Gå til innhold

Aleneforsørger.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

tiden etter separasjon, har jeg og min ex som er aleneforsørger for vårt størstebarn og jeg for det yngste, praktisert å dele slik at barna er hos den andre foreldren 30 %.

Altså barnet jeg har aleneansvar for er 30% hos pappa og 70 %hos meg.

dette er vel innenfor trygdekontorets normer...hørte noen sa at det ikke var det..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
tiden etter separasjon, har jeg og min ex som er aleneforsørger for vårt størstebarn og jeg for det yngste, praktisert å dele slik at barna er hos den andre foreldren 30 %.

dette er vel innenfor trygdekontorets normer...hørte noen sa at det ikke var det..

Problemet er at trygdekontorene tilpasser dette ihht egne ønsker. Det er altså slik jeg har forstått ingen "norm" for hva som er godkjent.

Men utifra de tilfellene jeg kjenner til er det ingen kommuner som IKKE har godkjent "30/70". Dere kan imidlertid få spørsmål om samværsavtale som beskriver samværet langt mer detaljert. Jeg foreslår derfor at dere setter opp en slik avtale og beskriver f.eks. fredag ettermiddag til søndag kveld + 2 uker sommerferie + annenhver jul/påske (med dagene i jul/påske definert) + annhver bursdag og 17.mai. Gjerne ned til klokkeslett situasjoner om hvem som er hjemme om barnet/barna er syke, hvem som henter/bringer, hvem som er ansvarlig for å hente/bringe utstyr/klær til fritidsaktiviteter, etc, etc.

Da kommer dere innenfor 30/70 fordelingen og trygdekontoret vil ha store problemer med å motbevise en slik avtale.

Skrevet

Jeg håper det ikke betyr at barna ikke treffer hverandre? Søsken trenger vel hverandre mer enn noen gang under en slik situasjon? :tristbla:

Skrevet

Jeg får bare makk av det ordet jeg. Alene er man jo ikke.....

Skrevet
Jeg håper det ikke betyr at barna ikke treffer hverandre? Søsken trenger vel hverandre mer enn noen gang under en slik situasjon? :tristbla:

Jeg er ganske sikker på at dette bare er en skrivemåte ettersom noen trydekontor ikke aksepterer at foreldrene har omsorgen for hvert sitt barn (med 50% samvær). Dette fordi det skaper økte utbetalinger fra trygdekontorene.

Men min teori kan IKKE trådstarter bekrefte da det i ytterste konsekvens blir sett på som trygdemisbruk (og faktisk kan spores tilbake til TS om trygdekontoret går til politianmeldelse. I så tilfelle viser det hvor liveredde myndighetene er for at barn skal få like mye samvær med begge foreldrene. Foreldre som praktiserer omsorg på denne måten har sjeldent problemer med å samarbeide om barnas beste.

Jeg tror derfor vi skal la denne tråden ligge om det ikke kommer opp noen gode forslag ihht spørsmålet som har kommet fra ts.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...