Gå til innhold

Oppskrifter med epler

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått en bærepose full av epler. Dette kom ganske brått på, og jeg har ikke den ringeste anelse om hva jeg kan gjøre med disse eplene. De er fine til å bruke i matlaging, men for prikkete og skrukkete til å sette frem i fruktfatet.

Det jeg er ute etter, er oppskrifter eller ideer der jeg kan bruke masse epler. Håper på å få brukt opp alle eplene før de blir ødelagte...

Det er ingen ulempe om det kan fryses :)

Ja, noen?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/250799-oppskrifter-med-epler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen av mine favoritt-epleoppskrifter:

Lun Epledessert (6 pers.)

1 kg epler, skrelte

60 g sukker

25 g smeltet smør

1 ts revet appelsinskall

2 ss appelsinsaft

125 g hvetemel

¾ ts bakepulver

50 g smør

2 ss sukker

1 lettvispet egg

2-3 ss melk

1 ts rørsukker

Skjær eplene i båter og bland med sukker, smør, appelsinskall og appelsinsaft. Hell i et stort ildfast fat. Dekk med folie og stek ved 180 grader i 40 minutter. Rør en gang underveis. Sikt melet i en bolle og smuldre i smøret. Bland i sukker, og så egg og melk. Hell røren over eplene så alt dekkes. Dryss med sukker og stek videre 35 minutter. Server med pisket krem eller is.

God, gammeldags eplepai

5 dl hvetemel

¼ ts bakepulver

5 ss sukker

125 g smør

1 egg, lettpisket

4-5 ss vann

5-6 røde epler i skiver

1,5-2 dl sukker (etter hvor søtt du liker det og hvor syrlige eplene er)

1 ss maisenna

2 ts revet sitronskall

2 ss sitronsaft

½ ts allehånde

¼ ts malt nellik

½ ts kanel

litt melk og sukker til toppen

Sikt mel og bakepulver i en bolle. Tilsett sukker. Smuldre i smøret. Rør i egg og vann. Elt til deigen er glatt. Dekk med plast og sett i kjøleskap i 15 minutter. Del deigen i to. Kjevle ut den ene delen stor nok til å dekke en 23 cm paiform. Bunnen prikkes med en gaffel. Sett formen i kjøleskap. Rør sammen epleskiver og sukker. Bland maisenna, sitronskall og sitronsaft til melet er glatt. Bland i krydder, hell over eplene og vend sammen. Hell over i paiformen. Kjevle ut resten av deigen til et logg og legg over eplene, lag luftehull på toppen. Bruk vann/melk som "lim". Pensle lokket med melk og dryss over sukker. Stek ved 210 grader i 15 minutter. Demp så varmen til 180 grader og stek videre i 25 minutter.

Tarte aux pommes (fransk epleterte)

250 g hvetemel

150 g smør

1 egg

75 g sukker

½ ts salt

½ ts vaniljesukker

500 g epler (Golden Delicious)

4 eggeplommer

90 g sukker

2 ts vaniljesukker

1 ts kanel

2 dl kremfløte

Smuldre smør og mel til en grov masse. Tilsett sammenvispet

sukker og egg. Elt deigen raskt sammen. La hvile kaldt i en time.

Forvarm ovnen til 215°C. Kjevle ut deigen til en 30 cm stor sirkel. Smør en rund pai-form. Kle formen med deigen. Skjær av overflødig deig i kantene. Skrell eplene og skjær dem i båter uten kjernehus. Anrett eplebåtene over deigen. La steke i 15 min.

Bland sammen eggeplommer, sukker, vaniljesukker og kanel. Pisk inn fløten. Hell blandingen over eplene, la steke videre i ca 35 min (fyllet skal være stivnet, i min ovn trenger den litt lenger steketid).

Serveres varm.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/250799-oppskrifter-med-epler/#findComment-4241592
Del på andre sider

Og her er enda en eplekake - Tarte Tatin fra Leith's Cookery School i London. Jeg bruker en annen oppskrift til paideigen (det er bare fordi jeg liker å alltid lage den tertedeigen jeg er vant til å bruke, men den som er her er sikkert minst like bra). Jeg bruker heller ikke sitronskall.

Det er meningen at man skal bruke en panne som både tåler å stå på kokeplaten og i ovnen, men hvis du ikke har det kan du karamellisere eplene (dvs. trinn 8-15) i en stekepanne, og så legge eplene over i en kakeform eller et ildfast fat før du legger på den utrullede tertedeigen.

Det som er utfordringen her er å la eplene ligge lenge nok i pannen til at de blir karamelliserte (de skal ligge i fred - ikke rør!), samtidig som at de ikke skal ligge så lenge at karamellen blir brent. De er klare når karamellen har en fin gyllen farge og det har begynt å lukte karamell.

Pastry

170 g plain flour

55 g rice flour

140 g cold butter

55 g caster sugar

1 egg, beaten

Topping

110 g butter

110 g granulated sugar

1 1/2 kg cooking apples, peeled,cored and thickly sliced

1 lemon, zest of

1. Preheat the oven to 190 C or 375°F Make the pastry.

2. You can do this by hand, using a wooden spoon as much as possible so your hands don't warm up the butter, but I find it easier to use a food processor.

3. Start by sifting the flour and ground rice into a large bowl.

4. Rub in the butter or whizz in the food processor until the mixture resembles breadcrumbs.

5. Stir in the sugar.

6. Add the egg and bind the dough together.

7. Refrigerate while you prepare the topping.

8. Melt the butter in a 25 cm or 10 inch deep frying pan with a metal handle.

9. Add the sugar and remove from the heat.

10. Arrange the apple slices over the melted butter and sugar in the base of the frying pan.

11. Sprinkle on the lemon zest and return to a medium heat.

12. Cook until the sugar starts to caramelize.

13. It will take 15-20 minutes and you will be able to smell the change.

14. The apples must turn a beautiful brown underneat.

15. Remove from the heat.

16. While the topping is cooking, you can roll the pastry into a circle big enough to cover the top of the pan and about 5mm or 1/4 inch thick.

17. Place over the top of the pan, trim to fit and bake for 25-30 minutes or until golden brown.

18. If you like, you can use a fork before baking to make a pretty design on top of the pastry.

19. Serve warm with whipped cream or vanilla ice cream

Endret av bada
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/250799-oppskrifter-med-epler/#findComment-4241681
Del på andre sider

Hvis du vil ha noe som kan fryses ned, kan du lage eplekompott av alle eplene, f.eks. etter denne oppskriften. Den kan brukes som dessert med pisket krem eller iskrem til, eller du kan lage "apple crumble" ved å fordele kompotten i ildfaste porsjonsformer (eller evt. ved å legge den over i en stor ildfast form), strø "crumble" over, og steke i ovnen på 180 grader til toppingen blir gyllen.

Crumble:

300g hvetemel

Litt salt

175g brunt sukker

200g usaltet smør, romtemperert, i terninger

Litt smør til smøring av formen(e)

Ha mel, salt og sukker i en bolle, og gni inn smøret litt etter litt slik at det til slutt minner om brødsmuler.

Endret av bada
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/250799-oppskrifter-med-epler/#findComment-4241775
Del på andre sider

Gjest Huldali

Du kan jo lage litt syltetøy også?

Ellers er det godt med epler på brødskiva, gjerne med honning under. Også kan du bruke eplebiter i yoghurt eller lage kesam dip.

Du kan også bake eplebiter i ovenen, passer godt til mange typer middager eller som dessert.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/250799-oppskrifter-med-epler/#findComment-4245475
Del på andre sider

Annonse

Eplesuppe er kjempegodt!

Kok skrell og kjernehus i 10 min, i sukkerlake med krydder etter smak (kanelstang, stjerneanis, litt sitron...). Sil av laken, og legg oppi eplebitene, og varm dem forsiktig til de er møre. Legg eplebitene i suppetallerkener, og kok kjapt opp laken med potetmel. Hell lake over eplebitene.

Kan serveres med krem og sånn om man vil.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/250799-oppskrifter-med-epler/#findComment-4245496
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...