Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på jakt etter en god yogamatte. (Jeg har allerede søkt på forumet, det finnes ingen relevante tråder som ikke er over 4 år gamle...) Som dere sikkert skjønner er jeg nybegynner, og har sett lyset! Ønsker meg egen matte for å kunne trene hjemme på egenhånd, i tillegg til å ha med meg på time.

Har kikket litt på Nikes matter, men tenkte jeg skulle høre her om det finnes andre (bedre?) matter ute på markedet. Jeg trener ikke i regi av et studio, men hos SiO i Oslo, så dermed vet jeg ikke hvilke matter som finnes, hva som er bra og ikke bra, prisnivå m.m. På SiO har de tykke matter (over 5mm tjukke, tror de er nærmere centimeteren faktisk) som alle bruker, og de lukter og har hygienenivå deretter.

En annen ting jeg lurer på er renhold av matten. Hvordan? Kan man slenge den i vaskemaskinen? ( Det håper jeg! Det hadde vært praktisk! Men urealistisk?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har og lyst på en matte, så jeg henger meg på denne tråden.

En ting jeg vil se etter, er en matte som ikke sklir/strekker seg for mye. Det er ikke gøy hvis jeg allerede sliter litt med stillingen, og bena begynner å gli fra hverandre fordi matten strekker seg og sklir på gulvet.

Skrevet

Ja det er gøy med Yoga og Pilates, ikke sant?! Jeg har rett og slett kjøpt meg matte på SATS jeg til 199 kroner. Tror ikke den er mer enn en cm eller to. Fem høres i alle fall altfor mye ut. Du vil jo ikke synke ned i matta heller. Jeg tror best mulig måte å vaske den på, er med zalo og klut, jeg ville ikke puttet den i maskina. Men andre her har kanskje flere erfaringer?

Skrevet

Den matten du nevner, aimee, høres for tjukk ut. Pilatesmatter kan godt være 5 milimeter-1 centimeter tjukke, men yogamatter skal ikke være mer enn 2-3 milimeter i tykkelse. Pilatesmatte har jeg allerede, men ønsker meg en skikkelig yogamatte jeg ikke synker nedi når jeg gjør øvelsene...

Skrevet
:overrasket: Oj, jeg har med andre ord skikkelig dårlig øyemål! :ler: Da vet jeg ikke hvor tjukk den er, den jeg har. Men den heter Yogamatte i alle fall.
Skrevet

Jeg har kjøpt min matte her Yogaskolen. Jeg har en sticky matte som er antiskli. Den koster 300 kr.

Skrevet

Hehe, ja, kanskje det! Men en matte som er 5 centimeter tjukk tror jeg ikke finnes annet enn til turn og sånn ;)

Skrevet
Jeg har kjøpt min matte her Yogaskolen. Jeg har en sticky matte som er antiskli. Den koster 300 kr.

Takk for tipset!

Skrevet

Jeg anbefaler virkelig Nike sine matter. De finnes i både 3mm og 5mm. Ei venninne har den på 5mm og er kjempefornøyd. Den er sticky og strekker seg ikke, uansett hvilken stilling hun gjør. Den på 3mm er sikkert like god. ;)

Ang renhold, så går det helt fint å vaske matten i vaskemaskinen, men ikke sentrifuger den. Heng den bare opp til tørk. Vasking med klut går også fint. Det går også an å kjøpe eget spray-vaskemiddel til matten, men det har jeg ingen erfaring med.

Det står mye om dette på nettet, men jeg vet ikke om jeg kan legge ut link til noe her. Uansett er det bare å søke på Yoga mat cleaning så kommer det mange sider med tips opp. :)

Skrevet

Flott, takk for tips! 5mm er nok for tykt for yoga, men 3mm er greit. Da skal jeg snuse litt mer på Nikes sider!

Dersom det går an å vaske i maskin/spraye og tørke for å få matten ren høres det perfekt ut! Skal definitivt ta et googlesøk på yoga mat cleaning.

Skrevet

Glemte å ta med at min yogamatte er 5mm tykk, og jeg syns den er helt perfekt. Jeg gjør yoga nesten daglig. Tror at hvis man kjøper en billig matte (til f.eks 100kr) som er 5mm tykk, så vil nok ikke den være så god, men hvis man kjøper en dyrere og av bedre kvalitet, så er både 5mm og 3mm like bra. Personlig syns jeg en matte på 3mm er god til veldig mange stillinger, men til mange sittende og liggende posisjoner (spesielt til avspenning og savasana) så syns jeg de er litt for tynne. Men dette er jo smak og behag, og hvis du allerede har en god pilatesmatte så er kanskje 3mm fint for deg.

Håper du uansett finner en matte du er fornøyd med. :) Et pluss med Nike sine matter er jo at de har så utrolig mange fine farger. ;)

Skrevet

Jeg driver for det meste bare med ashtanga vinyasa, tror ikke klassisk yoga er noe for meg. Det blir akkurat litt for stillesittende for min del ;) Jeg liker bedre tynne matter enn de som er litt tjukkere, og dersom det viser seg etterhvert at 3mm blir for tynt er det "bare" til å invistere i en ny en.

Jeg glemte å skrive flere av kriteriene mine lenger oppe i tråden; jeg ønsker meg også flere farger å velge mellom og ikke minst en bag å bære matten i. Ser ut som om Nike er et av få merker som tilbyr det.

Gjest Solsikke
Skrevet

Jeg har Nike sin yogamatte og er veldig fornøyd med den. Kjøpte den på XXL Sport (tror den var på salg til 150,- eller noe, men det er et par år siden)

Skrevet

Jeg endte opp med en yogamatte fra Nike jeg også - hadde egentlig lyst på den fra Stella McCartney for Adidas, men de var utsolgt. Så da endte jeg opp med en "deluxe yogamat" fra Nike, med bærestropper slash strekkestropper. Litt dyrere enn jeg hadde tenkt meg, men verdt det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...