Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et par dager siden kjøpte jeg produkter for tørr hud fra Guinot som hudpleieren min anbefalte. I går brukte jeg Id mineralfoundation for første gang (i hele ansiktet og litt på halsen). På kvelden i går begynte jeg å klø veldig på halsen, og i ansiktet. Har fått små, røde prikker, og det klør fortsatt. Tidligere brukte jeg Dr. Hauschka, men ble ekstremt tørr av dette. Jeg ser at huden min har blitt mindre tørr etter at jeg begynte med Guinot. Men hvorfor klør jeg? Tåler jeg ikke produktene, eller er det en "overgang" fra tørr til mindre tørr hud? Er det Id jeg ikke tåler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ingenting om Guinot så jeg kan ikke si noe om eventuelle reaksjoner der, men:

Det du beskriver høres ut som en standard reaksjon mange har på i.d.

Det vanligste årsaken er bismuth som du finner i de fleste av id sine ting men noen reagerer også på mais stivelsen (corn starch) i mineralveil.

Sannsynligvis er det en av disse som får deg til å klø.

(Det er mulig å reagerer på andre bestanddeler i mineralmakeup også men det er mye mer uvanlig, mica feks.)

Det du kan gjøre nå er.

Overse det :) eller.

Finn først ut om det er foundationen eller mv du reagere på. Er det mv er det ikke noe stort problem da du bare kan skifte pudder.

Sjekk også børstene dine, er de rene? eller har du vasket dem med noe du ikke tåler. Er de for harde, stive osv.

Hvis det er foundationen:

Hvis du bruker en rens/krem med glycol kan dette gjøre huden din mer ømfintlig så skift den ut en stund.

Pass på at du bruker godt med krem eller olje. Hjelper ikke med tørr og irritert hud.

Prøv med en primer for å legge en barriere mellom i.d og huden din.

Eller skift til et merke uten bismuth, eg Purelux eller KMM.

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg bruker ikke veil, så det er ikke årsaken. Kosten jeg brukte (kabuki fra Chanel) har jeg brukt til andre ting tidligere, så litt rart hvis det er den jeg reagerer på. Rensen jeg bruker inneholder ikke glycol, og den er tilpasset sensitiv hud. Så da er det vel kanskje Id foundationen jeg reagerer på... Æsj... Kan det være at jeg reagerer nå fordi jeg er så tørr i huden eller spiller det ingen rolle?

Skrevet

Hvis det er bismuthen du reagerer på vil du nok reagerer uansett, men det hjelper jo ikke akkurat med tørr hud da.

Det kan jo være et halmstrå.

De fleste som reagerer på bismuth (lette reaksjoner, noen får seriøse allergi utbrudd) klør mer når det er varmt og fuktig og de svetter. Så hvis du klør nå blir det ikke noe bedre til våren for å si det slik.

En venninne av meg hadde ingen problemer på vinteren med kunne ikke bruke id på sommeren eller på ferie.

For å være helt sikker på at det ikke er den nye kremen din bør du vel bruke id og kremen litt hver for seg. Du sa jo at du klødde på halsen også, så man vet jo aldri.

Du kan prøve annen mineralsminke uten bismuth og hvis du fremdeles klør er det en annen årsak, eller ingrediens.

Krysser fingrene for deg. :)

Skrevet

Hadde Id både i ansiktet og litt nedover halsen, så det kan ha vært den uansett. Trente i går, med sminken på, og det var etter det at jeg begynte å klø... Høres ut som det er den jeg reagerer på. Får prøve meg litt frem for å finne det ut. Har aldri reagert på verken kremer eller sminke tidligere (bortsett fra veldig tør hud med Dr. Hauschka da), så det er rart at jeg reagerer på Id.

Skrevet

Høres mistenkelig ut som en bismuth reaksjon ja.

Det er nok ganske mange som reagerer på den måten dessverre.

Skrevet

Æsj, æsj, æsj... Kan man returnere Id hos hudpleier? Har hørt at man kan få igjen pengene dersom man reagerer på andre produkter (feks sminke). Kjedelig å sitte med et produkt man ikke tåler og nesten ikke har brukt...

Skrevet

Mange gir retur på produkter man reagerer på, så det er verd et forsøk.

Men kan det være at du reagerer på parfymen? Jeg brukte Guinot for noen år siden, og synes produktene var latterlig overparfymerte.

Skrevet

Synes Guinotproduktene er veldig parfymerte jeg også. Det lukter godt, men det er ikke nødvendig med så mye lukt i hudpleieprodukter synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...