Kykkelikokos Skrevet 1. februar 2007 #1 Skrevet 1. februar 2007 Vi kjøpte oss helt ny leilighet i et nyoppført borettslag i sommer. Vi betale 150 000kr i innskudd, og leiligheten var til sammen verdt 1,4 millioner inkludert vår fellesgjeld da vi overtok den (den har steget med ca 100 000kr i verdi siden da). Vi har mulighet til å betale ned fellesgjelden individuelt om vi ønsker det. Akkurat nå har vi 5 års avdragsfrihet på fellesgjelden vår. Det jeg lurer på er om det lønner seg å betale ned fellesgjelden ved å ta opp lån i en annen bank? Jeg får nemlig bli kunde i jernbanepersonalets bank nå, og jeg har hørt at de har veldig gode betingelser både på lån og forsikringer. Hvis renten viser seg å bli lavere der enn den renten Sparebank1 tilbyr på fellesgjelden, så vil vi vel spare en del? I tillegg får vi frihet til å behandle lånet som vi vil, og trenger ikke følge andres valg angående flytende eller låst rente. Vi kan også begynne å betale ned på lånet og ikke bare betale renter. Vil det bli vanskeligere å få solgt leiligheten dersom vi har kun 600kr i husleie og resten som salgspris?
Arkana Skrevet 1. februar 2007 #2 Skrevet 1. februar 2007 Vil det bli vanskeligere å få solgt leiligheten dersom vi har kun 600kr i husleie og resten som salgspris? ← Nei, tvert i mot. Mange, inkludert meg selv, skyr boliger med høy fellesgjeld som pesten, og med rette da dette er et svært ugunstig lån. Jeg ville mye heller tatt opp høyt boliglån enn å ha høy fellesgjeld.
Kykkelikokos Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 1. februar 2007 Fellesgjeldlånet er egentlig ikke så ugunstig slik det er nå da: 5% rente (den har steget for 2007) og 5års avdragsfrihet. Det jeg frykter er at hvis det er flere leiligheter til salgs samtidig som våres, så vil de velge de andres leilighet fordi den er det enklere å få lån til. Der trenger de "bare" ta opp f.eks 300 000kr i lån. Fellesgjelden bli jo utenom. Ingen vurdering av betalingsevnen på fellesgjelden.
Dixie Skrevet 1. februar 2007 #4 Skrevet 1. februar 2007 Det er ingen fasitsvar på det, men du er jo inne på det viktigste da. Generelt sett lønner det seg ikke å låne penger til å løse inn fellesgjeld (da de stort sett har gunstigere vilkår på lånet enn du kan få som privat kunde) Men om du har veldig gode vilkår i den banken du snakker om kan det jo kanskje lønne seg. Du får bare sammenlikne og se nesten... Det andre er jo selfølgelig at du beholder større flekisbilitet ved å ha ett privat lån (meed tanke på perioder med avdragsfrihet m.m.) Tror ikke du skremmer bort noen potensielle boligkjøpere ved å løse inn fellesgjelden, men det kan kanskje forvirre noen.. De vil ikke forstå hvorfor "innskuddet" på denne leiligheten er så mye høyere enn på naboens. Og om ett borettslag får "rykte" på seg til å ha veldig høy fellesgjeld er det nok noen som ikke kommer til å se på eiendommen din, uansett hvor lav fellesgjeld du har.
Gjest niomi Skrevet 1. februar 2007 #5 Skrevet 1. februar 2007 Fellesgjeldlånet er egentlig ikke så ugunstig slik det er nå da: 5% rente (den har steget for 2007) og 5års avdragsfrihet. Det jeg frykter er at hvis det er flere leiligheter til salgs samtidig som våres, så vil de velge de andres leilighet fordi den er det enklere å få lån til. Der trenger de "bare" ta opp f.eks 300 000kr i lån. Fellesgjelden bli jo utenom. Ingen vurdering av betalingsevnen på fellesgjelden. ← Neinei. Helt feil. Fellesgjelden regnes med i lånegrunnlaget. Ihvertfall i seriøse banker.
Kykkelikokos Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #6 Skrevet 1. februar 2007 Jo, i og for seg gjør de jo det. Men skulle de ha 300 000kr i egenkapital fra før, så er det i hvert fall lettere for dem å bare kjøpe den leiligheten som man ikke trenger ekstra lån på og som i tillegg har avdragsfrihet. Tilsynelatende lurt der og da, men ikke i lengden.
Pnin Skrevet 1. februar 2007 #7 Skrevet 1. februar 2007 Vi har mulighet til å betale ned fellesgjelden individuelt om vi ønsker det. Akkurat nå har vi 5 års avdragsfrihet på fellesgjelden vår. ← Kan dere virkelig betale ned fellesgjelden nå mens dere har avdragsfrihet? Jeg ville tro at borettslaget har inngått en avtale med banken mot dette?
Gjest niomi Skrevet 1. februar 2007 #8 Skrevet 1. februar 2007 Har man 300.000 i egenkapital, går man vel sjelden inn i slike prosjekter... For øvrig har store deler av min bekjentskapskrets handlet leilighet i løpet av de siste par årene. Kun én har kjøpt (lavt innskudd, høy fellesgjeld), og det var fordi avgragsfriheten var så lang som 10 år. Etter 4 år kommer han til å selge seg ut. For som regel er kvadratmeterprisen for slike boliger skyhøy, og kosnadene blir store når den avdragsfri perioden er over.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. februar 2007 #9 Skrevet 1. februar 2007 Ja det kan jeg bekrefte også: Alle som skal kjøpe bolig enten det er med eller uten fellesgjeld må kredittsjekkes mht fellesgjelden også. Jeg er slett ikke sikker på at dere får bedre betingelser en annen plass enn der dere har fellesgjelden. Men det er ingen som hindrer dere i å begynne å betale ned på fellesgjelden der den står i dag. Det vil gi dere mer å rutte med når dere selger en gang. Om folk vil la være å kjøpe deres leilighet fordi den har lavere fellesgjeld og høyere innskudd? Totalen blir nøyaktig lik, det er bare et spørsmål hvor man har den høyeste gjelden. Lav fellesgjeld (som altså er delvis nedbetalt) gir kjøper en lavere husleie/felleskost og det må vel i seg selv telle? Uansett anbefaler jo alle å betale ned fellesgjelden og unngå slike avdragsfrie perioder fordi det kan gi uforholdsmessige store uventede kostnader om noen år. Hvis renten fortsetter å stige vil det jo være en fordel å ha betalt ned gjelden, ikke sant? Men jeg kan aldri tenke meg at du som enkelt person klarer å få bedre betingelser på et lån enn de som forhandler på vegne av flere får til. I så fall er det noe riv ruskende galt med forhandlingsevnen/viljen til de som har forhandlet fellesgjelden.
Kykkelikokos Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #10 Skrevet 1. februar 2007 (endret) Det er flere som har ytret ønske om å få betale ned fellesgjeld fordi det nettopp er mange eldre mennesker i borettslaget som har solgt huset sitt for å flytte i en mer lettstelt leilighet. Vi har mulighet til å betale ned fellesgjelden nå, men det koster borettslaget 25000kr. Det gjør det uansett fordi det ER flere som har bestemt seg. Det er mulig at vi ikke vil kunne få konkurransedyktige renter som privatperson i forhold til det å ha fellesgjeld, men jeg vil i hvert fall undersøke. Jernbanepersonalets bank har rykte på seg for å ha de beste betingelsene som er. Vi får se. Det ble forøvrig ikke kjørt noe kredittsjekk på oss da vi kjøpte leiligheten. Endret 1. februar 2007 av darkness|
Dixie Skrevet 1. februar 2007 #11 Skrevet 1. februar 2007 Har man penger til inskuddet så er det ingen som kommer til å kredittsjekke dere. Men skal man låne penger til innskuddet i en bank (som ikke anbefales) vil bankene se på totalverdien på leiligheten (inskudd + fellesgjeld) og vurdere om de bør gi lån eller ikke
Kykkelikokos Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #12 Skrevet 1. februar 2007 Det er sikkert riktig Dixie. Grunnen til at jeg er litt usikker på dette (sett bort i fra at det ikke er sikkert vi få billigere betingelser) er at boligbyggerlaget fraråder folk å betale ned leiligheten. De mener det ikke lønner seg og at det blant annet vil bli vanskeligere å selge.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. februar 2007 #13 Skrevet 1. februar 2007 Og banken kommer til å si det motsatte - de vil helst ha dere som kunder. Så da bør dere vel helst finne en nøytral rådgiver som har peiling på dette?
Kykkelikokos Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #14 Skrevet 1. februar 2007 Hm. Jeg vet ikke helt hvem vi skulle ha spurt, jeg
Pnin Skrevet 1. februar 2007 #15 Skrevet 1. februar 2007 Så da bør dere vel helst finne en nøytral rådgiver som har peiling på dette? ← Eller gjøre dere opp en mening selv? Få synspunktene og argumentene fra boligbyggelaget, fra banken, og eventuelt andre med erfaring fra samme dilemma, sett dere ned og tenk gjennom argumentene, deres egen situasjon og hva som vil være det beste for akkurat dere.
gaja Skrevet 1. februar 2007 #16 Skrevet 1. februar 2007 signerer arkana. gidder ikke å møte på visninger til hus som har over 5000 i fellesutgufter, og er veldig skeptisk til de med felleutgifter over 3000. Dette pga friheten med egne lån. Kanskje får man ikke like gode betingelser, men skjer det noe med inntektene eller utgiftene våre har vi gode kundebehandlere i banken vår som hjelper oss under krisa. Husleia må betales uansett... jeg vet ikke hvordan jernbanepersonalets bank er, men alle statsansatte kan låne i statens pensjonskasse, og de har mye bedre vilkår enn noen privat bank kan tilby. Så det er mulig å få bedre vilkår som enkeltperson enn borettslaget har fått.
Kykkelikokos Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #17 Skrevet 1. februar 2007 Jeg tror jeg kan låne i statens pensjonskasse. Har i hvert fall pensjon der.. men har de vanlig huslån?
gaja Skrevet 1. februar 2007 #18 Skrevet 1. februar 2007 er du medlem der, så kan du låne der. hvert medlem kan låne inntil 1 250 000, så hvis et par er medlemmer kan de låne 2,5 mill. Selvsagt avhengig av inntekt osv. jeg tror renta der nå er 3,75 eller 3,9 eller no sånt
momo Skrevet 1. februar 2007 #19 Skrevet 1. februar 2007 Vi bor i andelsleilighet med høy fellesgjeld. Det var helt nytt når vi kjøpte oss inn. Leiligheten kostet 700 000 og fellesgjeld var 900 000. Vi kunne betale ned så mye vi ønsket på fellesgjelden. Vi valgte å ikke betale ned noe av den, ser nå at de som valgte å betale alt får ikke solgt, mens de som gjorde som oss får solgt. Men her har de veldig bra avtale på fellsgjelda, den er 5 år avdragsfri og over 30 år, lav rente. Nå betaler vi 3600 i husleie, om noen år blir det 5100. De som ikke har fellesgjeld betaler 1000 kr i husleie.
gaja Skrevet 1. februar 2007 #20 Skrevet 1. februar 2007 http://www.spk.no/templates/HtmlPage.aspx?id=1910 renta er 3,75, ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå