Lilith Skrevet 1. februar 2007 #1 Skrevet 1. februar 2007 Min venninne og jeg var på førpremieren til Jenter i går. Vi så fram til et rått og ærlig portrett av jenter i 15-16 års-alderen, men gikk fra kinoen med en bismak i munnen. For hva dokumenterte egentlig denne filmen? For oss var filmen et nokså pent og pyntelig (og kraftig regissert) bilde av jenters ungdomstid. Ingen virkelig slåssing, ingen utagerende festing, ingen store drama, ingen sex, ingen rølp - og ikke noe familieliv. Her var alle topper og bunner fjernet, og resultatet var ganske dødt og egentlig følelsesløst. Vi kjente oss ikke igjen fra den tiden vi var på den alderen (vi er nå 27 år gamle) Er det vi som er på jordet, eller er denne filmen så realistisk og ærlig som kritikerne vil ha det til? Hva synes dere?
treningsjenta Skrevet 1. februar 2007 #2 Skrevet 1. februar 2007 har ikke sett filmen selv, men så reklamen for den og gikk inn på nettet for å se traileren. jeg ble ganske så nysgjerrig med engang, men mistet lysten til å se filmen etter å ha sett traileren. for men fremstod den som veldig overddreven, veldig fjortiss film og egentlig ganske så tåpelig.
Gjest Advena Skrevet 5. februar 2007 #4 Skrevet 5. februar 2007 (endret) Synes ikkeno om den. Blanda sammen jentene og mista tråden etterhvert, selv om det egentlig aldri var en spesifikk handling å få tak i. Selvsagt, den skal jo skildre jenter nå til dags, men ble for mye unødvendig mas og pjatt for min del. Endret 5. februar 2007 av Mystisk
Anglofil Skrevet 5. februar 2007 #5 Skrevet 5. februar 2007 (endret) Min venninne og jeg var på førpremieren til Jenter i går. Vi så fram til et rått og ærlig portrett av jenter i 15-16 års-alderen, men gikk fra kinoen med en bismak i munnen. For hva dokumenterte egentlig denne filmen? For oss var filmen et nokså pent og pyntelig (og kraftig regissert) bilde av jenters ungdomstid. Ingen virkelig slåssing, ingen utagerende festing, ingen store drama, ingen sex, ingen rølp - og ikke noe familieliv. Her var alle topper og bunner fjernet, og resultatet var ganske dødt og egentlig følelsesløst. Vi kjente oss ikke igjen fra den tiden vi var på den alderen (vi er nå 27 år gamle) Er det vi som er på jordet, eller er denne filmen så realistisk og ærlig som kritikerne vil ha det til? Hva synes dere? ← Har ikke sett den, men tror jammen jeg skal gjøre det. Rett og slett fordi slik du forteller var nettopp min ungdomstid (spesielt i 10. klasse). Og det er jo bare noen år siden. Selv om jeg var ungdom i et ganske vanskelig miljø på østkanten i Oslo, snakket vi aldri eller sjelden om sex (ihvertfall oss jentene i mellom), vi slåss heller aldri, men joda, mine klassekamerater festet (jeg gjorde det ikke), men det var lite rølp. Så for meg ville nok den blitt ganske realistisk og ærlig. Mvh Yvonne Endret 5. februar 2007 av yvonne
Gjest grønnsåpe Skrevet 5. februar 2007 #6 Skrevet 5. februar 2007 Jeg har ikke sett filmen, men skal gjøre det. Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan den fremstiller ungdom. Som ungdom selv vet jeg at det er mange fordommer mot ungdom, og at vi har ganske dårlig rykte på oss. At det er store forskjeller mellom ungdom, og at vi gjør positive ting blir veldig sjeldent vist frem, mens det "negative" blir alltid fremstilt. Det forstår jeg jo, ingen vil vel se en film med en 16-åring som sitter hjemme å gjør lekser, for så å dra på fotballtrening senere på ettermiddagen Men er veldig nysgjerrig på om jeg kjenner meg igjen i noe
Lilith Skrevet 6. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 6. februar 2007 Ja, se den! Jeg er kjempenysgjerrig på hva dere synes om filmen Og, for ordens skyld - jeg var aldri en av de kule, tøffe jentene på skolen. Likevel ble bare denne filmen for tam ...
Gjest Vidvandre Skrevet 6. februar 2007 #8 Skrevet 6. februar 2007 Kjenner meg ikke igjen overhodet fra når jeg var på den alderen for 4-5 år siden, så jeg var tydeligvis skikkelig tam, selv om jeg gikk på en ganske stor skole i en av de større byene. Snakket ikke om sex med venninner, festet ikke, ingen dop ol, ingen slossing... Har bare sett klipp og traileren, men ble egentlig litt flau på deres vegne bare av det. Så ut som skikkelig fjortis jenter som har det bare i munnen og liker å leke kule foran kamera. Ikke noe jeg gidder å betale for å se i alle fall.
Lilith Skrevet 6. februar 2007 Forfatter #9 Skrevet 6. februar 2007 Kjenner meg ikke igjen overhodet fra når jeg var på den alderen for 4-5 år siden, så jeg var tydeligvis skikkelig tam, selv om jeg gikk på en ganske stor skole i en av de større byene. Snakket ikke om sex med venninner, festet ikke, ingen dop ol, ingen slossing... Har bare sett klipp og traileren, men ble egentlig litt flau på deres vegne bare av det. Så ut som skikkelig fjortis jenter som har det bare i munnen og liker å leke kule foran kamera. Ikke noe jeg gidder å betale for å se i alle fall. ← Traileren er ikke representativ for filmen - det virker som de har klemt inn alt som kunne minne om drama i de få minuttene. Men traileren gir i hvert fall løfter om dramatikk og intriger - og DET er noe jeg kjenner godt igjen fra ungdomstiden. Dessverre var selve filmen skuffende tom for alt som smaker av tenåringsusikkerhet, venninnesvik, guttetrøbbel og følelser ...
Gjest Vidvandre Skrevet 6. februar 2007 #10 Skrevet 6. februar 2007 Traileren er ikke representativ for filmen - det virker som de har klemt inn alt som kunne minne om drama i de få minuttene. Men traileren gir i hvert fall løfter om dramatikk og intriger - og DET er noe jeg kjenner godt igjen fra ungdomstiden. Dessverre var selve filmen skuffende tom for alt som smaker av tenåringsusikkerhet, venninnesvik, guttetrøbbel og følelser ... ← Ja, akkurat det du nevner tilslutt er jo nettopp det filmen burde handle om; trailer og klipp viste bare overflatisk fjortisspjatt...
Lilith Skrevet 6. februar 2007 Forfatter #11 Skrevet 6. februar 2007 Ja, akkurat det du nevner tilslutt er jo nettopp det filmen burde handle om; trailer og klipp viste bare overflatisk fjortisspjatt... ← Ja, det er trist. Jeg hadde så høye forventninger til denne filmen, men ble veldig skuffet. Og mektig provosert!
Gjest Nattblomst Skrevet 8. februar 2007 #12 Skrevet 8. februar 2007 Dere som vil ha tenåringsintriger, se Thirteen istedet. Amerikansk, ja. Men råbra.
Merneith Skrevet 8. februar 2007 #13 Skrevet 8. februar 2007 Hm...jeg vet ikke helt hva jeg synes. Det er jo en dokumentar, så man kan ikke forvente all verdens handling og plot, men det ble allikevel litt tamt. Det skjedde jo ingenting... Ellers så var det noen etiske aspekter som jeg stusset ved. Var det virkelig nødvendig å vise at Issy hadde psykiske problemer..? Og selv om Masha syntes at det var OK at filmen viste episoden med læreren, vil hun synes det om noen år? Jeg hadde i grunnen håpet på en film hvor man satt og humret over hvor fjortise fjortiser er, men istedet så fikk jeg en film hvor folk lo hjerterått over hvor teite de jentene var.
Gjest Zevon Skrevet 8. februar 2007 #14 Skrevet 8. februar 2007 Jeg skjønner ikke hva filmskaperen ønsket å vise oss med denne filmen. Det gikk ikke dypt nok, jeg følte aldri at vi fikk bli godt nok kjent med noen av dem, eller vite hvorfor noen klarte å skikke seg mens andre så ut til å flyte avgårde. Skuffende!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå