treningsjenta Skrevet 1. februar 2007 #1 Skrevet 1. februar 2007 (endret) har et par spm generelt ved megleryrket og ved salg av bolig osm jeg gjerne ville hatt litt hjelp med. og det fikk jeg på de første...... men nå har eg kun et par igjen som jeg sliter med. har klart 100 stk selv, men kun et par igjen som jeg har sittet med langt ut på svarte natta men aldri fant ut. så jeg spør igjen : 1: hva må være med i en boliggannonse for andelsbolig? 2: hvilke opplysnnger skal megler innhente før handelen avsluttes når det gjelder eierforoholdet? 3: hvordan kan megler bidra til å unngå klager fra kjøper om mangler og feil? 4: når kan megler komme i ansvar ift eiendommens tekniske stand / avhendingslova 5: hva må megler gjøre dersom det er leieforhold i boligen? 6: hva skjer med forbehold i bud dersom det ikke er avklart før aksept*? 7: hva må minimum være på plass / avtalt i bud / aksept for at det skal være en bindene avtale. 8: i hvilke tilfeller kan budgiver trekke sitt bud tilbake? forventer ikke at alt blir besvart, og heller ikke lange besvarelser, men litt hjelp bare.... Endret 2. februar 2007 av treningsjenta
-hild Skrevet 1. februar 2007 #2 Skrevet 1. februar 2007 Jeg prøver.. men mulig jeg ikke er helt oppdatert altså! 2. Avhendingsloven 3. Bustadoppføringslova 4. Kjøpsloven (men analogt blir avhendingsloven brukt) 5. De som bor i/har andeler i borettslaget har forkjøpsrett til leiligheten. Jo lengre bo tid/aninnitet, jo lettere å få tatt en leilighet på forkjøpsrett. Loven sier vel 30 dagers forkjøpsrett, men dette praktiseres noe forkjellig fra borettslag til borettslag. Forkjøpsretten kan prøves før eller etter at leil selges på det åpne markedet. 6. Befaringsrapport er meglers notater fra da h*n så på boligen/leiligheten. 7. Fordi takstmann er byggesakskyndig, og kan se skjulte feil og mangler - og evt. påpeke disse. 8. Eiendommer utskilt etter 1930, med tomt under 2 mål trenger ikke noe ekstra skjema. Utskilt før 1930, eller med tomt på over 2 mål krever egenerklæring om konsesjonsfrihet. Så går det et nytt skille, tror det er ved 30 mål jord jeg - da kreves konsesjonssøknad. 9. Bindende avtale inngås når budet blir akseptert. Kontrakt skrives senere. 10. Det er kjøpers navn som skal stå på skjøtet. Kjøper du alene er det ditt, sammen med noen skal begge stå. ble du klokere nå? håper det Salgsprosessen får noen andre ta seg av..
Arkana Skrevet 1. februar 2007 #3 Skrevet 1. februar 2007 Da kan jo jeg ta for meg salgsprosessen: Du kontakter først en megler (gjerne flere, de kommer på befaring og gir deg en prisantydning på boligen din og så er det greit å sammenligne hvor mye de selv tar, her kan det være store forskjeller). Det kan være greit å ha bestemt deg for megler og få gjort papirarbeidet i forveien, så har du alt klart straks du har funnet deg den boligen du ønsker å flytte til. Da unngår du lang overlapping og dermed dyr mellomfinansiering. Så får du inn en takstmann (taksten gjelder i 6 mnd, så bruker du lenger tid på å selge boligen må den oppdateres) og du må hente inn boliginformasjon (fra forretningsfører o.l., dette hjelper megleren deg med). Boligen din fotograferes etter at du evt har gjort småoppussinger, flyttet ut overflødige møbler og generelt stylet litt opp. Det blir laget prospekter og boligen annonseres (på nett, i aviser, boligmagasiner, vindusutstillinger osv, alt etter hva du ønsker.). Deretter er det visning og budrunde og så kontraktsmøte og oppgjør. Og til slutt flytter du ut og gjør boligen klar (rengjøring) til kjøperen flytter inn.
treningsjenta Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #4 Skrevet 1. februar 2007 suuuuupppert. hva skulle jeg ha gjort uten dere. takk:)
onyx Skrevet 2. februar 2007 #6 Skrevet 2. februar 2007 6: hva skjer med forbehold i bud dersom det ikke er avklart før aksept*? 7: hva må minimum være på plass / avtalt i bud / aksept for at det skal være en bindene avtale. 8: i hvilke tilfeller kan budgiver trekke sitt bud tilbake? forventer ikke at alt blir besvart, og heller ikke lange besvarelser, men litt hjelp bare.... ← Angående dette med budgivning. Som regel aksepteres ikke bud med forbehold om f.eks. salg av egen bolig. Hvis du byr på en leilighet så er budet bindende til eventuelt selger avslår budet. Det er mao ikke lurt å by før man er sikker på at man vil ha leiligheten. (kjenner noen som bare skulle prøveby og plutselig hadde kjøpt en leilighet de ikke ville ha...) Når selger har akseptert budet så har man en bindende avtale. Budgiver kan sjelden trekke budet, alvorlige feil og mangler ved boligen som det ikke er blitt opplyst om er en grunn. Manglende finansiering fra budgivers siden er ikke en grunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå