Gå til innhold

Kosttilskudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Lurte litt på ting ang kosttilskudd.

Er det mulig å få for mye av omega 3,6 og 9? Har forstått at b-vitamin ikke er farlig å få for mye av for det skiller kroppen ut selv. Hvordan er det med andre typer vitaminer? Jeg tar nemlig et generelt kosttilskudd som skal gi mer energi pluss at jeg for en måned skal ta "Vak'r" pluss at jeg alltid til daglig tar omega 3-tilskudd.

Skrevet

Omega 3/6/9 er ikke et vitemin, men et fettstoff ;) Det er ikke mulig å overdosere, men det går an å få en litt skjev balanse mellom 3/6/9, men det er ikke direkte farlig, det blir bare mindre bra.

Hvordan du ligger an ellers aner jeg ikke, "Vak'r" ol produkter holder jeg meg unna, bruker heller pengene på linfrøolje og gulrot :)

Skrevet

Så lenge du tar omega-3-tilskudd som ikke inneholder d-vitamin (f eks tran), skal det litt til å få noen skader av dette. Men tran bør du ikke overdosere noe særlig, for d-vitamin i for store mengder kan skade leveren permanent. Dessuten nyttiggjør ikke kroppen seg overdoser av fettsyrer i særlig grad, virker det som, så det er bortkastede penger å proppe i seg for mye.

Når det gjelder andre kosttilskudd så se på innholdet av fettløselige vitaminer som A og D, og prøv å ikke overskride anbefalte dagsdoser noe særlig. Jern er også noe du kan få for mye av om du tar flere typer kosttilskudd som inneholder dette. Ellers anbefaler jeg deg å høre med de som jobber på apoteket eller helsekosten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...