar 2007 #2 Skrevet 1. februar 2007 (endret) I Oslo og omegn kan du nok regne med at en bolig blir solgt til en pris over prisantydning eller i allefall ikke under takst, hvor mye er veldig varierende etter område, standard, størrelse eller rett og slett hvor mange som er interessert (inntrykket mitt etter de boligene vi har fulgt med på er også at jo lengre utenfor Oslo du kommer jo mer sannsynlig er det at boligen går til takst eller bare litt over, men kanskje jeg tar feil?). Vi ser selv etter en ny bolig i Oslo og ser etter boliger litt billigere enn maxprisen, det er greit å ha litt å gå på (litt dumt å bare kunne by takst og så er det noen andre interesserte med bedre råd som snapper den opp for bare femti tusen ekstra) og vi har fulgt litt med på boligmarkedet den siste tiden og ser at den typen boliger vi ser etter gjerne går over prisen (den siste gikk 500 000 over takst, men den var nok litt spesiell). Hvor mye du bør ha i slingringsmonn tør jeg ikke si, men følg litt med på hva lignende boliger blir solgt for i forhold til takst. Endret 1. februar 2007 av Arkana
Hobgoblin Skrevet 1. februar 2007 #3 Skrevet 1. februar 2007 Hehe, vi kjøpte vår første leilighet i høst i Oslo. Vi lærte oss fort til å beregne ca 100 000 over prisantydningen. Min kjære fant en statistikk på nettet (lurer på om det var på obos eller hos et meglerfirma?) som viste at leiligheter normalt går fra ca 100 000 til flere hundre tusen over prisantydning. Av og til har Aften artikler med oversikt på boligpriser også - du kan jo søke opp de? Men det har slått ganske bra til med å tenke 100 000 over for oss. Vi kjøpte selv leilighet. til 120 000 over antydningen.
abelille Skrevet 1. februar 2007 #4 Skrevet 1. februar 2007 Det er ganske normalt at boliger går over prisantydninger, ja. Det er vel mest normalt å begynne å by på prisantydningen. Dersom det da er flere interessenter, så kan prisen fort gå opp. En prisantydning skal likevel være reell, slik at dersom dere er eneste interessenter, så bør den egentlig gå for prisantydningen... (men meglere setter nok innimellom prisen litt av for å få flere til å komme på visning). Du bør nok sette av minst 100 000 over prisantydning, kanskje mer. Det er greit å ha litt å gå på i budrundene (og også dersom det er behov for noe oppussing). En bolig er verdt det kjøper er villig til å betale.
timtam Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 1. februar 2007 Takk for svar Regnet med at det som oftest går over takst ja, men greit å vite hvor mye man må regne med. Det som er så kjedelig er at alle de fine husene har prisantydning lik det vi har som makspris Men sånn er det vel for alle Håper på flere erfaringer/innspill!
talin Skrevet 1. februar 2007 #6 Skrevet 1. februar 2007 Finn ut hva dere klarer å betale trekk så ifra i mellom 10 og 20%. Så kan dere begynne å lete etter hus i denne prisklasse.
Pnin Skrevet 1. februar 2007 #7 Skrevet 1. februar 2007 Vi kjøpte hus i går! Det ligger i Akershus, og er like langt unna Oslo som Drammen i reisetid. Vi fikk det til 10.000 under takst. Vi holdt nesten på å ikke gå på visning, for dette huset lå så tett opp til hva vi hadde råd til i pris. Vi hadde tidligere sett på hus som var 3-500.000 rimeligere, og vi var med på tre budrunder før vi kjøpte huset i går. Alle de tre "rimeligere" husene gikk mye over takst (2-400.000). Så av egne erfaringen vil jeg kanskje anbefale begge deler? Sjekk både de husene som ligger en del under smertegrensa, men ikke avfei drømmehuset som uoppnåelig om det ligger tett opp til det dere kan gi. Kanskje er dere heldige. Lykke til!
Gjest gjesta Skrevet 1. februar 2007 #8 Skrevet 1. februar 2007 Jeg vet om noen som nettopp kjøpte i samme område. Prisantydning var 1.400.000, men huset gikk til 1.100.000, altså trehundretusen under takst. Jeg vet også flere andre som har kjøpt til langt under takst. Det har også jeg, 10% under takst..
timtam Skrevet 2. februar 2007 Forfatter #9 Skrevet 2. februar 2007 Det var positivt å høre fra dere siste Da kan jeg i hvertfall fortsette å se i øvre del av det vi kan klare også, selv om jeg må prøve å ikke bli hodestups forelsket i noe..
Sashagirl Skrevet 2. februar 2007 #10 Skrevet 2. februar 2007 Kjøpte mitt første hus i forrige uke, og var så heldig å få det til 30.000 under prisantydning. Hadde egentlig aldri regnet med det, så for meg at det skulle havne minst 100.000,- over, men jeg satte kort frist på budet, og de andre budgiverne rakk ikke å ordne sin finansiering i tide hihi... FLAKS at selger var fornøyd med 30k under Boligen er i Østfold
Apple- Skrevet 3. februar 2007 #11 Skrevet 3. februar 2007 Du må jo se an litt, men det kan lønne seg å være førstemann til å legge inn bud, og legge det inn under prisantydning. Vi har sett aktivt på bolig siden tidlig i høst, og syns ofte de gikk veldig langt over prisantydning. Da vi begynte å være med i budrunder, viste det seg at første bud ofte begynte på eller over prisantydning. Det var da vi bestemte oss for at vi ville prøve en annen taktikk, og begynte å legge inn det første budet. I det "verste" tilfellet begynte vi 150 000 under prisant., og boligen endte opp bare 50 000 over, faktisk den rimeligste (sett ift. prisant.) av alle de vi har vært med på. Jeg tror det er noe med psykologien i dette (skyt meg hvis jeg tar feil, da, jeg gjetter :kgblunk: ), noen (oss i dette tilfellet) bestemmer hvor mye/lite de syns boligen er verdt. Hvis dette er, si 100 000 under prisant., begynner man kanskje å lure litt hvis man selv hadde sett for seg å gå til maks 200 000 over prisant. (ikke uvanlig her). Det er min (foreløpige ) teori. Kanskje jeg tar feil, men faktum er at de boligene vi har lagt inn første bud på, har gått til lavere pris enn jeg hadde forventet sett ut ifra prisant. Jeg er selvfølgelig ekspert, jeg har fulgt med på det lokale eiendomsmarkedet i over to år!
Gjest Turi Skrevet 4. februar 2007 #12 Skrevet 4. februar 2007 Prisantydning settes gjerne ut fra omsetninger i området i det siste. Siden prisstigningen i fjor var 15%, sier det seg at historiske tall ofte blir litt lave. Så er det noen som treffer bedre enn andre, men til sist er det antall interessenter og deres økonomi og grad av interesse som avgjør. Bare vær bevisst på hva som ER grensen, og ikke la dere rive med til å gå over.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 5. februar 2007 #13 Skrevet 5. februar 2007 Vi solgte for 110 000 over og kjøpte for 130 000 under, så det kommer an på. Megleren vi kjøpte av har alltid alt for høye priser i forhold til hva som er reellt.
Gjest Gjesta Skrevet 6. februar 2007 #14 Skrevet 6. februar 2007 Bare vær bevisst på hva som ER grensen, og ikke la dere rive med til å gå over. ← Enig med Sissan, det er lett å la seg rive med i en budrunde. Vi ga ca 200 000 over prisantydning når vi kjøpte der vi bor nå. Men syntes i utgangspunktet at prisen var vel lav, og vi hadde muligheten til å betale dette. Nå var dette borettslagsbolig da, så vi trang ikke å by siden vi hadde forkjøpsrett. Nå et halvt år etter fikk naboen takst 75 000 over det vi ga for helt tilsvarende bolig. Men vi fikk også 100 000 over for leiligheten vår, og syntes at under en halv million var greit mellomlegg når vi gikk fra en leilighet i 4. uten heis med en solfattig balkong til en tomannsbolig med solrik uteplass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå