Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Miss Lee
Skrevet

Vi er et par med to tenåringer i huset.

Vi er glad i god mat og spiser sunt. I helgene lager vi alltid gode middager og drikker vin til. Jeg er litt opptatt av at barna skal lære at vin kan være et naturlig følge til en god middag. At alkohol ikke er noen man må drikke seg full på.

Så kommer problemet mitt. I det siste har min mann fått et svært høyt konsum.

En uke (fra fredag til torsdag for en uke siden) gikk det en 3-liter og en 2-liter vin, en hvitvinsflaske og 2 six-pack med øl. 3-literen med rødvin kjøpe vi på fredag. Jeg tok 2 glass. Da vi hadde spist middag på lørdag (og jeg hadde drukket 3 glass) var dunken tom. Han kjøpte seg en six-pack med øl på lørdag og innen søndag kveld var også dette borte. I tillegg til en flaske hvitvin.... Mandag var uten alkohol. Men tirsdag hadde han kjøpt en 2-liter med rødvin. Denne var tom onsdagkveld.. Fra tirsdag kveld til torsdag kveld gikk det også med enda en six-pack med øl.

Det har vært litt mindre denne uka.

Jeg rører ikke alkohol på hverdager utenom på ferie eller hvis vi er ute og spiser middag. Men jeg må innrømme at jeg er veldig glad i rødvin og til tider har tatt meg et glass rødvin på en hverdag når jeg endelig har satt meg ned i sofaen på kvelden.

Men min manns alkoholforbruk...? Han er aldri full.

Dette kan kanskje også ha sammenheng med at han er lei på jobben for tiden og at samlivet hjemme ikke er helt tipptopp (lite sex bl.a.)

Jeg synes det er vanskelig å ta dette opp med ham. Føler at det blir et personangrep.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm...høres ikke noe kjekt ut, men eneste måten å få dette ut av verden på de jo å prate om det?!? Det som er synd her er jo dersom deres barn merker det, da har de jo ikke et sundt forhold til alkohol lenger!! Må dere ikke kjøre og hente på de i hverdagene? Det er jo noe han kanskje må tenkte på på! ...eller er det du som må trø til der hver gang? Kanskje dere har mye å prate om siden dere ikke har det så greit på privaten sånn generelt? Kommunikasjon er løsningen på MYE!! Det er bare å hoppe i det!! :) Lykke til!!

Skrevet

Er ikke tenåringsunga deres som stjeler vinen deres da?

Skrevet

Du skriver "i det siste". Dette er altså et problem som dukket opp for ikke så lenge siden. Hvordan har alkoholvanene hans vært tidligere? Har noe stressende skjedd i livet hans? Hva synes han selv? Ingen spørsmål du trenger å svare på i forumet, men kanskje stille deg selv.

Skrevet

Det du beskriver mener jeg er et høyt forbruk. Hvor lang tid har det vært høyt (om ikke like mye som forrige uke)? Jeg stusser over det du sier at han ikke er full. Han må vel fremstå som beruset iallefall? Han høres ut til å ha en veldig høy toleranse for alkohol, noe som igjen kan bety et høyt forbruk over tid.

Jeg syns det høres lurt ut at du over ei tid fremover skriver ned hvor mye alkhol han drikker, slik at når du tar det opp med ham, kan du vise til noe konkret. Det er ikke personangrep, men ut fra bekymring for ham og resten av familien. Det fins oversikter på ulike nettsider (orker ikke sjekke nå) over hva som regnes for innenfor normal bruk av alkhol, og hva som betegnes som et høyt forbruk.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Gamal_*
Skrevet

1) Det finnes ikke noe slikt som et naturlig forhold til alkohol. Vil er et kulturfenomen. Land som vi forbinder med god vinkultur har også to til tre ganger høyere frekvens av alkoholrelaterte sykdommer og dødsfall. Litt å tenke på når man argumenterer for "kontinentale drikkevaner"...

2) Si rett ut til mannen din at det drikkes for mye og foreslå at dere tar noen hvite uker. Dersom han motsetter seg denne ideen eller går med på det men sprekker, så har du en indikasjon på at han ikke bare drikker mye, han har også pådratt seg et alkoholproblem. Synes han det er teit kan du vise ham litt dokumentasjon fra nettet, blir han sint har du all mulig grunn til å bli bekymra. Er det noe de fleste drankere som ikke er drankere hater å høre så er det at de drikker for mye.

Lykke til!

Skrevet

Skulle selvfølgelig være "Vin er et kulturfenomen". ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...