Gjest gjesta Skrevet 31. januar 2007 #1 Del Skrevet 31. januar 2007 Jeg fikk en gang noen fine, søte, luftige, kjempegode scones. Hadde ikke mulighet til å få tak i oppskrift Er det noen som har en god oppskrift på slike scones? Da hadde jeg blitt glad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 31. januar 2007 #2 Del Skrevet 31. januar 2007 (endret) Jeg bruker denne: 350 gram hvetemel 3 teskjer bakepulver 1/2 teskje salt 2 teskjer sukker 50 gram margarin 2 1/2 desiliter melk Sikt sammen alt det tørre (hvetemel, bakepulver, salt og sukker). Smuldre margarin i, lag en liten grop i midten og hell melken i. Rør deigen fort sammen. Deigen skal ikke bli seig, men være ganske løs for da blir det best resultat. Form den ut til pølse (den skal ikke eltes elle trilles, bare dyttes i fasong) og del den i fire. Klapp hver del ut til en tykk rund kake, prikk dem med en gaffel, og del hver del i fire trekanter. Det er lurt å ha mel på kniven når denne deler delene. Børst av løst mel, og legg kakene på en smørt plate (eller plate med papir). Stekes midt i ovnen på 250-275 grader i omtrent 10 minutter. Brekk trekantene fra herandre etter steking. (noen steker scones i 10 minutter ved 250 grader) Dette rekker til 16 scones. Endret 31. januar 2007 av Bobeline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 31. januar 2007 #3 Del Skrevet 31. januar 2007 Takk skal du ha, Bobeline I kveld blir det scones! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest itla Skrevet 31. januar 2007 #4 Del Skrevet 31. januar 2007 Jeg vil bare snike inn en kommentar om at scones blir mye bedre med natron og kremortartari enn med bakepulver, ihvertfall etter min mening. Slenger med min sconesoppskrift, som er etter min engelske bestemor. Scones 450 g mel 1 ts natron 1 ts kremortartari 100 g smør (romtemperert) 50 g sukker (kan droppes) litt salt 2 egg, sammenrørte kefir eller rømme til deigen er passe Smuldredeig - bland det tørre og smuldre inn smøret. Rør så inn det våte til deigen er passe, den skal ikke være for fast, men heller ikke så våt at den er vond å jobbe med. Kjevle deigen til 2 cm tykkelse og stikk ut rundinger med glass e.l. Pensles med melk før steking. Stekes ved 230 grader i ca 10 min, 3. rille i min ovn - dvs litt nedenfor midten. Pakkes inn i håndkle med en gang de tas ut av ovnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 31. januar 2007 #5 Del Skrevet 31. januar 2007 Takk skal du, den skal jeg også prøve en kveld Men.. hva er kremortartari? Er det noe man får kjøpt på matbutikk eller apotek? Eller et annet sted? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest itla Skrevet 31. januar 2007 #6 Del Skrevet 31. januar 2007 Apotek er stedet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 1. februar 2007 #7 Del Skrevet 1. februar 2007 Jeg bruker denne: 350 gram hvetemel 3 teskjer bakepulver 1/2 teskje salt 2 teskjer sukker 50 gram margarin 2 1/2 desiliter melk Sikt sammen alt det tørre (hvetemel, bakepulver, salt og sukker). Smuldre margarin i, lag en liten grop i midten og hell melken i. Rør deigen fort sammen. Deigen skal ikke bli seig, men være ganske løs for da blir det best resultat. Form den ut til pølse (den skal ikke eltes elle trilles, bare dyttes i fasong) og del den i fire. Klapp hver del ut til en tykk rund kake, prikk dem med en gaffel, og del hver del i fire trekanter. Det er lurt å ha mel på kniven når denne deler delene. Børst av løst mel, og legg kakene på en smørt plate (eller plate med papir). Stekes midt i ovnen på 250-275 grader i omtrent 10 minutter. Brekk trekantene fra herandre etter steking. (noen steker scones i 10 minutter ved 250 grader) Dette rekker til 16 scones. ← HÆ ?? baker DU ??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 1. februar 2007 #8 Del Skrevet 1. februar 2007 HÆ ?? baker DU ??? ← Hey... Det hender jeg beveger meg i retning av kjøkkenet jeg også da. Men da er det vanligvis med en kokebok, og litt moralsk støtte fra folk jeg kan ringe til når jeg står fast. Hittil har jeg lært å lage sjokoladekake, scones, lasagne, pizza og kjøttboller. Og er kjempestolt av meg selv Lyst på kake? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 2. februar 2007 #9 Del Skrevet 2. februar 2007 (endret) just give me the time and place (og helst ikke noe som inneholder syltetøy eller frukt... du kjenner meg ) kanskje jeg skal utfordre deg i å lage "rukekake" ? Endret 2. februar 2007 av minienthe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå