Gjest Tanita Skrevet 1. februar 2007 #1 Del Skrevet 1. februar 2007 Går det an å klage på en dårlig attest? Jeg slutta i jobben for ett års tid siden (jobba der i to år, mye gratis overtid og strakk meg langt for den jobben), etter å ha mast litt på henne om å få arbeidsattest, påstår den tidligere arbeidsgiveren at hun nå har sendt attest, og der står det kun når jeg begynte og slutta og arbeidstittelen min. Der hadde jeg hovedansvar for den daglige driften av firmaet hennes og lærte opp andre ansatte, og jobbet hver dag inkl lørdag med dårlig lønn (90 kr timen - steg til 100 kr timen) og masse gratis overtid. Jeg holdt kurs for henne og hjalp henne med mange ting også. Og det eneste jeg får igjen er en sur "ex-sjef" - hun ble veldig sur da jeg sa opp! Og en utrolig dårlig attest. Hun er kjent for å gjøre det vanskelig for sine tidligere ansatte når det gjelder å få nye jobber. Og nå har jeg tenkt å søke ny jobb men er redd for at ex-sjefen og den dårlige attesten skal ødelegge for meg. Hun var direkte ufin da jeg snakka med henne på telefonen mens jeg egentlig skulle ha sagt fra hva jeg mener om å ringe til alle døgnets tider og plage meg familien og alle da jeg ble sykmeldt. Det lønner seg å være høflig hele veien men får ikke så mye igjen for all jobbingen - heller motsatt. Går det an å klage og kreve at hun i det minste skriver hvilke arbeidsoppgaver jeg hadde? For de var mange... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 1. februar 2007 #2 Del Skrevet 1. februar 2007 Ja, du har krav på at det skal stå hvilke arbeidsoppgaver du har hatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tanita Skrevet 1. februar 2007 #3 Del Skrevet 1. februar 2007 Jeg sa det til henne på telefonen, men da sa hun at det ikke er noe krav om det - og hun spurte hvor i all verden jeg har hørt det der... Hun ble skikkelig sur. Må legge til at hun ikke akkurat følger regler/lover. Hun jobber mye svart(betaler ikke skatt/registrerer ikke alt som kommer inn) og registrerte ikke meg i arbeidstaker-registeret og har unnlatt å registrere en venninne som jobba der i skatteregisteret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 1. februar 2007 #4 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Joda, i følge arbeidsmiljøloven (paragraf 15-15) har arbeidstaker krav på en attest som inneholder "opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet". Jeg skjønner jo at du ikke akkurat kan bruke henne som referanse, men stå på ditt og krev en attest, du har tross alt jobbet der og har krav på bevis for det arbeidet du har gjort. Endret 1. februar 2007 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tanita Skrevet 1. februar 2007 #5 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Jeg skal prøve å kreve det av henne, men da jeg spurte om det sto der, hva arbeidet gikk ut på så gjorde det ikke det så jeg sa at det er minstekravene nå - og da mente hun at det ikke var det og at jeg løy. Hun er veldig vanskelig, så men kan en slik mangelfull attest være avgjørende om arbeidsgiveren vil gi jobben eller ikke? Endret 1. februar 2007 av Tanita Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 1. februar 2007 #6 Del Skrevet 1. februar 2007 Tja, det står i det minste stillingstittelen din, er det rimelig klart ut fra det hva arbeidsoppgavene dine har vært (noen ganger er jo stillingstitler litt diffuse, mens alle f.eks. vet hva en hjemmehjelp eller en regnskapsfører driver med)? I såfall kan det være nok med dette, men hvis det du har gjort har strukket seg vesentlig utenfor de normale arbeidsoppgavene for en med tilsvarende stilling (som det jo virker som om du har) er det desto viktigere at du får dokumentert den erfaringen du har. Det trenger ikke være negativt ved en framtidig ansettelse, men samtidig ville jeg personlig, ved et evt spørsmål om hvorfor mer spesifikke arbeidsoppgaver ikke er nevnt, kviet meg for å henvise til en uenighet med tidligere arbeidsgiver. Er det mulig for deg å ta dette høyere opp i bedriften du jobbet i eller er vedkommende øverste sjef? Jeg vet virkelig ikke hva du skal gjøre og hvem du evt kan snakke med (men det er garantert en eller annen instans som kan fortelle deg hvordan du best går videre med dette), alt jeg vet er at dette har du krav på, men det er jo som du ser lettere sagt enn gjort når man har med urimelige mennesker å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Talula Skrevet 1. februar 2007 #7 Del Skrevet 1. februar 2007 Tja, det står i det minste stillingstittelen din, er det rimelig klart ut fra det hva arbeidsoppgavene dine har vært (noen ganger er jo stillingstitler litt diffuse, mens alle f.eks. vet hva en hjemmehjelp eller en regnskapsfører driver med)? I såfall kan det være nok med dette, men hvis det du har gjort har strukket seg vesentlig utenfor de normale arbeidsoppgavene for en med tilsvarende stilling (som det jo virker som om du har) er det desto viktigere at du får dokumentert den erfaringen du har. Det trenger ikke være negativt ved en framtidig ansettelse, men samtidig ville jeg personlig, ved et evt spørsmål om hvorfor mer spesifikke arbeidsoppgaver ikke er nevnt, kviet meg for å henvise til en uenighet med tidligere arbeidsgiver. Er det mulig for deg å ta dette høyere opp i bedriften du jobbet i eller er vedkommende øverste sjef? Jeg vet virkelig ikke hva du skal gjøre og hvem du evt kan snakke med (men det er garantert en eller annen instans som kan fortelle deg hvordan du best går videre med dette), alt jeg vet er at dette har du krav på, men det er jo som du ser lettere sagt enn gjort når man har med urimelige mennesker å gjøre. ← Håpløst med sånne umulige folk som nekter å innse at andre kan ha rett.. Kanskje dette er noe for arbeidstilsynet? Eller om du er medlem i en fagforening, kanskje de kan hjelpe deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 1. februar 2007 #8 Del Skrevet 1. februar 2007 Kanskje dette er noe for arbeidstilsynet? ← Ja, arbeidstilsynet var de jeg tenkte på. Satt her og vred hjernen og kom ikke på hva det heter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 1. februar 2007 #9 Del Skrevet 1. februar 2007 Høres sikkert litt bra ut. men det er ikke alltid det er bra med en attest der dte står at du gjorde en god jobb. At de ble sur fordi du sluttet betyr at de trengte deg. Det vet folk som leser attester, og hvis de trengte deg, så trenger nye arbeidsgiver sikkert deg også, siden da må du være bra. Skjønner? Sier ikke at det alltid er sånn, men du skal ikke se bort i fra det heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Talula Skrevet 1. februar 2007 #10 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Høres sikkert litt bra ut. men det er ikke alltid det er bra med en attest der dte står at du gjorde en god jobb. At de ble sur fordi du sluttet betyr at de trengte deg. Det vet folk som leser attester, og hvis de trengte deg, så trenger nye arbeidsgiver sikkert deg også, siden da må du være bra. Skjønner? Sier ikke at det alltid er sånn, men du skal ikke se bort i fra det heller. ← Det kan jo hende, men det er i tilfelle ganske smålig av en arbeidsgiver synes jeg. Hvis noen har gjort en svært god jobb for en, og man nødig gir slipp på den ansatte, burde man som takk for en godt utført jobb skrive det i attesten. Endret 1. februar 2007 av Talula Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sitrus Skrevet 1. februar 2007 #11 Del Skrevet 1. februar 2007 Høres sikkert litt bra ut. men det er ikke alltid det er bra med en attest der dte står at du gjorde en god jobb. At de ble sur fordi du sluttet betyr at de trengte deg. Det vet folk som leser attester, og hvis de trengte deg, så trenger nye arbeidsgiver sikkert deg også, siden da må du være bra. Skjønner? Sier ikke at det alltid er sånn, men du skal ikke se bort i fra det heller. ← Det er jo sant, og i hvert fall noe de påpeker i arbeidsmarkedsartikler i avisene. Samtidig må man jo bli litt paranoid; jeg har selv gode attester fra jobber jeg vet jeg har gjort tilfredsstillende og hvor jeg har vært greit nok likt - og synes det er tragisk om ny arbeidsgiver antar at jeg fikk god attest fordi man ville bli kvitt meg... Men i dette tilfellet er det jo bare snakk om å få spesifisert arbeidsoppgaver og ansvarsområde; det har ikke med å få skryt eller ikke å gjøre. Synes arbeidsgiver virker helt urimelig - og hadde nesten vurdert å melde henne til arbeidstilsynet eller andre; hun driver jo også delvis ulovlig. Bokettersyn...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Talula Skrevet 1. februar 2007 #12 Del Skrevet 1. februar 2007 Men i dette tilfellet er det jo bare snakk om å få spesifisert arbeidsoppgaver og ansvarsområde; det har ikke med å få skryt eller ikke å gjøre. Synes arbeidsgiver virker helt urimelig - og hadde nesten vurdert å melde henne til arbeidstilsynet eller andre; hun driver jo også delvis ulovlig. Bokettersyn...? ← :enig_anim: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tanita Skrevet 2. februar 2007 #13 Del Skrevet 2. februar 2007 Hvor kan jeg tipse om henne slik at de tar bokettersyn på henne? Jeg snakka med en venn idag, og i stillingen hans skriver han attester på ansatte, og der skriver de en ekstra god attest hvis de mener at personen ikke trengs der mer og at de vil at personen skal få den jobben han/hun søker på. Ellers skriver de en helt vanlig attest. Det ga meg noe å tenke på. Jeg ringte henne idag, for da jeg fikk attesten, mangla også 5 måneder arbeidstid. Jeg starte i april og der sto det at jeg starta i september. Hun prøver seg på alle måter. I sommer fikk jeg ikke feriepengene mine mens andre jenter som jobba der hadde fått sine, så jeg måtte ringe henne og mase om de. +++++ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sitrus Skrevet 2. februar 2007 #14 Del Skrevet 2. februar 2007 Hvis du skal melde henne for ulovlig drift eller mangelfullt eller feilaktig regnskap kan du si fra til Fylkesskattesjefen, eller Likningskontoret. Men du bør jo tenke deg om før du gjør noe så drastisk, særlig før du har fått attesten din... Dessuten bør du være relativt sikker på at hun bryter loven (og da er det jo faktisk en plikt å melde fra...). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest 1 Skrevet 2. februar 2007 #15 Del Skrevet 2. februar 2007 Da mente hun at det ikke var det og at jeg løy. ← Så viste du henne straks loven/avtalen der det står at dette ikke er løgn, slik at hun fikk skriftlig henvisning, der du ber om skriftlig svar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2007 #16 Del Skrevet 2. februar 2007 Hva med å skrive en ny attest og sende den til hende og foreslå at hun kan signere den hvis hun ønsker? da slipper hun "arbeidet" med å lage enny, og du får den attesten du ønsker Og så hadde jeg meldt henne etterpå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pax Skrevet 3. februar 2007 #17 Del Skrevet 3. februar 2007 Gjør som Vampyra sier. Jeg har ofte skrevet mine egne attester, bare fått den tidligere arbeidsgiveren til å signere. Om det ikke fungerer, ville jeg skrevet et nytt brev med henvisning til regelverket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tanita Skrevet 3. februar 2007 #18 Del Skrevet 3. februar 2007 Ja, det verste er at jeg ikke kan vise en attest fra der når jeg skal søke jobb nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Labellamia Skrevet 3. februar 2007 #19 Del Skrevet 3. februar 2007 Jeg sa det til henne på telefonen, men da sa hun at det ikke er noe krav om det - og hun spurte hvor i all verden jeg har hørt det der... Hun ble skikkelig sur. Må legge til at hun ikke akkurat følger regler/lover. Hun jobber mye svart(betaler ikke skatt/registrerer ikke alt som kommer inn) og registrerte ikke meg i arbeidstaker-registeret og har unnlatt å registrere en venninne som jobba der i skatteregisteret. ← Si du vil ha en skikkelig attets ellers går du til arbeidstilsynet. Da tenker jeg pipa får en annen lyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 4. februar 2007 #20 Del Skrevet 4. februar 2007 Jeg snakka med en venn idag, og i stillingen hans skriver han attester på ansatte, og der skriver de en ekstra god attest hvis de mener at personen ikke trengs der mer og at de vil at personen skal få den jobben han/hun søker på. Ellers skriver de en helt vanlig attest. Det ga meg noe å tenke på. Tror egentlig ikke at dette er så vanlig, i alle fall ikke de fleste steder. Jeg har fått gode attester der jeg har jobbet, og jeg liker nå å tro at det er fordi jeg har gjort en god jobb og ikke noe annet. I tillegg har alle attestene blitt skrevet etter at jeg har sluttet, og dette er jo også det vanlige for attestskriving, og da har det selvsagt ikke noe å gjøre med at man vil bli kvitt personen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå