Linda1 Skrevet 1. februar 2007 #1 Skrevet 1. februar 2007 (endret) Hva er det med voksne mennesker som er negative, de som baksnakker andre og som ofte fokuserer på feil ved det andre gjør i stedenfor å fokusere på det positive? Har de opplevd noe selv som gjør de slik mon tro? Med ovenfor noen andre igjen kan de være så hyggelige at mange kan ikke tro de er slik? Har flere vært utsatt for slike folk? Hvilken erfaringer har du og hva tror du ligger bak? Endret 1. februar 2007 av Linda1
Gamle Alex Skrevet 1. februar 2007 #2 Skrevet 1. februar 2007 Usikkerhet og få seg selv til å føle sege vedre ved å snakke stygt om andre
Gipsi Skrevet 1. februar 2007 #3 Skrevet 1. februar 2007 Tror ikke det bare er mennesker som har blitt misbrukt som er negative her i verden. Vil tippe mange er bitre over ting som ikke gikk som de hadde trodd i livet, andre vonde ting som har hendt dem osv. Men vanskelig å sitte å gjette på slikt her. Synes egentlig det er mest rart at du er overrasket over at det finnes negative mennesker? Du har nok vært skjermet for mye vondt selv og greier ikke helt å skjønne hvorfor folk er som de er ennå. Du virker ung og kanskje en smule naiv, men det går seg til med litt livserfaring, da vil du nok skjønne hvordan og hvorfor..
Gamle Alex Skrevet 1. februar 2007 #4 Skrevet 1. februar 2007 Litt nedlatende svar det der.... hva vet du om TS tidligere opplevelser?
Gjest beekeeper Skrevet 1. februar 2007 #5 Skrevet 1. februar 2007 Du har nok vært skjermet for mye vondt selv og greier ikke helt å skjønne hvorfor folk er som de er ennå. Du virker ung og kanskje en smule naiv, men det går seg til med litt livserfaring, da vil du nok skjønne hvordan og hvorfor.. ← Kanskje hun lurer på om andre har erfaringer med det, og kanskje hun er irritert over at det finnes mange sånne mennesker og ville lage en tråd om det? Uansett, jeg har vært borti mange. Og jeg har vel skjønt etterhvert som at jeg har blitt sterkere, at jeg har latt de være sånn mot meg, og ikke stått opp mot dem. Så fort man gjør det, blir de raskt mer passive. Jeg tror en stor grunn kan være sjalusi. Man behandler ikke en person dårlig uten grunn, og har man stort sett ingen spesiell årsak som gjør at man er ekkel mot en annen, så er man antageligvis sjalu. Det tror jeg ivertfall..
punktom Skrevet 1. februar 2007 #6 Skrevet 1. februar 2007 (endret) Noen individer er bare negative. Andre er sauer som blir fyrt opp av lukten av blod og sladder. Men sauene er gjerne hyggelig mot hverandre, og de kan også bli hyggelig mot andre bare de får en mindre negativ bjellesau. Så grupper av negative mennesker er som regel låst fast i et gruppetekningsmønster. De er rett og slett ikke klar over det selv. Endret 1. februar 2007 av punktom
Gipsi Skrevet 1. februar 2007 #7 Skrevet 1. februar 2007 Litt nedlatende svar det der.... hva vet du om TS tidligere opplevelser? ← Synes du? det var jo ikke meningen i alle fall. Det er jo sant at jeg ikke vet noe om trådstarter, men jeg oppfattet det som hun var ung utifra det hun skrev. Minnet kanskje litt om meg selv når jeg var yngre, vet ikke. (Ikke at jeg er så forbasket gammel selv.) Uttrykte meg nok litt klumsete i forhold til hva jeg mente. Beklager det! Etterhvert som man vokser som menneske oppdager man flere aspekter ved mennesker, hvordan vi fungerer sammen, gruppetilhørighet osv, som Punktum beskrev så bra for oss. Og da forstår man også at det kan være grunner til at folk oppfører seg som de gjør, at de bare er sånn.
talin Skrevet 1. februar 2007 #8 Skrevet 1. februar 2007 Har flere vært utsatt for slike folk? Hvilken erfaringer har du og hva tror du ligger bak? Og hvorfor i svarte må alle gå rundt og være happy hele tiden? Det er disse uberhappy personene/tingene som ikke er naturlige, det er ikke naturlig å være happy hele tiden. Det er nok noe som ligger bak at de er så happy og positive hele tiden, det er nok fordi det har skjedd noe forferdlig i fortiden. Noe som gjør at de gjemmer seg bak en positiv/happy fasade, bare fordi de ikke er i stand til å bearbeide denne hendelsen.
Linda1 Skrevet 3. februar 2007 Forfatter #9 Skrevet 3. februar 2007 Kanskje hun lurer på om andre har erfaringer med det, og kanskje hun er irritert over at det finnes mange sånne mennesker og ville lage en tråd om det? Uansett, jeg har vært borti mange. Og jeg har vel skjønt etterhvert som at jeg har blitt sterkere, at jeg har latt de være sånn mot meg, og ikke stått opp mot dem. Så fort man gjør det, blir de raskt mer passive. Jeg tror en stor grunn kan være sjalusi. Man behandler ikke en person dårlig uten grunn, og har man stort sett ingen spesiell årsak som gjør at man er ekkel mot en annen, så er man antageligvis sjalu. Det tror jeg ivertfall.. ← Ja det er det jeg lurer på.. Men ikke lett når man sier i fra til dem.. Jeg er ikke så ung, er voksen og har familie. Men har møtt flere negative mennesker "jenter" som jeg mener rett og slett er sjalu!! Mannfolk er ikke slik mot hverandre tror jeg, det er et kvinneproblem.. Ønsker bare å høre om andres erfaringer..
Gjest gjesta Skrevet 3. februar 2007 #10 Skrevet 3. februar 2007 jeg vil si at og bare være negativ er like ille som og bare være posetiv. Man burde ha en blandig av begge deler
Gjest Gjest 1 Skrevet 3. februar 2007 #11 Skrevet 3. februar 2007 (endret) Hva er det med voksne mennesker som er negative, de som baksnakker andre og som ofte fokuserer på feil ved det andre gjør i stedenfor å fokusere på det positive? Har de opplevd noe selv som gjør de slik mon tro? Med ovenfor noen andre igjen kan de være så hyggelige at mange kan ikke tro de er slik? Har flere vært utsatt for slike folk? Hvilken erfaringer har du og hva tror du ligger bak? ← Jeg tror det mye av svaret ligger i deres barndom og oppvekst. Jeg synes ikke det er riktig å si at de som er negative og som fokuserer på feil hos andre gjør nødvendigvis også baksnakker andre. I tillegg spiller det nok en rolle hvem som er i relasjoner: jeg kan tenke meg at en såkalt negativ persons egenskaper f.eks. forsterkes ved å være i relasjon med en smørblid og overpositiv person... Jeg synes også det er på sin plass å nyansere litt: hva èn mener er negativt kan av en annen oppfattes som realistisk og konstruktivt. Faktisk. For å sette det veldig på spissen med et eksempel: Den såkalt positive, omsorgsfulle, trinne og blide Linda elsker jobben sin i helsesektoren. Der kan hun øse ut av sin positivitet. Linda møter på professoren Frank. Etterhvert som de treffes flere ganger oppfatter hun Frank som fryktelig kverulerende og negativ når de diskuterer Midt-østen problematikken og medias rolle i samfunnet. Frank er opptatt av å belyse kritiske faktorer for å analysere, Linda finner det hele avskyelig, kynisk og brutalt. Hun synes det er nok negativitet i nyhetene og synes det er fryktelig med nyheten om en familie som ble drept av faren i familien. Linda tar nyhetene til seg personlig, Frank ser analytisk på det hele. Hun konkluderer med at Frank er en negativ person, som hun ikke ønsker å ha noe mer med å gjøre... Min oppfatning er at Frank er flink og bør oppmuntres ved å få en mer stimulerende samtalepartner som er mer på hans nivå intellektuelt. Linda bør være mer i lag med såkalt positive og likesinnede mennesker som er mer konfliktsky og som ikke stiller så mange kritiske spørsmålstegn ved den tilværelsen vi lever i. Endret 4. februar 2007 av Gjest 1
venus* Skrevet 3. februar 2007 #12 Skrevet 3. februar 2007 Så grupper av negative mennesker er som regel låst fast i et gruppetekningsmønster. De er rett og slett ikke klar over det selv. ← Mener du altså at grupper av negative mennesker oftere tar dårligere beslutninger..?
Gjest Gjest 1 Skrevet 3. februar 2007 #13 Skrevet 3. februar 2007 Og hvorfor i svarte må alle gå rundt og være happy hele tiden? Det er disse uberhappy personene/tingene som ikke er naturlige, det er ikke naturlig å være happy hele tiden. Det er nok noe som ligger bak at de er så happy og positive hele tiden, det er nok fordi det har skjedd noe forferdlig i fortiden. Noe som gjør at de gjemmer seg bak en positiv/happy fasade, bare fordi de ikke er i stand til å bearbeide denne hendelsen. ← Jeg er enig med deg i dette.
Gjest Gjest 1 Skrevet 3. februar 2007 #14 Skrevet 3. februar 2007 (endret) Noen individer er bare negative. Andre er sauer som blir fyrt opp av lukten av blod og sladder. Men sauene er gjerne hyggelig mot hverandre, og de kan også bli hyggelig mot andre bare de får en mindre negativ bjellesau. Så grupper av negative mennesker er som regel låst fast i et gruppetekningsmønster. De er rett og slett ikke klar over det selv. ← Jeg er ikke helt med på at det som står i linken om gruppetenkning som påvirker til dårlige avgjørelser nødvendigvis er en god forklaring på hvorfor enkelte mennesker er såkalt negative. Mener du med dette at en såkalt negativ persons atferd kan forklares ved at h*n er del av en gruppe, fra barndommen av og hele veien fram til arbeidslivet? Tenker du da i såfall på at det er foreldrene/familien som er denne "gruppen"? Endret 3. februar 2007 av Gjest 1
Gipsi Skrevet 3. februar 2007 #15 Skrevet 3. februar 2007 Jeg tror det mye av svaret ligger i deres barndom og oppvekst. Jeg synes ikke det er riktig å si at de som er negative og som fokuserer på feil andre gjør nødvendigvis også baksnakker andre. I tillegg spiller det nok en rolle hvem som er i relasjoner: jeg kan tenke meg at en såkalt negativ persons egenskaper f.eks. forsterkes ved å være i relasjon med en smørblid og overpositiv person... Jeg synes også det er på sin plass å nyansere litt: hva èn mener er negativt kan av en annen oppfattes som realistisk og konstruktivt. Faktisk. For å sette det veldig på spissen med et eksempel: Den såkalt positive, omsorgsfulle, trinne og blide Linda elsker jobben sin i helsesektoren. Der kan hun øse ut av sin positivitet. Linda møter på professoren Ottar. Etterhvert som de treffes flere ganger oppfatter hun Frank som fryktelig kverulerende og negativ når de diskuterer Midt-østen problematikken og medias rolle i samfunnet. Frank er opptatt av å belyse kritiske faktorer for å analysere, Linda finner det hele avskyelig, kynisk og brutalt. Hun synes det er nok negativitet i nyhetene og synes det er fryktelig med nyheten om en familien som ble drept av faren i familien. Linda tar nyhetene til seg personlig, Frank ser analytisk på det hele. Hun konkluderer med at Frank er en negativ person, som hun ikke ønsker å ha noe mer med å gjøre... Min oppfatning er at Frank er flink og bør oppmuntres ved å få en mer stimulerende samtalepartner som er mer på hans nivå intellektuelt. Linda bør være mer i lag med såkalt positive og likesinnede mennesker som er mer konfliktsky og som ikke stiller så mange kritiske spørsmålstegn ved den tilværelsen vi lever i. ← var det noen som sa nedlatende?
Gjest Gjest 1 Skrevet 3. februar 2007 #16 Skrevet 3. februar 2007 var det noen som sa nedlatende? ← Det skal sies at først etter at jeg hadde skrevet innlegget, så jeg at trådstarter har navnet Linda i nicket sitt. Det var et tilfeldig valgt navn, yrkessektor, osv. Det var jo bare et tenkt eksempel dette og ikke ment å fornærme enkeltmennesker. Eksempelet er satt på spissen for å illustrere på en klar måte.
Gjest Frk Åberg Skrevet 3. februar 2007 #17 Skrevet 3. februar 2007 Nå er det vel også noe med at man kan ha ulike definisjoner av hva det vil si å være negativ. Når jeg er i butikken og det er noen som kjefter på personalet uten synlig grunn, folk som kjefter på andres barn kun fordi barna er tilstede, eller folk som generelt er sure, så syns jeg synd på disse som må lesse over sin misnøye på andre. Når det gjelder mennesker som er kritiske til ting, som interessert i å belyse ulike sider av en sak, og som generelt liker å diskutere, uten å ha et mål om å bli enige, mener jeg det er noe helt annet. Ja til flere kverulanter. Jeg mener ikke at man må gå rundt og være en solstråle hele tiden, men at man kan behandle andre mennesker med respekt selv om man har en dårlig dag. Å oppfatte folk som sure bare fordi de er uenige, blir for dumt, syns jeg.
Gjest Gjest 1 Skrevet 3. februar 2007 #18 Skrevet 3. februar 2007 Nå er det vel også noe med at man kan ha ulike definisjoner av hva det vil si å være negativ. Når jeg er i butikken og det er noen som kjefter på personalet uten synlig grunn, folk som kjefter på andres barn kun fordi barna er tilstede, eller folk som generelt er sure, så syns jeg synd på disse som må lesse over sin misnøye på andre. Når det gjelder mennesker som er kritiske til ting, som interessert i å belyse ulike sider av en sak, og som generelt liker å diskutere, uten å ha et mål om å bli enige, mener jeg det er noe helt annet. Ja til flere kverulanter. Jeg mener ikke at man må gå rundt og være en solstråle hele tiden, men at man kan behandle andre mennesker med respekt selv om man har en dårlig dag. Å oppfatte folk som sure bare fordi de er uenige, blir for dumt, syns jeg. ← Slutter meg til hele innlegget ditt, du sa det på en bedre måte enn hva jeg selv prøvde på.
tjamsa Skrevet 6. februar 2007 #19 Skrevet 6. februar 2007 De som går rundt og er negative hele tiden er vel gjerne de som er misfornøyde med livet sitt og ikke skjønner at de eneste som kan gjøre noe med det er de selv. Hvis man spiller offer hele tiden og tror alle rundt seg får alt så lett så er det vel det som skjer med folk da...
Nynaeve Skrevet 6. februar 2007 #20 Skrevet 6. februar 2007 Negative mennesker kommer ofte fra negative familier synes jeg. Da har de fått det inn med morsmelka, måten å kommunisere på. Det er ikke sikkert at det selv er fult klar det. Det ligger som regel en grunntone av usikkerthet og mindreverd bak. Og det er mye enklere å "dra" folk ned på sitt (egendefinerte?) nivå, enn å heve seg opp til deres. baktale, suring, og negativitet. Når det er sagt, må jeg bare si at "überhappy" folk faktisk gjør meg sliten, og mer pessimsitisk. NOEN må da være realistiske
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå