Gilette Skrevet 1. februar 2007 #1 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Jeg må bestemme meg _ikvell_ for hvilken jobb jeg skal velge. Her er valgene mine: Jobb 1(Nåværende jobb,vært der siden mai 06): - fast inntekt (men lav inntekt, like under 10 000 i mndn) - har jobbet med det samme i 6 år, ikke en utfordrende jobb - cirka 70 % stilling - trygt Jobb 2 - Kun provisjonslønn, men mulighetene er der for å ligge på rundt 30 000 i måneden om jeg virkelig gjør en innsats. Men kan jo gå skikkelig på trynet også og ikke tjene noe! - 100 % stilling - veldig utfordrende - usikkert - noe jeg aldri har prøvd meg som (selger) Hva ville dere ha valgt? ¨ Må bestemme meg innen klokken 18 ikvell og jeg er helt rådløs Endret 1. februar 2007 av Gilette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gilette Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #2 Del Skrevet 1. februar 2007 anyone....? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 1. februar 2007 #3 Del Skrevet 1. februar 2007 Jeg ville aldri jobbet et sted med kun provisjon. Er helt avhengig av å vite sånn ca hvor mye som kommer hver mnd. Hvis du ikke er avhengig av penger hver måned ville jeg valgt jobb 2. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shayla Skrevet 1. februar 2007 #4 Del Skrevet 1. februar 2007 Enig med hun over, hvis du ikke er avhengig av fast inntekt, ville jeg prøvd jobb nr 2. Men jeg ville ikke gått for denne om du var avhengig av fast inntekt, om du har lån eller andre faste utgifter. Kommer også an på hvor glad du er i å selge ting og om du anser deg selv som flink nok til det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gilette Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 1. februar 2007 Leier leilighet og har egen bil..i tillegg kommer mobil og mat, så har mer eller mindre faste utgifter på rundt 8000-9000 i måneden. På jobb 1 har jeg alltid nok til å dekke mine faste utgifter, og i tillegg kose meg litt ekstra avogtil. Så sånn sett er jeg jo tryggere i den jobben, enn i den andre. Men de stoooore summene som firmaet lokker meg med er jo fristende. I tillegg er det jo et pluss å ha litt variasjon i arbeidserfaring på cv`n.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 1. februar 2007 #6 Del Skrevet 1. februar 2007 Jeg hadde ALDRI tatt en ren provisjonsjobb innenfor salg. Salgsbransjen er skikkelig jævlig, og har man ikke talent for det ender man kjapt opp med mindre i måneden enn det du har nå. Har selv jobbet innen salg, og ingen på mitt team var i nærheten av å nå halvparten av de inntektene som vi ble lokket med. Og hva gjør du når du måned etter måned ikke klarer å dekke opp lånene dine..? Da ville jeg heller beholdt dagens jobb og fortsatt å søke jobber med sikker inntekt. Og noen som opererer med 100% provisjon virker også rimelig useriøse, og en bedrift som ikke bryr seg særlig om sine ansattes ve og vel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gilette Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 1. februar 2007 Jeg hadde ALDRI tatt en ren provisjonsjobb innenfor salg. Salgsbransjen er skikkelig jævlig, og har man ikke talent for det ender man kjapt opp med mindre i måneden enn det du har nå. Har selv jobbet innen salg, og ingen på mitt team var i nærheten av å nå halvparten av de inntektene som vi ble lokket med. Og hva gjør du når du måned etter måned ikke klarer å dekke opp lånene dine..? Da ville jeg heller beholdt dagens jobb og fortsatt å søke jobber med sikker inntekt. Og noen som opererer med 100% provisjon virker også rimelig useriøse, og en bedrift som ikke bryr seg særlig om sine ansattes ve og vel. ← Godt å høre fra noen som har jobbet innenfor salg. Hadde du kun provisjon da eller? Har ingen lån, bilen er nedbetalt, men det kommer jo endel utgifter med den alikavel. Leier leilighet, men leia må jo betales. Liker egentlig å ha noenlunde peiling på hva jeg har å rutte med i måneden, men det frister veeeeldig å kunne dra iland masse salg og tjene fett. Men det selgerjobber er vel kanskje ikke så bra som de høres ut for?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 1. februar 2007 #8 Del Skrevet 1. februar 2007 Jeg hadde 40 kr/timen fast, resten provisjon. Jeg ville ikke tatt sjansen dersom jeg ikke hadde hatt en buffer å leve av. Og dersom man ikke er en selger (dvs. store overtalelsesevner, tåler mye kritikk, ingen dårlig samvittighet for at man ljuger litt - alt for et sag, liksom) vil man raskt bli utbrent i en sånn jobb. Jeg vet ihvertfall at jeg etter et par måneder hadde skuldrene over ørene og ryggen var pokk stiv, samt at jeg hadde stresshodepine. I tillegg til at jeg ikke oppnådde forventete resultater, så jeg ble innkalt til teamleder til en stadighet (men sjeldnere enn de fleste andre på teamet) og økonomien var skral. Ikke snakk om å unne seg noe utenom... Var sjeleglad da jeg fikk meg vikariat på barneskole istedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gilette Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #9 Del Skrevet 1. februar 2007 Det høres jo ikke noe greit ut.. og du hadde jo ei lita grunnlønn da..? hmm.. nå ble jeg skeptisk gitt... Selv er jeg veldig jordnær, om jeg ber venner og bekjente beskrive meg så er alltid jordnær og ærlig ord som blir nevnt. Klarer ikke å ljuge for da blir jeg sånn: Kanskje ikke helt selgertypen? lyktes godt som klesselger, men da behøvde jeg ikke å være så utrolig pushy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 1. februar 2007 #10 Del Skrevet 1. februar 2007 Jeg har også jobbet i klesbutikk, og trivdes godt med det. Serviceyrke, vettu... Noen har selgeren i seg, og der jeg jobbet var det nok bare én superselger og han tjente bra. Men han skrøt og løy og smigret kundene til å kjøpe. Ble nesten litt kvalm av å se på han, jeg. Hyggelig fyr, for all del, men moralen var lagt igjen hjemme når han var på jobb. Ser det på selgerene her jeg jobber nå, også. De er en spesiell type, som gjerne snakker høyt og mye, og gjerne overdriver litt alltid. Og dette er snakk om å selge ut ingeniørtjenester til andre firmaer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shayla Skrevet 2. februar 2007 #11 Del Skrevet 2. februar 2007 Hva valgte du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gilette Skrevet 2. februar 2007 Forfatter #12 Del Skrevet 2. februar 2007 Jeg måtte be om utsettelse, så fikk utsettelse fram til mandag klokken 10... Men tror ikke de ekstra dagene hjelper meg noe særlig.. er fremdeles nesten like rådløs. Kunne helst tenkt meg å ha begge jobbene, men pga døgnets manglende timer så funker jo ikke det noe særlig... Kunne hjulpet å høre fra flere som har vært Stand-selgere? er så ukjent med yrket så det ville nok ha hjulpet å lære mer om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shayla Skrevet 2. februar 2007 #13 Del Skrevet 2. februar 2007 Jeg måtte be om utsettelse, så fikk utsettelse fram til mandag klokken 10... Men tror ikke de ekstra dagene hjelper meg noe særlig.. er fremdeles nesten like rådløs. Kunne helst tenkt meg å ha begge jobbene, men pga døgnets manglende timer så funker jo ikke det noe særlig... Kunne hjulpet å høre fra flere som har vært Stand-selgere? er så ukjent med yrket så det ville nok ha hjulpet å lære mer om det. ← Du må se på dine egne ferdigheter.. Er du utadvendt? Tørr å ta kontakt med mennesker? Være pågående? Ikke sjenert? Lyve? (Alle selgere må lyve litt og overdrive). Snakke for deg? Overbevisende? Engasjert? Hvis ikke du kan si JA på alle disse tviler jeg på at jobben så Stand Selger vil gjøre deg rik.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 2. februar 2007 #14 Del Skrevet 2. februar 2007 Du må i hvert fall regne med at det tar litt tid å komme inn i jobben, de jeg vet om med provisjonslønn tjente omtrent ingenting de første månedene. Men hvis du har litt penger på konto så du har råd til å tjene dårlig en stund, ville jeg gått for jobb nummer 2. Så får du heller se deg etter en annen jobb hvis det ikke går bra, du burde jo kunne greie å få en 100% stilling et annet sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gilette Skrevet 2. februar 2007 Forfatter #15 Del Skrevet 2. februar 2007 Er du utadvendt? veldig Tørr å ta kontakt med mennesker? ja Være pågående? er absolutt ikke en pågående type Ikke sjenert? finnes ikke sjenert Lyve? kan ikke lyve for da blir jeg sånn og begynner å stotre..liker ikke å lyve. Snakke for deg? det kan jeg uten tvil Overbevisende? tja Engasjert? der mangler det vel litt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gilette Skrevet 2. februar 2007 Forfatter #16 Del Skrevet 2. februar 2007 Null sparepenger, om jeg hadde hatt en sparekonto med et "Sikkerhetsnett" tror jeg at jeg hadde uten tvil gått for jobb nr 2.. men har så utrolig mye å tape på det, om jeg ikke tjener penger:( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 2. februar 2007 #17 Del Skrevet 2. februar 2007 Det er få mennesker som holder lenge i en slik selgerjobb. Det er utrolig slitsomt og krevende, og man må være en selgertype for å gjøre det bra. Ikke noe "hvem som helst" kan klare med andre ord. Hvis jeg var deg hadde jeg beholdt den gamle jobben min, og sett meg om etter noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shayla Skrevet 2. februar 2007 #18 Del Skrevet 2. februar 2007 Penge messig og dine kvalifikasjoner tilsier at du ikke kan gå for jobb nr 2. Du må beholde den jobben du har og heller søke videre etter en bedre jobb. Virker ikke som du er den selgertypen som kan gjøre gode penger, og siden du ikke har noe sparepenger, så kommer du til å få ett stort problem de første mnd, sjansen for at du får penger til husleie og annet er meget liten. Se deg om etter en jobb som passer til deg:) Du trives vel godt nok der du er nå til at du kan bli litt til. Jeg hadde aldri i verden tatt sjansen. Og du har selv tvil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bøllefrøet Skrevet 3. februar 2007 #19 Del Skrevet 3. februar 2007 Sånne jobber lokker alltid med "du kan lett tjene 50 000 i måneden" osv, men som regel er det bare tull. Har en eks som har hatt noen sånne jobber, og selv om han er svært utadvendt og har resten av kvalifikasjonene som trengs til å tjene en del i en sånn jobb så tror jeg aldri han fikk utbetalt noe særlig over 10 000. Hva slags selger er det egentlig? Telefonsalg? Dør-til-dør-salg? Jeg er i samme situasjon som deg, leier leilighet og har bil, og jeg hadde aldri turt å ta en sånn jobb i hvertfall.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest 1 Skrevet 3. februar 2007 #20 Del Skrevet 3. februar 2007 Ser det på selgerene her jeg jobber nå, også. De er en spesiell type, som gjerne snakker høyt og mye, og gjerne overdriver litt alltid. Og dette er snakk om å selge ut ingeniørtjenester til andre firmaer. ← Jeg er enig med deg i det du sier i denne tråden, jeg kjenner litt til marketing og salg fra studietiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå