Grooo Skrevet 1. februar 2007 #1 Skrevet 1. februar 2007 Åhhh, blir gal! Har fått en ny 80-Billyhylle, så nå har jeg to 80-hyller, en 60-hylle og en avsluttning på 30 cm satt sammen i vinkel i kjellerstua. Alle bøkene mine er stablet ut over skrovebordet og gulvet, og de burde vært på plass i hylla for lenge siden. Men hvordan organiserer jeg dem? Romaner, krim, fantasy, fag, barnebøker og ungdomsbøker hver for seg som på jobben? Hard/pocket-bøker hver for seg? Det siste sparer en del plass, for da kan jeg sette hylleplatene tettere der det bare er pocketbøker. Men da blir jo blandt annet Mankell-bøkene mine splittet... Fra før har jeg hatt litt forskjellige (u)-systemer i systemet, en del sortert etter størrelse for å spare plass, men nå har jeg jo fått en 80-modul til så jeg trenger kanskje ikke spare SÅ mye lenger. Har blandt annet masse bøker om og fra Kina, alle slags mulige romaner av kinesiske forfattere eller som omhandler Kina på ett eller annet vis. Før har jeg hatt dem i en egen hylle, de fyller en 80-bredde alene. Hjelp!
Daria Skrevet 1. februar 2007 #2 Skrevet 1. februar 2007 Har all skjønnlitteraturen min alfabetisk, uavhengig av innbinding og størrelse, bla. av samme grunn som du er inne på -har samme forfatter i både pocket og innbundet. Barn- ungdom- og voksenbøker samlet, lyrikk/skuespill for seg. Fagbøker i egen hylle, dels etter et nokså primitivt dewey, dels etter andre ting (hobbybøker på hobbyrommet, sangbøker ved pianoet osv). Du kan jo skille ut et egen Kina-samling?
Gjest Talula Skrevet 1. februar 2007 #3 Skrevet 1. februar 2007 Jeg har alt sortert alfabetisk, pocket og innbundet utgave om hverandre, synes det er lettere å finne det da. Og sortert kronologisk på hver enkelt forfatter. Selv har jeg en del historie, kunst og musikk - bøker og har sortert det ut i en egen liten samling.Synes Darias ide var god;lag en egen Kina - samling
Gjest sitrus Skrevet 1. februar 2007 #4 Skrevet 1. februar 2007 Nå er jeg ikke bibliotekar, men synes personlig ikke alfabetisk orden er det som funker verken i cd-, dvd- eller bokhyller. Når jeg leter etter en bok tenker jeg ikke nødvendigvis på forfatterens etternavn (jeg har oppdaget at jeg generelt er dårlig til å koble forbokstaver med fornuft.... f eks er jeg dårlig i spill hvor man skal finne et antall ord på en bokstav, mens jeg er over gjennomsnittet i kunnsskapsspill..), men mer en "helhet". Så jeg har bøkene sortert (eller ikke sortert) etter hvor godt jeg liker dem, tema, delvis, og hvordan jeg synes de hører sammen med andre bøker. Favorittbøkene er plassert i øyenhøyde og lett synlig, bøker jeg ikke har lest nederst ved gulvet, stort sett. Jeg har skjønn- og faglitteratur stort sett hver for seg, eller i det minste på hver sin side av en hylle. Det samme med tegneserier, de oppbevares på siden i bokhylla, litt på grunn av formater (enten i tidskriftsamler; hefter som Mjau Mjau, Forresten o.l, eller "som bøker"; Jimmy Corrigan, Krazy Kat og annet i fint format) Alfabetisk fungerer jo bra på biblioteket, men hjemme vil jeg ha et system som passer til hjernen min.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 1. februar 2007 #5 Skrevet 1. februar 2007 Jeg har sortert bøkene mine tematisk, synes det er veldig greit å finne fram da. Det meste av det jeg har framme er faglitteratur, skjønnlitteraturen ligger stablet ned i ti pappesker jeg håper å få opp snart... Har også sortert etter farge, synes det var stilig, men litt vanskelig å få til pga. ulik størrelse på bøker og hyller.
Gjest Lizzi Skrevet 1. februar 2007 #6 Skrevet 1. februar 2007 Jeg er enig med Sitrus i at hjemme må en ha det som passer en selv best. Hensikten med systemene ¨på biblioteket er jo at alle skal kunne finne det de leter etter. Hjemme holder det jo at en selv vet hvor tingene er. Forøvrig har jeg skjønnlitteratur alfabetisk, pocketutg. innkl.. Barnebøkene står for seg. Det samme gjør faktabøker, hobbybøker, leksikon, div dyreserier m.m.. Jeg har ikke bokreoler, men hobbyplank rett under taket div steder, noen hyller hist og her, trappeavsats osv. Hørtes kanskje rotete ut, men jeg har system
Grooo Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 1. februar 2007 Hm... Jeg er jo bibliotekar da, så "biblioteksystem" blir ikke for slitsomt eller vanskelig for meg å ha hjemme. Får sette på plass alle tegnesierene på nederste hylle i kveld, så har jeg i alle fall gjort noe.
Miracl3 Skrevet 1. februar 2007 #8 Skrevet 1. februar 2007 Hm... Jeg er jo bibliotekar da, så "biblioteksystem" blir ikke for slitsomt eller vanskelig for meg å ha hjemme. Får sette på plass alle tegnesierene på nederste hylle i kveld, så har jeg i alle fall gjort noe. ← Hei Groo Jeg syntes du skal klasifisere og katalogisere de før du setter de inn i hylla Mulig du også kan ta deg til til å plastre og stemple også Hjemme liker jeg fullstendig kaos i bøkene mine, men skulle jeg laget et system ville jeg sortert de på tema
Grooo Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #9 Skrevet 1. februar 2007 Hihi, ja mannen var på vei til å finne fram Dymo-printer i går så jeg kunne få satt dewey-nr på bøkene mine... Er ganske sikker nå på at det blir litt kategorisering av ett eller annet slag, liker ikke tanken på å blande krim inn i de andre bøkene i alle fall!
Gjest sitrus Skrevet 1. februar 2007 #10 Skrevet 1. februar 2007 Hei Groo Jeg syntes du skal klasifisere og katalogisere de før du setter de inn i hylla Mulig du også kan ta deg til til å plastre og stemple også Hjemme liker jeg fullstendig kaos i bøkene mine, men skulle jeg laget et system ville jeg sortert de på tema ← Hehe - jeg har faktisk noen bøker som er katalogisert som bok nr 1 og 2 og med sånn lomme baki etter en kveld jeg kjedet meg sammen med en bibliotekar Er jo litt morsomt det, også kan man ha sånn A-E osv i hyllene. Uansett, det viktigste er at man finner fram i bøkene selv, enten det er alfabetisk eller ei.
Hobgoblin Skrevet 2. februar 2007 #11 Skrevet 2. februar 2007 Jeg sorterer bare etter tema og forfatter. Orker ikke alfabetisk - mye pga plasshensyn, som du skrev om. Hjørnebilly er sikkert lurt, tror jeg skal sjekke den...
Grooo Skrevet 2. februar 2007 Forfatter #12 Skrevet 2. februar 2007 Jeg sorterer bare etter tema og forfatter. Orker ikke alfabetisk - mye pga plasshensyn, som du skrev om. Hjørnebilly er sikkert lurt, tror jeg skal sjekke den... ← Greia er at selve Billy-hjørnet nå er kastet ut, for det er ikke plass til bøker i den... Derfor har vi satt inn en ekstra 80-modul i steden, og mannen har skrudd dem godt fast i veggen + skrudd dem fast i hverandre i hjørnet så det står stødig. Bare denne vesle Propellen min blir kvitt feberen så skal jeg få på plass resten av bøkene. Mulig jeg knyter henne i mei tai på ryggen senere i dag og får det unna på ett eller annet vis. Så får jeg heller gjøre om senere hvis jeg blir missfornøyd med det systemet jeg velger.
Hobgoblin Skrevet 2. februar 2007 #13 Skrevet 2. februar 2007 Greia er at selve Billy-hjørnet nå er kastet ut, for det er ikke plass til bøker i den... Derfor har vi satt inn en ekstra 80-modul i steden, og mannen har skrudd dem godt fast i veggen + skrudd dem fast i hverandre i hjørnet så det står stødig. ← Åh, det var dumt. Så for meg noe som kunne fungere som bokhylle OG klemme fast ustødige teakbokhyller fra 60-tallet på den andre veggen...
Gjest gjesta Skrevet 2. februar 2007 #14 Skrevet 2. februar 2007 Jeg skiller først og fremst på bøker jeg vil ha framme og hva jeg må lagre. Har nemlig ikke plass til alle bøkene mine. Skjønnlitteratur og krim går om hverandre. Bøker av samme forfatter står ved siden av hverandre. Bøker av stor format står for seg selv. Engelske bøker samles for seg. Jeg har en egen hylle med bøker jeg har kjøpt, men ikke lest. Det viktigste er at du har et system som gjør at du finner fram.
cand.intet Skrevet 2. februar 2007 #15 Skrevet 2. februar 2007 Jeg har stort sett sortert bøkene etter tema, synes det var morsomst og litt mindre jobb enn å gjøre det alfabetisk. Hadde morsomme titler som "hjerte- smerte" (Alt fra Jane Austen til Anne Karin Elstad), "fantasy" (Ringenes herre, Jan Guillou) og "chick flicks" (Marion Keyes and the likes) i bakhodet da jeg satte dem inn. "Norsk moderne litteratur" (f.eks Dag Solstad, Erlend Loe), "Norske klassikere" (her kjøpte jeg forøvrig en bokserie en gang, og den står samlet etter nummer) "motavasjon- coaching og hobbypsykologi" (Eks "ona fyr" av Ingebright Steen Jensen). Norsk krim på ett sted, utenlandsk krim et annet. Blader står i tidsskriftsamlere og høye bøker står sammen for å spare plass, dog etter et visst sorteringsprinsipp der også. Synes det fuker bra, men så har jeg ikke uoverkommelig mange bøker i stua heller, da hadde det kanskje blitt verre. Har 3 Billy- bokhyller á 60 cm som er stapp fulle. Barna har barnebøkene inne på sitt eget rom. Faglitterære bøker står stort sett på jobben.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå