Gå til innhold

My So Called Life

Shiloh

Anbefalte innlegg

Samtlige jeg har jobbet med har kommet over den bøygen - noen trenger litt lengre tid enn andre. (og ja, jeg generaliserer litt, men jeg har faktisk enda til gode å se helsepersonell sette seg ned å grine etter et dødsfall - med mindre det er studenter eller helt ferske ansatte)

Jeg har heller ikke vært borti det....- men jeg er unntaket :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt vi er forskjellige ;)

Grunnen til at jeg trakk parallellen var bare for å understreke at jeg skjønner at jeg er vant til at slike ting kan skje på en gård når jeg ser hvordan andre reagerer.

Håper dere skjønte sammenhengen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, jeg må også bare kommentere litt til den artikkelen. Ja, jeg er helt i mot at dyr skal leve i trange båser - men denne artikkelen er ikke skrevet på bakgrunn av alle gårdsbruk her til lands.

Flere og flere har - for lengst - gått over til såkalt løsdrift, hvor dyrene går løse. Oppfølgingen og den medisinske behandlingen de får overgår det mennesker får på sykehusene til tider (for der snakker vi også om kjøttbedrift).

Jeg kan best ta eksempel fra hjemgården min, da det er bruket og driften jeg kjenner best til (og vet at mange driver etter lignende modeller).

Storfeen får gå inn og ut som de vil hele året. De blir kun holdt inne noen døgn mens kalven er nyfødt, for å beskytte den lille. Det finnes ikke en bås i fjøset, kun en avdelt innhegning hvor avlsoksen blir holdt for å ikke bedekke dyrene for tidlig.

Kalven får gå sammen med mor (og resten av gjengen) så lenge den er på gården, og får die hos kumamma til den naturlig er avvent (som kan vise seg å ta flere år).

Grisene får bare være så og så mange i hver binge, sånn at det ikke skal bli trangt. Av smittehensyn kan de ikke få gå ute, fordi de blir solgt levende (altså ikke slaktet). De må være smittefrie da.

Ved sykdom får de kjapt behandling, de slipper å stå i ventelistekø i et år for å få en undersøkelse, noe vi mennesker må.

De får stell, kos og omsorg hver dag, og de har sitt eget samfunn.

Visste du at også dyr mobber hverandre grenseløst på lik linje med oss mennesker? Dette kan stoppe veksten og utviklingen hos dyret, og av og til er det fysisk mobbing. En må fysisk ta dyret ut av flokken for at det skal overleve, men en ser fort at det blir mye sturing, og til slutt hender det at det dør som følge av dette.

Joda, det er fremdeles tilfeller av dyremishandling, både hos gårdbrukere og privatpersoner. Mitt inntrykk er at privatpersoner er de verste. Anskaffer seg dyr uten å vite hva de går til, for så å omplassere de eller avlive de bare fordi de likevel ikke kunne/orket/ikke passet å ha det. Setter små kattunger ut i en skog fordi det uheldigvis kom et kull. Jeg har selv vært med på å plukke opp slike nøster. Jeg har sett hunder som bærer sånn preg av menneskelig truende oppførsel, at de er mannevonde.

Derfor er det så viktig at en engasjerer seg, og vi som jobber i dyrevernsorganisasjoner ser at det faktisk nytter.

Men jeg mener at ting er ikke så gale som de mest ekstreme organisasjonene hevder. Enkelte tilfeller ja - men å greie alle over en kam blir feil.

Jeg vet om mange gårdbrukere som har et ypperlig og førsteklasses miljø, med hyppige kontroller og besøk av både dyrevernsnemd og distriktsveterinærer. Hadde bare vi mennesker også kunne fått hatt det så bra på våre gamle dager..

Det er forbudt ved norsk lov å mishandle dyr, jeg skulle bare ønske det var strengere straffer og lettere å anmelde privatpersoner for dette. Dvs, det er lett å anmelde, men så skjer det ingen verdens ting. Om det, kryss i taket, skjer noe, så anskaffer man seg bare et nytt dyr å plage vettet av.

Håper du ble litt beroliget, for det finnes mange dyr her i landet som har det veldig bra! Ethvert gårdsbruk er faktisk ikke så fælt - jeg har vært i utallige fjøs over hele landet og sett med egne øyne hvordan de har det. Jeg forstår du brenner for dyrevern, er du medlem noen steder og jobber aktivt med det selv?

Dette med dyrebiler er jeg til en viss grad enig i, heldigvis ser vi nå at det skjer en endring her også. De har ikke lov til å ta overlast, og vi ser at sjåførene faktisk tar dette mer og mer seriøst i jobben sin. Men det er fremdeles en vei å gå.

Som du ser er dette noe som opptar meg også, og jeg jobber daglig for dyrerettigheter og tar ansvar ved å faktisk talt være livredder blant dyrene.

Vi trenger flere folk som engasjerer seg og støtter opp om arbeidet vårt!

Synes du fremdeles at jeg er hjerterå selv om jeg ikke setter meg ned og vræler når jeg møter enn opplevelse jeg har hatt en trillion ganger? ;)

Kanskje jeg nå skulle pelle meg i seng som skal være på skolen til kvelden kommer i morgen? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi såmye du har skrevet Svimle.. :ler:

Såpass tidlig nå at jeg får ikke tid til å lese såmye nå.. tar det senere. ;)

Jeg syns ikke du er hjerterå, jeg bare sier at JEG er helt motsatt..

Jeg er utrolig glad i dyr, og syns det er trist hvis noen syns de er verd såmye mindre enn mennesker, de har jo følelser og er levende vesener de også.

Det er masse produksjon i dette landet og det er hovedgrunnen at jeg er veggis..

Mange avles opp KUN for matens skyld..

Blabla.. men gidder ikke ta den diskusjonen her uansett..

Er sååå mye å si. Men dette er en dagbok, og vil det skal være kun det, men flott du fikk si meningen din, helt ok det. :):klem:

Ja jeg fikk sett Farmen ~Mrs.Valentine~ :)

Nå ligger snuppa her og maaaser om oppmerksomhet! :ler:

Hun våknet tidlig... 0630..! Får se om jeg får lagt henne snart.

Men spørs, hun er lys våken.. :grine:

Ha en super dag! :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svimle
Jeg syns ikke du er hjerterå, jeg bare sier at JEG er helt motsatt..

Men da sier du jo at jeg er hjerterå...

Det synes jeg er litt urettferdig, Lianna, når jeg faktisk tar ansvar i samfunnet for dyr!

Å kalle meg for... ja... bare fordi jeg ikke setter meg ned å hyler når et dyr dør fordi jeg har opplevd, finner faktisk jeg veldig provoserende.

Da kan jeg kalle deg egoistisk og kynisk fordi du vil ha egne barn og ikke adoptere, når det finnes så mange barn i verden som trenger nye hjem. Å sette flere barn til en overbefolket verden blir jo da helt feil.

Men du er jo ikke egoistisk og kynisk - jeg kunne da aldri i verden finne på å komme med slike utsagn!

At du er vegetarianer har jeg ingen problemer med, det er ditt valg uansett grunn.

At dyr er produksjon er riktig, men ikke glem at vi mennesker også er det. Ren og skjær produksjon hvor samfunnet skal tjene mest mulig penger på oss.

Dyrene har det ikke vondt likevel.

Helt greit at vi ikke fortsetter diskusjonen, men du sier fremdeles at jeg er hjerterå (siden du tydeligvis er så hjertegod (motsatt) ).

Forresten var det forrige innlegget ment som en opplysning, slik at du kan vite at færre og færre dyr står i bås feks.

Ha en fin dag og kos deg med snuppa di! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mente du var motsatt av meg, som ikke gråt eller fikk skikkelig vondt pga det som skjedde Svimle...

Jeg har aldri sagt du var hjerterå, men må si jeg syns det er veldig rart at du ikke får vondt når du ser kua se etter kalven sin... :klø:

Men, nå må jeg stikke! Jeg & snuppa skal til ei venninne som fødte for ca en mnd siden, blir så kos!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrene har det ikke vondt likevel.

Tull!

Ser det er mye du IKKE vet om dette temaet..

Men, jeg vil ikke ha diskusjoner her.. så du kan starte en på forumet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svimle
Jeg mente du var motsatt av meg, som ikke gråt eller fikk skikkelig vondt pga det som skjedde Svimle...

Jeg har aldri sagt du var hjerterå, men må si jeg syns det er veldig rart at du ikke får vondt når du ser kua se etter kalven sin... :klø:

Men, nå må jeg stikke! Jeg & snuppa skal til ei venninne som fødte for ca en mnd siden, blir så kos!! :)

Men kjære deg, jeg har flere ganger poengtert at jeg selvfølgelig synes det er synd at kalven var dødfødt, og kuas rekasjon er jo dermed en naturlig følge av det.

Jeg har skrevet det flere ganger at jeg har medfølelse med det som skjedde!

Tror dere misforstår eller at jeg ikke har klart å formulere meg godt nok. Selvfølgelig har jeg medfølelse med et dyr når den mister noen den er knyttet til, selvfølgelig er det trist at en kalv er dødfødt.

I utgangspunktet mente jeg at jeg skjønner jo at jeg er vant med det, for jeg synes det ble helt rart å hylgrine for det. På lik linje som at jeg hadde syntes det var veldig rart om hele avdelingen på et sykehus skulle bælje løs hver gang et menneske går bort, nettopp fordi de er vant med det. Det er helt forståelig at folk som ikke er vant med å oppleve slike ting reagerer - jeg innså bare hvor vant jeg er med det når jeg ikke følte trang for å gråte og reagerer på at folk hyyyler og bæææljer løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svimle
Tull!

Ser det er mye du IKKE vet om dette temaet..

Men, jeg vil ikke ha diskusjoner her.. så du kan starte en på forumet. ;)

Og hvor mange gårdsbruk har du vært i og sett dette med egne øyne? Har du kommunisert med dyrene?

jeg gidder ikke å diskutere, Lianna, vi er enige i at dyrevern er viktig, men tydeligvis uenige hva som er dyrevern og hvilke erfaringer vi har.

Kos deg på besøk, nå ser du sikkert hvor stor snuppa di er blitt når du får sammenlignet med 1 mnd gammel baby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke diskutere her jeg heller Svimle, siden det skal være dagbok. :)

Sov så lite i natt, helt i svime, og trøtt, så jeg ser trippelt også. :klem:

Står suuupert til med mor og barn, hun ligger her i stripete pysjen Cr@sh.

Har begynt å gripe etter ting. Og snakker som en foss! :ler:

Det var sååå kos hos venninna med nyfødte jenta. :hjerte:

Søt. :)

Jeg var der til 17-18 tiden, dro hjem og har hatt take away pizza & sett litt på Oscar utdelingen & kost med snuppa. ;)

Ååå... jeg er trøtt.. Våknet ca 4 i natt, fikk aldri sove igjen..

Insoooomnia.. :Gjesp:

Gleder meg til bedre søvn i natt! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svimle

Var snuppa di mye større enn den andre babyen? Regner med at du kanskje plutselig så hvor stor hun er blitt! Eller.. du har vel kanskje sammenlignet på babysvømmingen også?

Håper du får sove godt i natt, er slitsomt å ikke få sove!

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Myztica

OJ, her var det fart :ler:

....og nå har jeg helt glemt hva jeg skulle skrive. Men jeg husker i alle fall at jeg fikk vondt inni meg av å se kuas reaksjon da kalven ble tatt bort :(

Håper natten din blir bedre :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun var endel større Svimle! :ler:

Kan ikke tro hun har vært sååå liten. ;)

På babysvømmingen er hun endel mindre enn de andre, som er noen mnd eldre.

Har sovet godt i natt LinKri :klem:

Men våkner alltid en gang å må på do.. Iiiirriterende.. :sjenert:

Nå har snuppa fått mat og babler med deg selv. :hjerte:

Det var så kos igår, vi avtalte at vi måtte treffes masse fremover. :-D

Idag skal vi en tur på Sparkjøp og kjøpe div kluter o.l. til snuppa.

Så må jeg få tak i flere flasker.

På søndag skal vi i selskap til niese og må få tak i en gave også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lianna :)

Kan tenke meg at snuppa var større nå, enn den lille babyen. Men man legger ikke merke til det når man omgås med babyen vår hver dag. :ler:

Ja det var fart her.... Godt den er over, jeg tenker sånn jeg at jeg ville skrevet en pm jeg i stedet når jeg har lurt på noe. Greit det?

Stor :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Puh, her går sidene unna!

Hvordan er det på babysvømming? Jeg tror det må være kjempekos, har alltid elsket å bade. Mannen er litt skeptisk, han synes det ser litt skummelt ut med så små babyer i vannet. :sjenert:

Koselig med venninner som har barn, må jo være helt topp å møtes, kanskje ta noen trilleturer sammen. :-D Jeg håper bare det blir barselgruppe her, kjenner ingen med baby i nærheten.

Ha ei superduper helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært action, ser jeg... Orker rett og slett ikke lese alt nå, men ville hvertfall legge igjen et spor og et sleng :kyss:

Håper du har en fin fredagskveld!

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...