Gå til innhold

Negative mennesker

Fremhevede innlegg

Gjest Silmarill
Skrevet

Det å til stadighet være negativ til alt og alle er et tegn på dårlig selvtillit og eller misunnelse.

Mange tror at anngrep er beste forsvar uansett, når noen ikke vet hva bedre man skal si! Da er det ofte lett å ty til noe negativt - DESVERRE!

Jo bedre vi trives med oss selv, desto sjeldnere trenger vi tråkke en annen ned for å føle oss på høyden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
De som går rundt og er negative hele tiden er vel gjerne de som er misfornøyde med livet sitt og ikke skjønner at de eneste som kan gjøre noe med det er de selv. Hvis man spiller offer hele tiden og tror alle rundt seg får alt så lett så er det vel det som skjer med folk da...

Jeg heller også mot den forklaringen. Kjenner heldigvis ikke så mange spesielt negative mennesker selv, men har jo møtt noen. Det er stort sett ikke det at de faktisk HAR det verre enn andre, eller har opplevd verre ting enn de fleste. I hvert fall ikke nødvendigvis, selv om jeg tror ting som har gitt dårlig selvtillit (mobbing, f eks, eller familiære forhold) kan føre til en negativ måte å se ting på. Poenget er at noen ser "alt" negativt, og er overbevist om at all verdens ulykker rammer akkurat DEM, hele tiden, selv når det er snakk om bagateller. Det er mye med måten man tar ting på...

Men trådstarter mente kanskje mer spesifikt de som er negative ovenfor andre, som kritiserer jobb eller valg andre gjør, baksnakker o.l. Det blir jo noe litt annet og mer en hersketeknikk, kanskje. Det kan ha helt andre årsaker, det med gruppetenkningsmønster kan sikkert stemme på en del arbeidsplasser, i hvert fall.

Skrevet

Jeg tror det er ganske mange slike mennesker som trådstarter beskriver. Jeg forstår det slik at dette ikke er snakk om kritiske/analytiske mennesker, men folk som oppleves som negative og lite tillitvekkende: Kort sagt, hva barn kaller smiskere. Negative og baksnakkende mot en, superhyggelige og greie mot andre - og da helst hyggelige mot de som er høyere opp på rangstigen. Hvis dette sprer seg på en arbeidsplass, blir det gruppetenkning, eller "saueflokk", gjerne med en bjellesau, som noen beskrev det som.

Har forøvrig selv jobbet på et sted hvor jeg visste at flere mennesker var blitt mobbet vekk. Dette hendte før jeg begynte i jobben. Syntes det var skikkelig skremmende å vite at disse hyggelige kollegaene hadde gått til flokkangrep på ikke mindre enn 3 forskjellige mennesker... :hår:

Hvorfor folk opptrer slik, er det vanskelig å ha en formening om. Antar at det er svært forskjellig fra person til person. Noen er bitre og forbannet, andre har vokst opp i en negativ kultur, atter andre er kanskje bare sleipe jævler som er ute etter fordeler...

Skrevet
Mener du altså at grupper av negative mennesker oftere tar dårligere beslutninger..? ;)

Jeg tror en homogen gruppe oftere tar dårligere beslutninger, i den forstand at negativ adferd (=dårlige beslutninger) sjeldent blir korrigert, da slik adferd ikke sees på som negativt av gruppen så lenge slik adferd gir inntrykk av styrket samhold i gruppen. Snarere tvert i mot vil forsøk på å korrigere negativ adferd (for folk utenfor gruppen) virke negativt innad i gruppen.

Skrevet
Mener du med dette at en såkalt negativ persons atferd kan forklares ved at h*n er del av en gruppe, fra barndommen av og hele veien fram til arbeidslivet? Tenker du da i såfall på at det er foreldrene/familien som er denne "gruppen"?

Jeg mener at folk kan oppfattes som negative fordi de er en del av en gruppe hvor negativ adferd er normen. Denne normen er muligens satt av en sterk person i gruppen som har litt bagasje med seg. Men hvert enkelt individ i gruppen vil ikke ansees som negativt hvis de tas ut av denne gruppen, og en god del av deres adferd vil ikke nødvendigvis kunne forklares ved hjelp av deres historie.

Det finnes mange eksempler på folk som viser negativ adferd så fort de er i en bestemt gruppe, men hvor gjerne alle medlemmene av gruppen kan vise positiv adferd så lenge de splittes opp.

Så gruppetenkning og ønske om gruppetilhørighet kan føre til situasjonsbetinget negativ adferd, uten at alle medlemmene har en utpreget negativ personlighet.

Skrevet
Jeg mener at folk kan oppfattes som negative fordi de er en del av en gruppe hvor negativ adferd er normen. Denne normen er muligens satt av en sterk person i gruppen som har litt bagasje med seg. Men hvert enkelt individ i gruppen vil ikke ansees som negativt hvis de tas ut av denne gruppen, og en god del av deres adferd vil ikke nødvendigvis kunne forklares ved hjelp av deres historie.

Det finnes mange eksempler på folk som viser negativ adferd så fort de er i en bestemt gruppe, men hvor gjerne alle medlemmene av gruppen kan vise positiv adferd så lenge de splittes opp.

Så gruppetenkning og ønske om gruppetilhørighet kan føre til situasjonsbetinget negativ adferd, uten at alle medlemmene har en utpreget negativ personlighet.

Enig i dette. Ser det i jobbsammenhenger hvordan folk kan være hyggelig ett øyeblikk og spydige så fort de kommmer sammen med visse personer. Kanskje noe folk har tatt med seg fra ungdomsskolen?

Gjest Gjest 1
Skrevet

Da forstår jeg hva du mener, bra med oppklaring.

En slik gruppe kan like gjerne være en familie.

Gjest Gjest 1
Skrevet
Enig i dette. Ser det i jobbsammenhenger hvordan folk kan være hyggelig ett øyeblikk og spydige så fort de kommmer sammen med visse personer. Kanskje noe folk har tatt med seg fra ungdomsskolen?

Eller at enkelte mennesker får frem det verste i en, både på jobb og innenfor familien en kommer fra (som faktisk ikke er selvvalgt).

Det finnes da visse mennesker jeg kan omtale som at de trigger fram det absolutt verste...og hva som trigger èn virker harmløst for en annen. Jeg tror en kan spore opp en del av slike reaksjonsmønstre tilbake fra barnedommen.

• 4 uker senere...
Skrevet
Det å til stadighet være negativ til alt og alle er et tegn på dårlig selvtillit og eller misunnelse.

Mange tror at anngrep er beste forsvar uansett, når noen ikke vet hva bedre man skal si! Da er det ofte lett å ty til noe negativt - DESVERRE!

Jo bedre vi trives med oss selv, desto sjeldnere trenger vi tråkke en annen ned for å føle oss på høyden.

Enig med deg og flere andre her.

Skrevet

Jeg skyr negative mennesker, de har en egen evne til å stjele positiv energi og gjøre verden "svart". Den verden vil ikke jeg være en del av. Noe som er feil, de er ikke lykkelige og det går ut over andre. Jeg orker ikke prøve å hjelpe dem lenger hvis de ikke viser vilje til forandring selv en gang, da får de komme den dagen de er klar. I mens så fokuserer jeg på det positive :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...