Gjest Shayla Skrevet 1. februar 2007 #1 Skrevet 1. februar 2007 Kan noen fortelle meg fordeler og ulemper med andelsleilghet i forhold til selveier? Vi skal kjøpe oss en bolig, men siden vi ikke får så mye lån, vurderer vi å finne en andelsleilighet. Men jeg er ikke helt sikker på hva det betyr? Er det noe stor forskjell til selveier? Og kommer denne boligtypen til å stige i verdi?
Prego Skrevet 1. februar 2007 #2 Skrevet 1. februar 2007 Kort fortalt er en andelsleilighet en leilighet i et borettslag. Man kjøper en andel som gir rett til å "leie" en leilighet i borettslaget. I praksis behandles eierleiligheter og andelsleiligheter likt skattemessig. Det er enklere for borettslag å ta opp fellesgjeld ifm oppussing av gården enn ved eierleiligheter. Banken får sikkerhet i hele gården under ett ved borettslag, mens i en gård med eierleiligheter må hver enkelt eier ordne med pantsettelse. En andel kan omsettes fritt, men styret i borettslaget skal godkjenne en overdragelse før den er gyldig.
Arkana Skrevet 1. februar 2007 #3 Skrevet 1. februar 2007 Husk at fellesgjeld i et borettslag også er lån og det skal betjenes. Når du søker om lån i banken kommer til selvsagt til å ta hensyn til hvor høy fellesgjeld det er på den boligen dere ønsker. Det er ikke slik at du kan få max lån i banken og så i tillegg ha så høy fellesgjeld som dere ønsker. Fellesgjelden kommer ikke utenom boliglån, jo høyere fellesgjeld jo lavere boliglån. Dette har jeg jo gjentatt i mange lignende diskusjoner, men husk også at et boliglån er mye mer fleksibelt enn fellesgjeld i borettslag. Du kan få avdragsfrihet hvis dere har dårlig økonomi en periode, dere kan bytte bank hvis dere får bedre renter/vilkår, dere kan refinansiere når boligen blir mer verdt osv osv. Dette kan dere ikke gjøre med en fellesgjeld, så det er helt klart bedre å ta mer boliglån enn å velge en bolig med lavt innskudd og høy fellesgjeld. Og jada, borettslagboliger stiger i verdi de også, men det kan være vanskeligere å få solgt boliger med høy fellesgjeld. Vi bor selv i borettslag, men fellesgjelden er bare på 30 000 så det koster oss ikke mye i mnd. Vi har forøvrig bodd her i 7 år og verdien har økt med 6-700 000.
Gjest Shayla Skrevet 1. februar 2007 #4 Skrevet 1. februar 2007 Jeg er klar over at fellesgjelden går inn i boliglånet, så vi må finne en bolig med liten eller ingen fellesgjeld. Blir bare å sette igang å lete da....
Gjest Deception Skrevet 1. februar 2007 #5 Skrevet 1. februar 2007 Jeg er klar over at fellesgjelden går inn i boliglånet, så vi må finne en bolig med liten eller ingen fellesgjeld. Blir bare å sette igang å lete da.... ← Hvis fellesgjelden er liten, er det stor sjanse for at prisen er veldig lik den for en tilsvarende eierleilighet. For meg virker det som om prisforskjellene mellom de to eieformene har jevnet seg ut de siste årene.
Gjest Shayla Skrevet 1. februar 2007 #6 Skrevet 1. februar 2007 Hvis fellesgjelden er liten, er det stor sjanse for at prisen er veldig lik den for en tilsvarende eierleilighet. For meg virker det som om prisforskjellene mellom de to eieformene har jevnet seg ut de siste årene. ← Ja de er blitt ganske like. Men andel er litt billigere så lenge det varer. Og det finnes fler av de i de områdene vi vil bo.
Pnin Skrevet 1. februar 2007 #7 Skrevet 1. februar 2007 En annen fordel ved en andelsleilighet fremfor en selveierleilighet, er at et borettslag har regler og lover å rette seg etter, noe som kan gjøre det enklere for beboerne å forholde seg til hverandre. Det er f.eks. styret som avgjør hva som skal gjøres av vedlikehold og når på bygget og fellesarealet, mens i en bygård med individualistiske selveiere kan det bli uenighet og forargelse om noen gjør én ting og andre ikke noe i det hele tatt osv. Hvis du bor i selveier og naboen spiller høy musikk hele døgnet, kan du klage til du blir blå i ansiktet. I en borettslagsleilighet kan du klage til styret, som faktisk har anledning til å kaste ut naboen om denne ikke retter seg etter gjentatte advarsler om å følge husreglene.
*Terje* Skrevet 1. februar 2007 #8 Skrevet 1. februar 2007 Dette har jeg jo gjentatt i mange lignende diskusjoner, men husk også at et boliglån er mye mer fleksibelt enn fellesgjeld i borettslag. Du kan få avdragsfrihet hvis dere har dårlig økonomi en periode, dere kan bytte bank hvis dere får bedre renter/vilkår, dere kan refinansiere når boligen blir mer verdt osv osv. Dette kan dere ikke gjøre med en fellesgjeld, så det er helt klart bedre å ta mer boliglån enn å velge en bolig med lavt innskudd og høy fellesgjeld.← Syns du er altfor påstålig og bastant i uttalelsene dine. Hvis noe var "helt klart bedre" enn noe annet så ville jo ikke det andre eksistert? Jeg syns folk henger seg altfor mye opp i hva enkeltutgiftene er - en husleie på 8000 er liksom uaktuelt - uansett hva de andre utgiftene er. Om man skal velge andel eller selveier spiller egentlig ganske liten rolle slik det er blitt nå. Den største forskjellen er jo at man har dokumentavgift på selveiere, og at det er mindre muligheter for utleie på andel. Når du ser på prisen, husleien og fellesgjelden; tenk på èn ting: hvor mye er dine totale kostnader i måneden? Er det lav eller ingen fellesgjeld trenger du et høyt lån i banken, og utgiftene på den kanten er derfor høye. Er det derimot en høy fellesgjeld blir ditt lån i banken mindre, men utgiftene på husleien blir større. Ta to noenlunde like leiligheter, og sett dem opp mot hverandre. Hvilken koster mest? Ang. fleksibilitet. Det er riktig som nevnt at man har større kontroll over sine utgifter dersom man låner hele summen i banken enn man har ved en fellesgjeld. Men, om det skulle være et viktig poeng, er det jo mer og mer vanlig i dag å kunne betale ut hele fellesgjelden på en gang. Grunnen til at folk flest ikke gjør dette er jo nettopp at den enkelte person sjelden kan få en like gunstig rente i banken som det borettslagene kan.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. februar 2007 #9 Skrevet 1. februar 2007 Det er ikke så stor forskjell på hva et styre i et borettslag kan gjøre i forhold til et sameie. Selveiere organiserer seg i et sameie og dette skal etter loven ha styre. Man kan ta opp fellesgjeld for å bygge balkonger eller male gangen også i et sameie. Jeg vil også tro at en bank ser fordelen med at man kan gå rett på de enkelte sameiere for å innkreve fellesgjelden i motsetning til i et borettslag der man er avhengig av at borettslaget er solvent. Dersom en selveier tar seg til rette og spiller høy musikk, leier ut boligen sin i strid med sameievedtekter, nekter å betale sine felleskostnader etc. kan man også klage denne inn for sameiestyre og vedkommende kan få beskjed om at man er uønsket og bli bedt om å selge sin andel. Jeg tror ikke forskjellen er så stor på den faktiske utførelsen av dette i fht. et borettslag (jeg synes stadig jeg hører om br.l. styrer som gir beng i klager og er for feige - etc). FORDELEN med selveie er at INGEN kan komme å pålegge deg fellesgjeld for oppussing av bad når du selv allerede har tatt denne kostnaden. Du står mao. mye friere i forhold til hva du ønsker av kostnader i din leilighet. FORDELEN med borettslag er at fellesgjelden ofte er godt finansiert (bedre betingelser enn du klarer selv) og at du slipper dokumenavgift når du kjøper boligen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå